اختصاصی| آیا اسپری بینی اعتیادآئر است؟ 

87

1400/5/19

11:19


به طور کلی ، اسپری های تنفسی حاوی مواد ضد احتقان است که به کاهش التهاب و احتقان در مجاری بینی کمک می کند. مشکل این است که چون استفاده از اسپری ها آسان است و اثر آرام بخشی ایجاد می کند، بسیاری از افراد را به سوء استفاده از این دارو سوق می دهد.

اختصاصی| آیا اسپری بینی اعتیادآئر است؟ 

به گزارش سرویس ترجمه بهداشت نیوز،  استفاده از روی عادت اسپری های تنفسی به نوبه خود ، منجر به سندرم به نام رینیت دارویی (RM) یا رینیت شیمیایی می شود که در آن فرد به دوزهای مکرر و  بیشتری نیاز دارد تا اثرات مورد نظر را به دست آورد. در ادامه مطلب با همراه باشید تا با انواع این دارو و احتمال اعتیاد آن ها بیشتر آشنا شوید. 

انواع ضد احتقان بینی
داروهای زیادی وجود دارد که می تواند ترشحات بینی را کاهش دهد. آنها می توانند به صورت موضعی (یعنی در ناحیه آسیب دیده) یا به صورت خوراکی تجویز شوند. قطره و اسپری رایج ترین فرمولاسیون هستند.
وقتی از ضد احتقان بینی صحبت می کنیم ، به داروهایی اشاره می کنیم که قادر به ایجاد انقباض عروقی در مخاط بینی هستند. این باعث کاهش ترشح مایع و مخاط بینی می شود.
داروهای دیگر استروئیدها و آنتی هیستامین ها هستند که بسیار موثر هستند. 

ناپازولین
این دارو به طور کلی یک داروی بی خطر برای استفاده با عوارض جانبی ناچیز است ، به شرطی که آن را در دوزهای مناسب استفاده کنید. پزشکان آن را برای رینیت آلرژیک یا هر شرایطی که باعث احتقان بینی شود ، مانند ضربه یا التهاب ، تجویز می کنند.
این دارو به صورت قطره ای و اسپری موجود است و می توانید آن را مستقیماً برای کودکان ، اعمال کنید. از آنجا که این دارو باعث فعال شدن گیرنده ها در سیستم قلبی عروقی می شود ، باید در شرایطی مانند نارسایی قلبی ، آریتمی ، فشار خون بالا و سابقه سکته قلبی احتیاط کرد.

اکسی متازولین
اگرچه این دارو مکانیسم عمل مشابه داروهای قبلی را دارد ، اما اثر آن طولانی مدت است و به 8 تا 12 ساعت فعالیت مداوم می رسد. بقیه ، مانند فنیل افرین یا ناپازولین ، معمولاً به بیش از 6 ساعت نمی رسند.
طول اثرات این دارو نه تنها دوز استفاده را آسان تر می کند ، بلکه از عود مجدد و اعتیاد به اسپری بینی جلوگیری می کند.

رینیت دارویی و تحمل دارو
رینیت حاد می تواند دلایل زیادی داشته باشد. در اکثر کشورها عفونت های تنفسی فوقانی و آلرژی شایع ترین هستند. در حقیقت ، هوای سرد  معمولاً در فصل زمستان  خطر ابتلا به انواع متوسط تا شدید رینیت را افزایش می دهد.
به دلیل تسکین تقریباً فوری که ضد احتقان بینی دارد از آنجا که آنها بدون نسخه در دسترس هستند ،  سوء استفاده از این داروها در بین عموم مردم وجود دارد.

اعتیاد چیست؟
طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، اعتیاد یک بیماری است که بستر آناتومیکی آن در مغز است و باعث می شود که نیاز به اجبار و جستجوی یک دارو ، صرف نظر از عوارض جانبی آن ، ایجاد شود.
ما می دانیم که ایجاد وابستگی به یک داروی خاص مستلزم قرار گرفتن طولانی مدت و مجموعه ای از تغییرات مهم شیمیایی عصبی برای مغز است تا این نیاز پاتولوژیک را ایجاد کند. این اغلب کیفیت زندگی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.اعتیاد به اسپری بینی بسیار نادر است. آنچه در بیشتر موارد اتفاق می افتد ، ایجاد تحمل یا تاکیفیلاکسی به این داروها است.

تاکیفیلاکسی از ضد احتقان بینی

ندادن پاسخ مناسب به دوز داروی معین ، پس از تجویز مکرر دارو ، به عنوان "تاکیفیلاکسی" شناخته می شود. اصطلاح تحمل را برای اهداف عملی معادل بدانیم .
داروها همان موادی هستند که با نقاط مختلف بدن تعامل دارند. این مکان های تعامل، گیرنده نامیده می شوند که معمولاً پروتئین هستند. هنگامی که تماس رخ می دهد ، مجموعه ای از واکنش های بیوشیمیایی را ایجاد می کند که منجر به اثر مورد نظر می شود.
اگر بدن بیش از حد دارو دریافت کند ، گیرنده ها اشباع می شوند. این نشان می دهد که نیاز به تجویز دوز بالاتر برای ایجاد همان اثراتی است که قبلا با دوز کمتر ایجاد می‌شد.


علل استفاده بیش از حد از داروهای ضد احتقان
کم هزینه بودن
عرضه بدون نسخه به بازار 
عوارض جانبی کم
سهولت استفاده

علائم رینیت دارویی

مانند سایر اشکال رینیت ، این حالت شامل ترشحات بینی از طریق هیالین متوسط تا شدید است. معمولاً موانعی ایجاد می شود که می تواند مشکلات تنفسی ایجاد کند ، اما می توانید با تنفس از طریق دهان آنها را برطرف کنید.
خارش و احساس سفتی نیز از علائم شایع هستند. در برخی موارد ممکن است عفونت های ویروسی یا باکتریایی ایجاد شود که منجر به رینوسینوزیت می شود. این یک بیماری مزمن است که به آن "رینیت شیمیایی" نیز می گویند.

۳ اگوست ۲۰۲۱ 
‌steptohealth

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو