بهترین فیلم های جیم کری | معرفی ۱۴ فیلم برتر جیم کری

بهترین فیلم های جیم کری | معرفی ۱۴ فیلم برتر جیم کری


267

1400/6/26

23:50


جیم کری بازیگر، نویسنده، تهیه‌کننده و کمدین کانادایی است که توانسته برنده دو جایزه گلدن‌گلوب شود. در این لیست بهترین فیلم‌های او را معرفی کرده‌ایم از کمدی‌های ماندگاری چون احمق و احمق‌تر تا فیلم درخشان درخشش ابدی یک ذهن پاک...

بهترین فیلم های جیم کری | معرفی ۱۴ فیلم برتر جیم کری

۳ روز پیش
جیم کری بازیگر، نویسنده، تهیه‌کننده و کمدین کانادایی است که توانسته برنده دو جایزه گلدن‌گلوب شود. در این لیست بهترین فیلم‌های او را معرفی کرده‌ایم از کمدی‌های ماندگاری چون احمق و احمق‌تر تا فیلم درخشان درخشش ابدی یک ذهن پاک...

بهترین فیلم های جیم کری | معرفی ۱۴ فیلم برتر جیم کری

اختصاصی سلام سینما - کمدین نابغه یا نابغه کمدی؟ مسئله این است. جیم‌کری بازیگر، کمدین و تهیه‌کننده کانادایی است. هنرمندی که با آن صورت انعطاف‌پذیرش امکان ندارد او را ببینیم و لبخند نزنیم. کمدینی که هر نقشی را امکان‌پذیر می‌کند. هنرپیشه مطرح تاریخ سینما که تاکنون با دربسته اسکار روبه‌رو بوده و حتی نامزد آن هم نشده است، اما توانسته دو جایزه گلدن‌گلوب را از آن خود کند.

بیایید ببینیم کمدینی که مدتی نیز دچار افسردگی بود چطور با این ایده که «تمرکز من روی این است که درد را مسخره کنم و آن را کاهش دهم»، دنیا را برایمان زیباتر کرده است. بازیگری که می‌تواند ستاره احمق سینما باشد، اما در عالم واقع مانند فیلسوفی سخن می‌گوید که با هر موقعیتی شوخی‌های دقیق و زیرکانه می‌کند. به سخنرانی‌هایش دقت کنید.

در این نوشته به سراغ کارنامه کاری این بازیگر رفتیم و نگاهی انداخته‌ایم به بهترین فیلم‌‌های این کمدین بر اساس رتبه‌بندی سایت آی‌ام‌دی‌بی.

بهترین فیلم‌‌های جیم کری که باید ببینیم:

۱- درخشش ابدی یک ذهن پاک (Eternal Sunshine of the Spotless Mind)؛ بهترین فیلم‌های جیم کری

ژانر: درام، عاشقانه، علمی - تخیلی

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۸.۳ (946,919)

امتیاز سلام سینما: ۷.۳۴ (۶۳۳۹)

سال اکران: ۲۰۰۴

درخشش ابدی یک ذهن پاک-Eternal Sunshine of the Spotless Mind-بهترین فیلم‌های جیم کری

گردهمایی نوابغ، این شاید دقیق‌ترین تعریف از این فیلم باشد، درامی با فیلمنامه‌ای از چارلی کافمن و بازی‌های کیت وینسلت و جیم کری.

«درخشش ابدی یک ذهن پاک» (Eternal Sunshine of the Spotless Mind) عاشقانه‌ای متفاوت است که نگاهی نو دارد به موضوع خاطرات و احساسات عمیق انسانی، داستانش را با روایتی غیرخطی اما بدون پیچیدگی و قابل‌فهم بیان می‌کند.

این فیلم داستان دوستی دو نفر را بیان می‌کند. یک نفر این دوستی را به کمک تکنولوژی از ذهن خارج می‌کند اما نفر دوم در تصمیمش مردد می‌شود. همه چیز در این دیالوگ فیلم خلاصه می‌شود: «می‌توانی یک نفر را از ذهنت پاک کنی، اما بیرون انداختن او از قلب داستان دیگری است.»

درامی که میشل گوندری آن را کارگردانی کرده، از فیلم‌های مهم سینما است و ما را با یک جیم کری متفاوت روبه‌رو می‌کند. فیلمی که جایزه اسکار بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد و کیت وینسلت برای بازی در آن نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر زن شد.

شما اگر حق انتخاب داشتید چه می‌کردید؟ پاک‌کردن حافظه یا نه؟ به نظرتان اگر این امکان وجود داشته باشد دنیا جای بهتری است؟ پس این فیلم را ببینید.

 

۲- نمایش ترومن (The Truman Show)؛ بهترین فیلم‌های جیم کری

ژانر: کمدی، درام

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۸.۱ (986,953)

امتیاز سلام سینما: امتیاز دهید

سال اکران: ۱۹۹۸

نمایش ترومن-The Truman Show-بهترین فیلم‌های جیم کری

جیم کری برای این فیلم برنده جایزه گلدن‌گلوب شد و بسیاری این درام را بهترین کار او می‌دانند. «نمایش ترومن» (The Truman Show) تلفیقی از فلسفه، روان‌شناسی، کمدی، اشک‌ها و لبخندها است. پتکی نقادانه و ترسناک که بیشتر مناسب این روزها‌ی ما است تا سال ۱۹۹۸.

این فیلم درباره شبکه‌ای است که طی قراردادی با یک خانواده، توافق می‌کنند که از لحظه تولد تا مرگ بچه‌شان را به‌صورت یک سریال در تلویزیون پخش کنند. همین باعث می‌شود تا ترومن در این فیلم به حقیقت زندگی‌اش شک کند.

«نمایش ترومن» (The Truman Show) نقدی بر بردگی انسان است در دوران تلویزیون و تبلیغات. فیلمی به کارگردانی پیتر ویر، فیلمسازی که با فیلم «انجمن شاعران مرده» (Dead Poets Society) معروف است، با بازی جیم کری، لورا هینی و اد هریس.

«اگر ندیدمتون، بعدازظهرتون بخیر! عصرتون بخیر! شبتون بخیر!» این یکی از ماندگارترین مونولوگ‌ها و صحنه‌های بازی جیم کری در فیلم است.

این فیلم را دیده‌اید، شما را یاد چیزی نمی‌اندازد؟

 

۳- مرد روی ماه (Man on the Moon)؛ بهترین فیلم‌های جیم کری

ژانر: بیوگرافی، کمدی، درام

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۴ (127,360)

امتیاز سلام سینما: امتیاز دهید

سال اکران: ۱۹۹۹

مرد روی ماه-Man on the Moon-بهترین فیلم‌های جیم کری

فیلم «مرد روی ماه» (Man on the Moon) دومین جایزه گلدن‌گلوب را در دستان جیم کری قرارداد. این درام یک بیوگرافی است. کری در این فیلم در نقش اندی کافمن، استندآپ کمدین عجیب‌وغریب آمریکایی، بازی می‌کند. بازی جیم کری در این درام کمدی فقط تقلیدی از کافمن نیست بلکه او را کاملاً زندگی کرده و برای ما سخت است باور کنیم این همان جیم کری است.

«مرد روی ماه» (Man on the Moon) را میلوش فورمن، کارگردان فیلم ماندگار دیوانه‌ای از قفس پرید، کارگردانی کرده است.

مارتین فریمن، بازیگر نقش واتسون در سریال «شرلوک» (Sherlock)، با انتقاد از بازیگری سبک متد در سینما درباره بازی جیم کری در این فیلم می‌گوید: «جیم کری دوست‌داشتنی و باهوش است اما سبک بازی جیم کری در فیلم «مرد روی ماه» (Man on the Moon) خودخواهانه و مزخرف بود.» نظر شما چیست؟

 

۴- احمق و احمق‌تر (Dumb and Dumber)؛ بهترین فیلم‌های جیم کری

ژانر: کمدی

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۳ (365,873)

امتیاز سلام سینما: امتیاز دهید

سال اکران: ۱۹۹۴

احمق و احمق‌تر-Dumb and Dumber-بهترین فیلم‌های جیم کری

«احمق و احمق‌تر» (Dumb and Dumber) از آن فیلم‌هایی است که یا آن را دیده‌اید یا اسمش را شنیده‌اید و یا ماجرای شوخی معروف با چتری آدم‌ها را می‌دانید!

برادران فارلی (پیتر و بابی) این کمدی را کارگردانی کرده‌اند. کمدی که اولین فیلم آنها بوده و از معروف‌ترین و موفق‌ترین فیلم‌هایشان نیز هست. سال ۲۰۱۴ سری دوم این فیلم ساخته شد اما موفقیتی در جذب مخاطبان نداشت. جیم کری، جف دانیلز و لورن هالی نیز از بازیگران سری اول آن هستند.

داستان «احمق و احمق‌تر» (Dumb and Dumber) با یک کیف شروع می‌شود. کیفی که در یک فرودگاه جا گذاشته می‌شود و دو دوست صمیمی تصمیم می‌گیرند آن را به صاحبش برگردانند. ماجرایی که آغاز یک کمدی فراموش‌نشدنی، شیرین و خنده‌دار جاده‌ای است.

هرچند این فیلم با چتری‌های جیم کری معروف است اما گویا این بازیگر علاقه زیادی به کمدی فلسفی دارد. به این دیالوگ کری در این فیلم دقت کنید: «میدونی من از چی خسته‌ام هری؟ از این خسته‌ام که تمام عمرم زحمت بکشم و جمع کنم. از این خسته‌ام که هیچی نیستم و مهم‌تر اینکه هیچ‌کسی رو ندارم.»

 

۵- ماسک (The Mask)؛ بهترین فیلم‌های جیم کری

ژانر: اکشن، جنایی، کمدی

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۶.۹ (361,945)

امتیاز سلام سینما: امتیاز دهید

سال اکران: ۱۹۹۴

ماسک-The Mask-بهترین فیلم‌های جیم کری

چند بار آرزو کرده‌اید که ای‌کاش آن ماسک سبز لعنتی را داشتید؟ «ماسک» (The Mask) فیلمی سینمایی است که در رده فیلم‌های ابرقهرمانی و فانتزی قرار می‌گیرد و داستان ماسک بر اساس یک مجله کمیک ساخته شده است. کارگردانی آن به عهده چاک راسل بوده و جیم کری، کامرون دیاز و پیتر ریجرت در آن بازی کرده‌اند.

داستان این کمدی درباره زندگی یک کارمند بانک است، زمانی که از همه چیز خسته می‌شود، شانس در کنار سطل آشغال به دست‌های او می‌چسبد و رهایش نمی‌کند.

«ماسک» (The Mask) برنده جایزه اسکار بهترین جلوه‌های بصری شد، جیم کری را به‌عنوان طلای کمدی به هالیوود معرفی کرد و کامرون دیاز هم اولین کارش در سینما را با این فیلم شروع کرد. یک ماسک و این‌همه شانس!

نکته جالب ردپای سبز در میان اغلب کاراکتر‌هایی است که جیم کری بازی کرده، یا سبز می‌پوشد یا نشانی از سبز دارد.

 

۶- دروغگو دروغگو (Liar Liar)؛ بهترین فیلم‌های جیم کری

ژانر: کمدی، فانتزی

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۶.۹ (292,394)

امتیاز سلام سینما: امتیاز دهید

سال اکران: ۱۹۹۷

دروغگو دروغگو-Liar Liar-بهترین فیلم‌های جیم کری

فیلم «دروغگو دروغگو» (Liar Liar) درباره زندگی وکیلی است که موکل‌‌های خود را با دروغ تبرئه می‌کند. اما همه چیز از آرزوی پسر این وکیل این شروع می‌شود که می‌خواهد پدرش دیگر دروغ نگوید، آن هم فقط ۲۴ ساعت!

چه کسی جز جیم کری می‌تواند با خلق صحنه‌های اغراق‌آمیز و استفاده از توانایی‌های خارق‌العاده‌اش ما را دچار حیرت کند. کری برای این فیلم - که هر دقیقه آن سرگرمی محض است - نامزد جایزه گلدن‌گلوب شد.

تام شادیاک این فیلم کمدی را کارگردانی کرده است. شادیاک و کری تاکنون سه بار باهم همکاری کرده‌اند و این دومین همکاری‌شان است.

عجیب است که «دروغگو دروغگو» (Liar Liar) با این ضدقهرمان دیدنی چطور تا این حد نمره کمی گرفته است؟

 

۷- ایس‌ونچورا: کارآگاه حیوانات (Ace Ventura: Pet Detective)؛ بهترین فیلم‌های جیم کری

ژانر: کمدی

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۶.۹ (286,754)

امتیاز سلام سینما: امتیاز دهید

سال اکران: ۱۹۹۴

ایس‌ونچورا: کارآگاه حیوانات-Ace Ventura: Pet Detective-بهترین فیلم‌های جیم کری

اولین همکاری جیم کری و تام شادیاک در این فیلم شکل گرفت. جیم کری، کورتنی کاکس و شان یانگ نیز از ستاره‌های این فیلم هستند. این نقطه شروعی بود تا کری را برای ستاره شدن آماده کند، آن هم در سن ۳۲ سالگی!

«داستان ایس‌ونچورا: کارآگاه حیوانات» (Ace Ventura: Pet Detective) درباره مردی است که عاشق حیوانات است و خود را کارآگاه حیوانات می‌پندارد. یک دلفین گم می‌شود و از او کمک می‌خواهند. این تمام ماجرا است اما صحنه‌های آن هستند که این فیلم را جزو فراموش‌نشدنی‌ها قرار داده است.

آن صحنه باورنکردنی، عجیب و معروف جیم کری و کرگدن را به یاد آورید، همان کافی است تا لبخند بزنید.

دنباله این فیلم سال ۱۹۹۵، با نام «ایس‌ونچورا: هنگامی که طبیعت فرامی‌خواند» (Ace Ventura: When Nature Calls) اکران شد، اما با این تفاوت که سری دوم را استیو اودکرک کارگردانی کرده است.

 

۸- مجستیک (The Majestic)؛ بهترین فیلم‌های جیم کری

ژانر: درام، عاشقانه

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۶.۹ (53,615)

امتیاز سلام سینما: امتیاز دهید

سال اکران: ۲۰۰۱

مجستیک-The Majestic-بهترین فیلم‌های جیم کری

سال ۱۹۵۱ یک نویسنده دچار حادثه رانندگی می‌شود. بعدازاین ماجرا دچار فراموشی شده و در شهر کوچکی برای ادامه زندگی مستقر می‌شود. اما در این شهر او را با فرد دیگری که در زمان جنگ جهانی ناپدید شده اشتباه می‌گیرند.

کارگردان این فیلم فرانک دارابونت - کارگردان فیلم رستگاری در شاوشنک و مسیر سبز - است و جیم کری، مارتین لاندو و باب بالابان در آن بازی کرده‌اند. دارابونت کارگردانی است که فیلم‌های کم اما خوب و باکیفیتی ساخته. سکانس بدون تاریخ دادگاه تفتیش عقاید در «مجستیک» (The Majestic) را ببینید که چطور جیم کری استاد خلق لحظه‌های کمدی، ما را با نقشی جدی شگفت‌زده می‌کند.

 

۹- سرگذشت ناگوار (A Series of Unfortunate Events)؛ بهترین فیلم‌های جیم کری

ژانر: ماجراجویی، کمدی، خانوادگی

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۶.۸ (201,283)

امتیاز سلام سینما: ۷.۲۸ (۳۰۷۱)

سال اکران: ۲۰۰۴

سرگذشت ناگوار-A Series of Unfortunate Events-بهترین فیلم‌های جیم کری

یک آتش‌سوزی باعث می‌شود سه کودک بی‌سرپرست شوند. کنت الاف سرپرستی این کودکان را برعهده می‌گیرد، اما نه به دلیل نیتی خیر بلکه به‌خاطر به‌دست‌آوردن ثروت عظیمی که در راه است.

