طرز تهیه شله زرد برای 4 نفر

منبع: نیک شو

324

1400/5/12

19:56


طرز تهیه شله زرد برای 4 نفر

طرز تهیه شله زرد برای 4 نفر

شله زرد یکی از میان وعده های و دسر های مقوی است که در ایران اکثر مردم به عنوان نذری و در ماه محرم و یا در ماه مبارک رمضان به عنوان افطاری درست می کنند در ادامه با نکته های طلایی و طرز تهیه آن بیشتر آشنا شوید.

 

مواد لازم شله زرد

برنج : 1 پیمانه

شکر : 2  پیمانه

کره گیاهی:  25 گرم

زعفران : 1 مثقال

گلاب:  1 پیمانه

روغن: 1 قاشق غذاخوری

خلال پسته و بادام:  به مقدار لازم

 

نکات طلایی قبل درست کردن شله زرد که باید بدانید:

1- به اندازه پیمانه دقت کنید اگر پیمانه ای را استفاده می کنید برای برنج ،باید از همان پیمانه هم برای آب و شکر استفاده کنید.یعنی اگر یک پیمانه برنج برمیدارید باید با همان پیمانه 7 برابر آب و 2 برابر شکر بردارید.این نسبت برداشتن شکر و آب نسبت به برنج ثابت است.

 

2- در خیس کردن برنج دقت کنید ، اگر برنج معمولی بود از شب قبل حدود 12 تا 24 ساعت برای وا رفتن برنج زمان لازم است. اما اگر از برنج نیم دانه استفاده می کنید برای خیس کردن آن حدود 3 ساعت زمان لازم است.

 

طرز تهیه شله زرد برای 4 نفر

1* ابتدا قابلمه مناسبی برداشته و داخل آن به نسبت برنج خیس شده آب بریزید و روی شعله قرار دهید تا به جوش بیاید.

 

2* سپس برنج از قبل خیس کرده را داخل آب جوش ریخته و در قابلمه را نیم باز بگذارید و صبر کنید تا آب برنج به جوش بیاید و در این مرحله اصلا برنج را هم نزنید و بگذارید در حالت خودش بماند تا شفته شود.

 

3* در این مرحله وقتی برنج، آب را کامل به خود جذب کرد حرارت شعله گاز را کم کنید و بعد به آرامی برنج را هم بزنید ولی اصلا به برنج آب اضافه نکنید زیرا موقع خوردن شله زرد آب میندازد.

 

4*سپس شکر را اضافه کنید و هم بزنید تا شکر با برنج مخلوط شود و ته نگیرد.در این مرحله اصلا نگرانی سفت شدن برنج نباید زیرا خود شکر باعث شل شدن برنج می شود.و باز هم تاکید می کنم اصلا آب اضافه نکنید.

 

5* در این مرحله زعفران را از قبل با آب نسبتا داغ خیس کنید تا دم بکشد و بعد خلال بادام را هم در گلاب خیس کنید تا عطر گلاب را به خود بگیرد.

 

نکته: مقدار زعفرانی که انتخاب می کنید باید به اندازه ای باشد که برنج رنگ نارنجی به خود بگیرد.

 

6* خب حالا نوبت اضافه کردن زعفران دم کرده و خلال بادام و گلاب است.وقتی به برنج اضافه کردید هم بزنید تا مخلوط شود و بعد حدود یک ربع صبر کنید تا بقیه مواد هم بپزد و آرام آرام هم بزنید.

 

7* در این مرحله کره و مقداری هم روغن برای شفاف تر شدن شله زرد اضافه می کنیم و بعد حدود 12 دقیقه هم بزنید تا بقیه مواد هم جوش بخورد و با هم مخلوط شود و بعد شله گاز را خاموش می کنیم و در قابلمه را می گذاریم تا شله زرد دم بکشد.

 

8* در مرحله پایانی هم شله زرد را در ظرفی سرو می کنیم و با گل محمدی، دارچین و خلال پسته تزیین می کنیم.

 

نتیجه گیری:

شله زرد یکی از دسر های بسیار خوشمزه است که تقریبا همه دوست دارند.سعی کنید شله زرد طبق اصول آن تهیه کنید زیرا خیلی از افراد به رنگ و مزه شله زرد دقت نمی کنند و ممکن است رنگ و مزه شعله زرد خوب درنیاید .بنابراین اگر دنبال طرز تهیه انواع غذاها و دسرها هستید حتما نیک شو را دنبال کنید تا بهترین را به شما آموزش دهد.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو