«مناره‌ها در کوهستان»؛ سفری به درون اروپای مسلمان و دیدار با آثار تاریخی اسلامی در قاره سبز

76

1400/4/27

02:24


طارق حسین، سفرنامه‌نویس مسلمان بنگلادشی-بریتانیایی سال ۲۰۱۴ در جریان یک سفر خانوادگی به روستای پالاماسترا در شمال شرق بلغارستان به ایده یک سفر جاده‌ای رسید که سرانجام آن کتاب «مناره‌ها در کوهستان» شد.

«مناره‌ها در کوهستان»؛ سفری به درون اروپای مسلمان و دیدار با آثار تاریخی اسلامی در قاره سبز

گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: حسین جریان آن سفر را چنین روایت می‌کند: «ما داشتیم با خودرو از رومانی می‌رفتیم و در مسیر انبوه مناره‌ها، گنبدها و مسجدها را می‌دیدیم. کنار چند مسجد ایستادیم و دیدیم هنوز مردم به آنها رفت و آمد دارند. برای من بسیار عجیب و شگفت‌انگیز بود و انتظار نداشتم آنجا دهکده‌هایی تمام‌مسلمان ببینم که در گوشه و کنار آن مسجدهایی با قدمت تاریخی وجود دارد.» خانواده حسین در ادامه آن سفر به چند دهکده و شهر مسلمان‌نشین هم رفت.

مکان محبوب آنها در این سفرها مسجد چندگنبدی شریف هلال پاشا در شومن، دهمین شهر بزرگ بلغارستان مربوط به دوران عثمانی بود. پس از دیدن این مسجد شگفت‌انگیز بود که حسین تصمیم گرفت بار دیگر به این شهر بازگردد. «مناره‌ها در کوهستان» حاصل سفرهای بعدی این نویسنده و خانواده‌اش در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به منطقه بالکان غربی به ویژه سه کشور مسلمان بوسنی، آلبانی و کوزوو بود. ضمن اینکه آنها به بخش‌های مسلمان‌نشین سه کشور صربستان، مقدونیه شمالی و مونته‌نگرو هم سر زدند.

Minarets-in-the-Mountains1

حسین پیش از آنکه راهی سفر به کشورهای مسلمان اروپا شود، سراغ سفرنامه‌هایی رفت که پیش‌تر درباره این مناطق نوشته شده بود؛ آثار نویسندگانی چون مایکل پیلین یا پاتریک لی فورمر. از آنجا که او می‌خواست این بار سفرنامه از نگاه یک مسافر و نویسنده مسلمان نوشته شود، سراغ راهنمای سفر اولیا چلبی رفت که حدود ۴۵۰ سال پیش در دوران عثمانی نوشته شده بود؛ زمانی که منطقه بالکان بخشی از امپراتوری اسلامی بود.

طارق حسین برای ادامه دادن راه چلبی و شناساندن مکان‌های تاریخی مسلمانان در اروپا نگارش «مناره‌ها در کوهستان» را شروع کرد؛ کتابی راهنما برای مسافران و گردشگران مسلمان که دوست دارند آثار تاریخی دوران حکمرانی اسلام در اروپا را از نزدیک تماشا کنند. این کتاب مصور ۳۵۲ صفحه‌ای هفتم اوت ۲۰۲۱ منتشر می‌شود و مردم سراسر جهان را با چهره‌ای تازه از مسلمانان اروپا آشنا می‌کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو