آیا عقل نیاز به کشیدن دارد؟

60

1400/4/28

17:51


در صورتی که دندان عقل بصورت نهفته یا نیمه نهفته رویش کند حتما باید کشیده شود.

آیا عقل نیاز به کشیدن دارد؟

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر مهین یاهوئیان اظهار کرد: دندان های عقل که مولرهای سوم هم نامیده می شوند، معمولا بین بعد از سن ۱۶ تا ۲۵ سالگی در می آیند و برخی افراد نیز هستند که هیچ وقت این اتفاق برای آنها نمی افتد.

وی بیان کرد: معمولا دندان عقل در فک بالا دو عدد و در فک پایین نیز دو عدد است و برخی افراد نیز دو یا سه دندان عقل فقط دارند و برخی نیز دندان عقل ندارند.

دکتر یاهوئیان با اشاره به این که در بسیاری از افراد دندان عقل به علت عدم وجود فضای کافی برای نمایان شدن به صورت نهفته باقی می ماند، افزود: در صورتی که دندان عقل بصورت نهفته یا نیمه نهفته رویش کند حتما باید کشیده شود حتی اگر دندان عقل نهفته، هیچ درد یا مشکلی برای فرد بوجود نیاورده باشد باید بکشید چون در زمان دیگری مشکل افرین می شود.

وی درخصوص شایع ترین دلایل کشیدن دندان عقل گفت: پوسیدگی و عفونت و فشار آوردن به سایر دندانها، ایجاد کیست و تخریب استخوان، التهاب لثه و ایجاد درد، آسیب به دندان کنارى و تخریب و تحلیل آن از جمله این دلایل است.

دکتر یاهوئیان ادامه داد: دندان عقل در برخی موارد به دلیل عفونت و آسیب به دندان های کناری ممکن است باعث ایجاد تومور و حتى باعث شکستن استخوان فک شود.

وی عنوان کرد: اگر دندان عقل مانند سایر دندان ها رویش کند و در کنار سایر دندان ها قرار بگیرد نیازی به کشیدن ندارد، به شرط انکه به خوبی مسواک زده شودکه این اتفاق کمتر می افتد چون معمولا در ناحیه دندان عقل دسترسی برای مسواک زدن کمتر می شود، در این صورت مستعد پوسیدگی خواهد بود و باید کشیده شود.

دکتر یاهوئیان با بیان اینکه اگر فرد دندان های آسیای اول یا دوم خود را از دست داده باشد، دندان عقل می تواند جایگزین خوبی برای آنها باشد، افزود: اگر فردی در این شرایط قرار دارد باید بطور صحیح مسواک بزند تا دندان عقل حفظ شود.

وی گفت: در مواقعی که دندان عقل پوسیده می شود این پوسیدگی می تواند به دندان های مجاور انتقال پیدا کند پس در این موارد باید حتما کشیده شود.

دکتر یاهوئیان خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از این مشکلات بهتر است قبل از ۲۱ سالگی عکس رادیوگرافی از فک تهیه شود تا وضعیت رویش دندان های عقل بررسی شوند چرا که هر چه در سنین پایین تر دندان عقل کشیده شود بهتر است، در سنین بالاتر کشیدن یا جراحی آن سخت تر می شود.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو