دلیل خشکی لب و روش های درمانی موثر برای رفع همیشگی آن

دلیل خشکی لب و روش های درمانی موثر برای رفع همیشگی آن


منبع: آرگا

132

1400/5/18

08:32


اگر احساس می کنید که دلیل خشکی لب شما چیزی به جز هوای سرد می باشد. به این هفت علت شایع و مهم که باید جدی گرفته شوند و راه های درمان آنها توجه فرمایید.

خشکی لب و پوسته پوسته شدن آنها می تواند به علت کم آبی بدن، حساسیت و یا کمبود ویتامین باشد و گاها زبان زدن بیش از حد به لب ها نیز این معضل را به وجود می آورد. درمان های خانگی رفع خشک شدن لب ها را در ادامه به همراه مجله آرگا مطالعه نمایید.

دلایل شایع خشکی لب :

اگر در تمام فصول سال به مشکل خشکی لبها دچار هستید، باید برای درمان نزد پرشک بروید و راهکارهای جدی تری را برای رفع این عارضه پیش بگیرید.

  • عفونت قارچی: اگر ترک در گوشه های لب باشد احتمال وجود عفونت قارچی بیشتر است و برای درمان نوشیدن آب فراوان و اجتناب از زبان زدن به لب ها پیشنهاد می شود.
  • واکنش آلرژیک و یا حساسیت: اگر لب هایتان به شکل وخیمی تورم پیدا کرده است، احتما دارد که به مواد خوراکی خاصی و یا موادی که برای آرایش لب هایتان استفاده کرده اید، حساسیت داشته باشید. برای درمان ابتدا باید به مدت یک هفته لیست تمام خوراکی هایی که می خورید و یا برای آرایش لبتان استفاده می کنید را یادداشت نمایید تا متوجه شوید که مورد حساسیت شما کدام گزینه است.
  • کم آبی بدن: خشکی لبها یکی از نشانه های کم آبی بدن می باشد. برای اینکه بدن دچار کمبود آب نشود باید روزانه بین هشت تا دوازده لیوان آب بنوشید. اگر به دیابت مبتلا هستید و یا ورزش می کنید بدن شما به آب بیشتری از این مقدار نیاز دارد.
  • آسیب نور خورشید: قرار گرفتن در معرض نور خورشید و باد سبب ترک های دردناک در لب می شود. اگر در یک روز سرد زمستان به بیرون از منزل می روید حتما از یک ماده محافظ مناسب برای لبهایتان استفاده نمایید.

علت خشکی لب چیست؟

  • کمبود ویتامین B2: اگر لب هایتان ترک خورده است، احتمال دارد به علت کمبود ریبوفلاوین باشد. پس بهتر است از مواد خوراکی همچون تخم مرغ و گوشت که سرشار از این ماده می باشد، استفاده نمایید.
  • مصرف بیش از اندازه ویتامین A: گاهی ترک خوردگی و خشک شدن لب به خاطر مصرف بیش از نیاز ویتامین آ می باشد. این ویتامین در بیشتر مواد غذای موجود است و به راحتی و تقریبا به اندازه نیاز مصرفی در بدن وجود دارد و اگر با مصرف مکمل این ویتامین را بیش از اندازه به بدن برسانین سبب مسمومیت و ترک خوردگی لب ها می شود.
  • عوارض جانبی داروها: بعضی اوقات مصرف برخی داروها این عارضه را به وجود می آورد. اگر برای درمان کم‌کاری تیروئید، آکنه یا فشار‌خون دارو مصرف می‌کنید، ممکن است واکنش آلرژیک نسبت به این داروها داشته باشید که باعث می‌شود لب‌ هایتان خشک و متورم شود  و برای درمان نیاز است که با پزشک معالج خود مشورت نمایید.
  • دلایل انسدادی : اشخاصی که در هنگام خواب از طریق دهان تنفس می کنند، نسبت به سایرین بیشتر دچار مشکل ترک لب خواهند شد.

دلایل خشکی لب

راه و روش درمان خانگی خشک شدن لب ها:

هرچند محصولات تجاری فراوانی برای رفع ترک لب در بازار موجود است اما شما می توانید با راهکارهای ذیل به درمان این معضل بپردازید.

  • استفاده از شکر: برای درمان ترک لبها دو قاشق مرباخوری شکر را با یک قاشق مرباخوری عسل مخلوط کنید و بر روی لبهایتان بمالید. چند دقیقه برای خشک شدن به این خمیر زمان بدهید و بعد با انگشت لبهایتان را بمالی ت پوست های مرده از لبتان جدا شود.
  • استفاده از گلبرگ گل سرخ: گلبرگ های گل سرخ را درون شیر بخیسانید و بعد از گذشت چند ساعت گلبرگ ها را له کنید تا خمیری شکل شود و دو تا سه شب قبل از رفتن به رختخواب این خمیر را روی لبهایتان قرار دهید. تا علاوه بر درمان ترک لب، رنگ لبهایتان را نیز خوشرنگ کند.
  • استفاده از روغن نارگیل: روغن نارگیل یک مرطوب کننده مناسب برای لب ها می باشد که شما چند بار در روز می توانید از آن برای رطوبت لب های خود استفاده نمایید.
  • استفاده از روغن گرچک: روغن گرچک را با روغن گلیسیرین و آبلیمو مخلوط کنید و شب ها قبل از خواب به لبهایتان بمالید و صبح هنگام به وسیله پنبه ای که در آب ولرم خیس شده باشد لبهایتان را تمیز کنید. تکرار مداوم این عمل در درمان خشکی لبها و رفع ترک خوردگی آن موثر است.

راه های درمان خشکی لب

  • استفاده از سر شیر: سر شیر را روی لب های خود بمالید و اجازه هید تا ده دقیقه بماند و بعد به وسیله یک پنبه که در آب ولرم خیس ورده است؟، لبهایتان را شستشو دهید و چند روز پشت سر هم این کار را تکرار کنید.
  • استفاده از آلوئه ورا: هر روز مقداری از ژل آلوئه ورا را به لب هایتان بمالید تا خشکی لبتان را برطرف نماید.
  • استفاده از خیار: یک تکه خیار را به خوبی به لب هایتان بمالید و بگذارید پانزده تا بیست دقیقه بماند و بعد لبتان را بشویید.
  • استفاده از وازلین: چرب نمودن لب ها چند بار در روز به وسیله وازلین نیز می تواند در رفع خشکی لب و ترک لبها موثر باشد.
  • نوشیدن آب فراوان: کم آبی از عمده دلایل ترک و خشک شدن لب ها می باشد. سعی کنید تا می توانید در طول روز آب بنوشید تا بدنتان را هیدراته نگه دارید.

درمان های خانگی خشکی لب

دلایل دیگر خشکی لبها و راهکار درمان آن

حساسیت به خمیر دندان و لوازم آرایشی: استفاده از بسیاری از محصولات آرایشی موجب تحریک لبها و در نتیجه خشکی آن خواهند شد، از این رو استفاده از این محصولات برای پوست های حساس مناسب نیستند.

مصرف مرکبات و مواد غذایی اسیدی، شور، غذا های تند و غذاهای بسیار خشک می توانند موجب تحریک لبها و در نتیجه خشکی و ترک آن شوند. بنابراین در صورت مصرف این غذا ها باید مراقب باشید تا حد امکان با لب و اطراف آن تماس پیدا نکنند.

کمبود ویتامین ها : کمبود مواد معدنی و برخی ویتامین های بدن همچون آهن، ویتامین های گروه B می توانند موجب ایجاد ترک در گوشه های لب ها و دهان شوند، بنابراین باید رژیم غذایی خود را به گونه ای تنظیم کنید که همه مواد مورد نیاز بدن تان تامین شوند.

گوشت قرمز، لوبیا، سبزیجات دارای برگ تیره برای دریافت آهن، اسفناج، دانه کدو تنبل برای دریافت روی را در برنامه غذای تان قرار دهید.

خشک شدن لب

ویتامین B9 در منابع گیاهی همچون میوه ها، سبزیجات و غلات و لوبیا وجود دارند و ویتایمین B6 از مرغ، ماهی، لوبیا و بعضی میوه ها و سبزیجات بدست می آید، همچنین ویتامین B12 نیز در محصولات حیوانی همچون گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ و لبنیات یافت می شود.

روغن نارگیل: این روغن یک مرطوب کننده طبیعی می باشد که می تواند موجب بهبود ترک لبتان که در اثر خشکی هوا و سرما ایجاد شده است، شود.

برای این منظور می توانید روغن زیتون خالص را چند بار در روز به لب هایتان بزنید تا مرطوب بماند، همچنین می توانید از روغن زیتون برای حفظ رطوبت لب ها استفاده کنید.

خیار: خیار یک نوع درمان خانگی ساده و طبیعی برای لبهای خشک می باشد. حال می توانید یک تکه کوچک از خیار را به آرامی به لبهایتان بمالید و حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید، سپس آن را با آب بشویید، تکرار این کار چند بار در روز می تواند مشکل خشکی لبها را برطرف نماید.

خشکی لبها

بعد از انجام این روش های پیشنهادی درمان بیماری خشکی لبها، برای اینکه مجددا دچار این مشکل نشوید لبهای خود را مداوم مرطوب نگه دارید، به بدنتان آب کافی برسانید، تغذیه مناسب داشته باشید و از قرار گرفتن در دمای بسیار زیاد خودداری کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو