کنترل بیماری های غیرواگیر در پاندمی کرونا دچار اختلال شده است

76

1400/5/18

12:20


کنترل بیماری های غیرواگیر در پاندمی کرونا دچار اختلال شده است

سلامت نیوز:رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: حدود ۶۰ درصد از بیماران کرونایی دارای حداقل یک بیماری زمینه‌ای غیرواگیر از جمله دیابت هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، باقر لاریجانی، به عوارض ناشی از ابتلاء به کووید ۱۹ و نقش آن در تشدید و حتی ظهور بیماری‌های غیر واگیر اشاره کرد و افزود: در برخی موارد ابتلاء به کووید ۱۹ در بیماران مبتلا به پره دیابت منجر به بروز دیابت شده است.


وی با تاکید بر کنترل درست وضعیت متابولیکی بدن در زمان همه گیری و لزوم توجه بیماران به این موضوع، به نقش آن در بهبود پیامدهای ناشی از کووید ۱۹ اذعان داشت و تصریح کرد: متأسفانه کنترل و درمان بیماری‌های غیر واگیر از جمله دیابت به دلایلی همچون اشغال تخت‌های بیمارستانی، ترس افراد از ابتلاء به کووید ۱۹ و فاصله گذاری اجتماعی در دوران کووید ۱۹ با اختلالاتی مواجه بوده است.


نایب رئیس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر با اشاره به اینکه مطالعات متعددی نقش سطح مطلوب ویتامین دی در کاهش التهاب ناشی از ابتلاء به کووید ۱۹ و بهبود عملکرد سیستم ایمنی را تأیید کرده اند، خاطرنشان کرد: البته در خصوص دریافت بیش از حد ویتامین دی نیز ملاحظاتی وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه شواهد حاکی از بروز اختلال در کنترل قند خون و عملکرد غدد هیپوفیز، هیپوتالاموس و تیروئید در اثر ابتلاء به کووید ۱۹ است، بر لزوم انجام مطالعات بیشتر در خصوص شناسایی مکانیسم‌های مؤثر در این زمینه تاکید کرد.


لاریجانی همچنین در خصوص نگرانی‌ها در ارتباط با بروز ترومبوز ناشی از تزریق واکسن کووید ۱۹ افزود: مطالعات بسیاری نشان دادند که امکان ترومبوز در اثر ابتلاء به خود بیماری بسیار بیشتر از ترومبوز ناشی از تزریق واکسن است که این امر رفته رفته مورد توافق جهانی قرار گرفته است.


رئیس پژوهشگاه همچنین به مطالعات اخیر در خصوص عوارض شدیدتر و احتمال بالاتر بروز ترومبوز بر اثر کووید ۱۹ در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک اشاره کرده و افزود: بخشی از این موضوع قابل انتساب به میزان بالای نرخ چاقی در این افراد است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو