آبگوشت دیزی خانگی و سنتی، بدون زودپز

منبع: برترین ها

146

1400/5/14

06:56


دیزی یکی از خوشمزه‌ترین طعم‌های اصیل ایرانی، که کمتر کسی هست که عاشق عطر و بوی دلچسب آن نباشد. این غذا با فرهنگ و اصالت ایرانی گره خورده و از قدیم به عنوان یک غذای پرطرفدار ایرانی در شهر‌های مختلف پخته می‌شد.

کوروش‌مگ: دیزی یکی از خوشمزه‌ترین طعم‌های اصیل ایرانی، که کمتر کسی هست که عاشق عطر و بوی دلچسب آن نباشد. این غذا با فرهنگ و اصالت ایرانی گره خورده و از قدیم به عنوان یک غذای پرطرفدار ایرانی در شهر‌های مختلف پخته می‌شد. شاید به جرات بتوان گفت که دیزی بعد از خورش قورمه سبزی و خورش قیمه مشهورترین غذای ایرانی است که آوازه شهرت آن به تمام دنیا نیز رسیده است.

طرز تهیه آبگوشت دیزی خانگی و سنتی بدون زودپز

طرز تهیه آبگوشت دیزی آن قدر‌ها که به نظر می‌رسد، سخت نیست. پختن این غذای خوشمزه برخلاف عطر و طعم بی‌نظیری که دارد، به راحتی در خانه امکان‌پذیر است. معمولا برای تهیه این غذا از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. بعضی افراد آب و مخلفات آبگوشت را جدا سرو می‌کنند و آن را به صورت کوبیده می‌خورند و برخی دیگر به صورت نکوبیده و در کنار چاشنی‌هایی مثل ترشی و پیاز میل می‌کنند. در این مقاله می‌توانید طرز تهیه آبگوشت دیزی خانگی سنتی خوشمزه و لذیذ در ۵ مرحله ساده را بخوانید.

مواد لازم برای ۴ نفر

  • مخلوط نخود لوبیای سفید: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • گوشت گوسفند چرب با استخوان: نیم کیلو
  • گوجه فرنگی: ۳ عدد
  • سیب زمینی تقریبا کوچک: ۵ عدد
  • پیاز: ۲ عدد
  • سیر: ۳ حبه
  • فلفل سبز: ۳ عدد
  • نمک، فلفل و آبلیمو: به مقدار لازم

طرز تهیه

قبل از آشنایی با طرز تهیه آبگوشت دیزی خانگی، برای اینکه نفخ حبوبات گرفته شود، به مدت ۲۴ ساعت نخود و لوبیای سفید را در آب بخیسانید. سپس برای تهیه آبگوشت دیزی، پوست گوجه فرنگی‌ها را جدا کنید. آن را به همراه گوشت، حبوبات، ۱ عدد پیاز کامل و ۳ عدد سیر داخل یک قابلمه بزرگ بریزید. تقریبا ۶ برابر حجم مواد به آن آب اضافه کنید و روی شعله گاز قرار دهید.

طرز تهیه آبگوشت دیزی خانگی و سنتی بدون زودپز

بعد از حدود یک ساعت و نیم که از پخت مواد گذشت، فلفل سبز را به دیزی اضافه کنید. شعله را تا حد امکان کم کنید تا غذا به آرامی جا بیفتد.

در این مرحله از طرز تهیه آبگوشت دیزی خانگی باید بعد از اضافه کردن فلفل سبز، یک ساعت صبر کنید. سپس سیب زمینی‌ها را به آبگوشت اضافه کنید. برای این مرحله پوست سیب زمینی را جدا کنید و آن را به صورت درسته داخل دیزی بیندازید. حال پیازی را که به صورت درسته داخل آبگوشت ریخته بودید را خارج کنید و دور بیندازید.

چربی گوشت را از آن جدا کنید و به همراه یک پیاز خام با گوشت کوب بکوبید. برای این کار می‌توانید از میکسر یا گوشت کوب برقی نیز استفاده کنید. بعد از اینکه پیاز و چربی به خوبی با هم ترکیب شدند، آن را به دیزی اضافه کنید.

گوشت و حبوبات به خوبی پخته شده‌اند و زمان اضافه کردن نمک و فلفل به غذا است. اگر احساس کردید رنگ غذا کم است می‌توانید یک قاشق رب گوجه فرنگی که در روغن تفت داده‌اید را به دیزی اضافه کنید. برای طرز تهیه آبگوشت دیزی خانگی هر چقدر دیزی شما آرام‌تر و با شعله ملایم‌تری پخته شود، خوش رنگ‌تر و جا افتاده‌تر خواهد شد.


طریقه سرو کردن دیزی

معمولا بیشتر افراد در زمان سرو کردن دیزی، گوشت و مخلفات آن را از آب جدا می‌کنند و به صورت کوبیده می‌خورند. برای این کار می‌توانید آب را در ظرف جداگانه سرو کنید. بعد از جدا کردن استخوان گوشت، مواد دیزی را به وسیله یک گوشت کوب چوبی به خوبی له کنید و در ظرف جداگانه‌ای سرو کنید. ترشی، پیاز و سبزی خوردن را در کنار دیزی فراموش نکنید و از طعم لذیذ و خوشمزه این غذا در کنار خانواده لذت ببرید.

طرز تهیه آبگوشت دیزی خانگی و سنتی بدون زودپز


فوت و فن‌های طرز تهیه آبگوشت مجلسی و ساده

راز خوشمزه شدن دیزی این است که برای خوش طعم‌تر شدن دیزی ساده و مجلسی از مقداری دنبه گوسفند و یا قلم گوسفندی استفاده کنید.

برای پخت دیزی ساده و مجلسی سنتی خانگی می‌توانید از دیگ سفالی یا سنگی استفاده کنید، فقط توجه داشته باشید که برای تهیه دیزی سنگی حتما از شعله ملایم و شعله پخش‌کن استفاده کنید.

معمولا ادویه خاصی به دیزی سنگی یا دیزی ساده اضافه نمی‌شود و برای خوش طعم‌تر شدن آن می‌توانید از کمی زعفران، گرد لیمو عمانی یا زیره به غذا اضافه کنید.

سعی کنید در ابتدای پخت دیزی به اندازه کافی به آن آب اضافه کنید تا در زمان پخت نیاز به اضافه کردن آب نباشد.

برای پخت سریع‌تر دیزی می‌توانید، حبوبات و گوشت را در زودپز بپزید و بعد سایر مواد را اضافه کنید و قابلمه را با شعله ملایم چند ساعت روی گاز قرار دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو