بازی ماندگار: پیتر دینکلیج در بازی تاج و تخت

بازی ماندگار: پیتر دینکلیج در بازی تاج و تخت


144

1400/5/11

12:12


از مجموعه نظرسنجی های سلام سینما درباره بازی های ماندگار و به یادماندنی از بازیگران سینمای ایران و جهان این هفته بازی پیتر دینکلیج در سریال سوپر محبوب بازی تاج و تخت را مرور کردیم.

بازی ماندگار: پیتر دینکلیج در بازی تاج و تخت

یک ساعت پیش
از مجموعه نظرسنجی های سلام سینما درباره بازی های ماندگار و به یادماندنی از بازیگران سینمای ایران و جهان این هفته بازی پیتر دینکلیج در سریال سوپر محبوب بازی تاج و تخت را مرور کردیم.

بازی ماندگار: پیتر دینکلیج در بازی تاج و تخت

اختصاصی سلام سینما- پیتر دینکلیج متولد 11 ژوئن 1969 است و حدودا 50سال سن دارد که البته اصلا بهش نمی‌خورد. او در در نیوجرسی امریکا به دنیا آمده و در نیویورک زندگی می‌کند. جالب است بدانید درباره قد کوتاهش گفته است: «در نوجوانی عصبانی بودم اما هرچه سنت بیشتر می شود متوجه می شوی که باید یک حس شوخ طبعی داشته باشی. می دانی که این مشکل تو نیست بلکه مشکل دیگران است.»

پیتر دینکلیج فارغ التحصیل رشته درام از کالج برینگتون است. دینکلیج در همان اولین نقش‌آفرینی خود درخشید و با بازی در اولین فیلم اش در سال 1995 با نام  «زندگی در فراموشی» مورد تشویق منتقدان قرار گرفت.

او به کار خود ادامه داد تا در سال 2003 در فیلم «مامور ایستگاه» ایفای نقش کرد و این فیلم تبدیل به نقطه عطفی برای او در بازیگری شد.  دینکلیج برای این فیلم نامزد جایزه ایندپندنت اسپیریت شد و پس از آن در فیلم ها و تئاترهای بسیاری به ایفای نقش پرداخت.

بازی ماندگار پیتر دینکلیج

اما بی‌اغراق «بازی تاج و تخت» اهمیت ویژه‌ای در کارنامه کاری این بازیگر کوتاه قامت دارد. بعید است بار دیگر فیلم یا سریالی بتواند این‌چنین سکوی پرتابی برای دینکلیج شود. نقش آفرینی دینکلیج در سریال «بازی تاج و تخت» بسیار تحسین شد و برای وی جوایز زیادی به ارمغان آورد.  جدای از بازی تحسین برانگیز او، کاراکتر تیریون لنیستر یکی از هیجان‌انگیزترین، باهوش‌ترین و محبوب‌ترین شخصیت‌های سریال هم هست که کمتر تماشاگری او را دوست ندارد.

جالب است بدانید که پیتر دینکلیج اولین انتخاب جورج مارتین (خالق اصلی رمان) بود تا در نقش  تیریون لنیستر در سریال «بازی تاج و تخت » به ایفای نقش بپردازد. خود دینکلیج با شوخ طبعی خاص خودش سریال  «بازی تاج و تخت» را این چنین توصیف می‌کند: «سریال بسیار خوبی است. هر فردی که به تازگی به جمع مان می پیوندد را با آغوش باز می پذیریم و بعدا به سرعت او را می کشیم.»

پیتر دینکلیج بازیگری است که با وجود تجربیات پیشینش در عرصه هنرهای نمایشی با سریال «بازی‌ تاج و تخت» به شهرت ویژه‌ای رسید، همانطور که گفتیم او یکی از جذاب‌ترین شخصیت‌های سریال را به اجرا درمی‌آورد.

بازی ماندگار پیتر دینکلیج در نقش تیریون لنیستر

تیریون لنیستر برادر کوتاه قد و منفور خاندان پر قدرت و ظالم لنیسترهاست که هرچند اعضای اصلی خانواده چندان به او توجهی نمی‌کنند و تحویلش نمی‌گیرند اما باهوش‌ترین و با سیاست‌ترین عضو این خانواده است.

مردی که به عیاشی و شهوت‌طلبی شهره شده اما وقتی به او اختیاراتی داده می‌شود، تماشاگر تازه با روی دیگر تیریون آشنا می‌گردد. مردی پرعقده که همیشه دست‌کم گرفته شده و بزرگ شدن با نفرت ذاتی که همه از از او دارند، باعث شده تنها انسان کامل خاندان لنیسترها باشد که عقده‌های عمیقش از او مردی همه فن حریف ساخته است.

در صحنه‌ای که او در دادگاه باید برای نجات جانش بجنگد و خود را از دسیسه قتل خواهرزاده‌اش برهاند، بهترین لحظه بازی پیتر دینکلیج و یکی از بهترین صحنه‌های مربوط به تیریون را شاهد هستیم. جایی که عقده‌های دیرینه در کلام او و نگاه‌های عمیق بازیگر، سر باز می‌کنند.

بازی ماندگار پیتر دینکلیج در بازی تاج تخت-جایزه امی

در سال 2011  مجله نیویورک تایمز برای نقش آفرینی در این سریال، دینکلیج را یکی از هشت بازیگری نامید که تلویزیون را به هنر تبدیل کرده اند. در سال 2012 برای بازی در « بازی تاج و تخت» برنده جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.

پیتر دینکلیج از سال 2011 تا 2018 نامزد جایزه امی ساعات پربیننده به‌عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای بازی در « بازی تاج و تخت» شد که از این میان سه بار برنده جایزه امی ساعات پربیننده شد.

بازی ماندگار پیتر دینکلیج- نظرسنجی سلام سینما- بازی تاج و تخت


اخبار مرتبط:

بازی ماندگار: گلشیفته فراهانی در درباره الی

بازی ماندگار: کیلین مورفی در پیکی بلایندرز

بازی ماندگار: تام هاردی در پیکی بلایندرز


 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو