طلای سزاوارانه گرایی

محمدرضا گرایی که با عملکرد درخشانش به فینال مسابقات وزن ۶۷ کیلوگرم رسیده بود، دیروز با «پرویز نسیبوف» از اوکراین مبارزه کرد و در یک رقابت تماشایی و با ارائه عملکردی قاطع و برتر به پیروزی ۹‌بر‌یک رسید. او با ایجاد فاصله هشت امتیازی، پیش از پایان زمان مسابقه صاحب طلای المپیک شد. به این ترتیب گرایی ضمن کسب عنوان قهرمانی، دومین طلای کاروان ایران در این دوره از بازی‌های المپیک را به نام خود ثبت کرد. به این ترتیب گرایی که در این مسابقات درخشش غافلگیرکننده‌ای داشت، به چهارمین طلایی تاریخ کشتی فرنگی در المپیک تبدیل شد. پیش از او حمید سوریان، امید نوروزی و قاسم رضایی در مسابقات المپیک موفق به کسب نشان طلا شده بودند.

   کولاک حسن یزدانی

دیروز اما حسن یزدانی، ستاره بی‌چون و چرای کشتی آزاد ایران هم مسابقاتش را شروع کرد و مطابق انتظار راهی فینال المپیک شد. یزدانی در ۸۶ کیلوگرم در مرحله یک‌هشتم نهایی با جاورایل شاپیف از ازبکستان مبارزه کرد و ۱۱‌بر‌۲ به برتری دست یافت. قهرمان المپیک ۲۰۱۶ ریو در دیدار بعدی برابر استفان ریچموت از سوئیس قرار گرفت و در کمتر از دو دقیقه حریفش را ۱۲‌بر‌یک مغلوب کرد تا با اقتدار راهی نیمه‌نهایی شود. یزدانی در این مرحله به مصاف آرتور نایفانوف از کمیته المپیک روسیه رفت و به پیروزی ۷‌بر‌یک دست یافت تا راهی فینال شود. به این ترتیب یزدانی عصر امروز باید رقابت نهایی را برابر سرسخت‌ترین رقیبش یعنی دیوید تیلور آمریکایی برگزار کنند. اگر امروز یزدانی، این ورزشکار محجوب و خوش‌اخلاق کشورمان موفق به شکست تیلور شود، نخستین کشتی‌گیر ایرانی خواهد بود که دو مدال طلا در المپیک به خود اختصاص می‌دهد.

   اطری در یک‌قدمی برنز

دیروز اما رضا اطری در وزن ۵۷ کیلوگرم کشتی آزاد هم به نیمه‌نهایی رسید، اما آنجا از پس قهرمان روس بر نیامد و راهی رده‌بندی شد. اطری نخستین مبارزه‌اش را برابر سلیمان آتلی از ترکیه برگزار کرد و ۳‌بر‌۲ به برتری رسید. او در مرحله یک‌چهارم نهایی به مصاف بِخبایار اِردن‌بات از مغولستان رفت و ۵‌بر‌یک به برتری رسید. آزادکار کشورمان در مرحله نیمه‌نهایی برابر زاوور اوگوئف دارنده از کمیته المپیک روسیه قرار گرفت و ۸‌بر‌۳ شکست خورد تا راهی دیدار رده‌بندی شود. دیدار رده‌بندی بعدازظهر امروز برگزار می‌شود و اطری می‌تواند یک مدال برنز دیگر برای کاروان ورزش ایران به ارمغان بیاورد.

   نقره قهرمانانه داودی

دیروز اما در وزنه‌برداری علی داودی در دسته ۱۰۹+ کیلوگرم به روی تخته رفت و با ۶ ورزشکار از جمهوری چک، سوریه، هلند، نیوزیلند، گرجستان و ترکمنستان رقابت کرد. داودی در یک‌ضرب وزنه ۲۰۰ کیلو و در دوضرب وزنه ۲۴۱ کیلو را مهار کرد تا با مجموع ۴۴۱ کیلو در رده دوم قرار بگیرد و صاحب مدال نقره المپیک شود. در این دسته لاشا تالاخادزه گرجستانی در مجموع با ۴۸۸ کیلوگرم به مدال طلا دست یافت. کار داودی بسیار ارزشمند بود و چیزی کم از طلا نداشت. مبارکش باد این مدال.

   برنامه مسابقات امروز

مسابقات کشتی آزاد المپیک توکیو امروز با افزوده شدن دو ورزشکار دیگر ایرانی به بازی‌ها ادامه می‌یابد. بر این اساس مصطفی حسین‌خانی در ۷۴ کیلوگرم و امیرحسین زارع در وزن ۱۲۵ کیلوگرم به مصاف رقبا خواهند رفت. امروز همچنین نخستین کاراته‌کای بانوی ایرانی هم وارد میدان مسابقات می‌شود. او سارا بهمنیار است که در وزن منهای ۵۵ کیلو با رقبا مصاف خواهد داد.