الجزیره گزارش داد، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در اولین سفر به هند از زمان روی کار آمدن دولت بایدن، انتظار می‌رود امروز در خصوص تامین واکسن کرونا، شرایط امنیتی در افغانستان و همچنین سوابق حقوق بشری هند صحبت کند.

بلینکن در جمع گروهی از رهبران جامعه مدنی در یک هتل دهلی نو گفت که روابط میان هند و ایالات متحده "یکی از مهمترین‌ها در جهان" است.

او تاکید کرد: مردم هند و مردم آمریکا به شرافت انسانی و برابری فرصت، حاکمیت قانون، آزادی‌های اساسی شامل آزادی مذهب و عقیده باور دارند... اینها اصول بنیادین دموکراسی‌هایی مثل ماست. البته هر دو این دموکراسی‌ها در حال پیشرفت هستند.

در این جلسه، رهبران مذهبی نظیر مسؤول خانه تبت دهلی نو که یک مرکز فرهنگی برای دالایی لاماست، حضور داشتند. انتظار می‌رود بلینکن در نشست‌هایش در دهلی نو برای طرح سوابق حقوق بشری هند و همچنین قانون شهروندی جدید که مبتنی بر دین و به شدت علیه مسلمانان تبعیض آمیز است، صحبت کند.

پیش از سفر بلینکن، وزارت خارجه هند گفت این کشور به سنت‌های کثرت گرایانه خود می‌بالد و از صحبت درباره این مساله با این دیپلمات ارشد استقبال می‌کند.

دولت مودی با اتهاماتی نظیر سرکوب مخالفان، پیگیری سیاست‌های تفرقه آمیز برای خوشایند ناسیونالیست‌های هندو و به حاشیه راندن مسلمانان که بزرگترین گروه اقلیت این کشور هستند، مواجه است.

بلینکن عصر امروز با سوبراهمانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند دیدار و گفت‌وگو می‌کند. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد این گفت‌وگوها روی مسائل منطقه‌ای و جهانی با منافع مشترک، شامل بهبودی از پاندمی کووید-۱۹، منطقه هند اقیانوسیه، افغانستان و همکاری در سازمان ملل متمرکز خواهد بود.

تحلیلگران هندی می‌گویند، تغییر شرایط منطقه هند اقیانوسیه با تقویت نظامی چین هم در دستور کار رایزنی است.

همچنین انتظار می‌رود مذاکرات دهلی نو زمینه همکاری برای نشست "دیالوگ امنیتی چهارجانبه" متشکل از استرالیا، هند، ژاپن و آمریکا را فراهم کند که قرار است اواخر امسال برگزار شود. این گروه بندی به چشم سنگری مقابل رشد قوای پکن در منطقه هند اقیانوسیه دیده می‌شود.

بلینکن پس از انجام دیدارهای امروزش در دهلی نو، عازم کویت می‌شود.