«سرگذشت ناگوار» (A Series of Unfortunate Events) یک فیلم فانتزی است که از روی مجموعه کتاب بدبیاری‌ها نوشته لمونی اسنیکت ساخته شده است.

این فیلم را برد سیلبرلینگ کارگردانی کرده است و جیم کری در این کمدی سیاه نقش یک شرور را بازی می‌کند.

 

۱۰- بروس قادر مطلق (Bruce Almighty)؛ بهترین فیلم‌های جیم کری

ژانر: کمدی، فانتزی

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۶.۸ (383,464)

امتیاز سلام سینما: امتیاز دهید

سال اکران: ۲۰۰۳

بروس قادر مطلق-Bruce Almighty-بهترین فیلم‌های جیم کری

به این فکر کرده‌اید اگر یک روز قادر مطلق باشید چه‌کارهایی انجام می‌دهید؟ یا اگر خدا آرزوهای همه مردم را برآورده می‌کرد چه اتفاقی می‌افتاد؟ تام شادیاک و جیم کری در سومین همکاری‌شان به سراغ این موضوع جنجالی رفته‌اند. مورگان فریمن و جنیفر انیستون از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

داستان این فیلم درباره مردی است که بیش از حد از خدا شکایت می‌کند، پس به او قدرت مطلق داده می‌شود تا بفهمد اداره کردن جهان چقدر می‌تواند سخت باشد.

 

۱۱- مرد بله‌گو (Yes Man)؛ بهترین فیلم‌های جیم کری

ژانر: کمدی، عاشقانه

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۶.۸ (346,425)

امتیاز سلام سینما: امتیاز دهید

سال اکران: ۲۰۰۸

مرد بله‌گو-Yes Man-بهترین فیلم‌‌های جیم کری

ما همیشه از هنر نه گفتن شنیده‌ایم اما کاراکتر کارل در «مرد بله‌گو» (Yes Man) فردی را نشان می‌دهد که به‌راحتی نه می‌گوید و حالا در تلاش است تا به همه چیز بله بگوید.

پیتون رید کارگردان آمریکایی این فیلم را ساخته است. کارگردانی که علاقه زیادی دارد مردان را با داستان‌های مختلف به چالش بکشد. نگاهی به لیست فیلم‌های او بیندازید. جیم کری، بردلی کوپر و زویی دشانل از جمله بازیگران این کمدی هستند.

«مرد بله‌گو» (Yes Man) داستان پیچیده‌ای ندارد و حتی بهترین فیلم جیم کری هم نیست اما یک کمدی خوب است.

 

۱۲- سونیک خارپشت (Sonic the Hedgehog)؛ بهترین فیلم‌های جیم کری

ژانر: اکشن، ماجراجویی، کمدی

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۶.۵ (105,147)

امتیاز سلام سینما: امتیاز دهید

سال اکران: ۲۰۲۰

سونیک خارپشت-Sonic the Hedgehog-بهترین فیلم‌های جیم کری

به لیست فیلم‌های جیم کری نگاه کنید. تعدادی از آن‌ها را می‌شود با کودکان و خانواده دید. «سونیک خارپشت» (Sonic the Hedgehog) یکی از آن فیلم‌ها است.

جف فاولر کارگردان این کمدی برای ساخت آن به سراغ بازی ویدئویی سونیک از کمپانی سگا رفته است. جیم کری، بن شوارتز و جیمز مارسدن از بازیگران این فیلم ماجراجویی هستند. داستان این کمدی درباره یک جوجه‌تیغی است که به زمین آمده و تلاش می‌کند تا نابغه شرور فیلم را شکست دهد.

«سونیک خارپشت» (Sonic the Hedgehog) از آن فیلم‌هایی است که جیم کری ۵۶ ساله در آن نقش یک کاراکتر شرور و منفی را بازی می‌کند.

سری دوم این مجموعه قرار است سال ۲۰۲۲ اکران شود.

 

۱۳- شماره ۲۳ (The Number 23)؛ بهترین فیلم‌های جیم کری

ژانر: جنایی، رازآلود، دلهره‌آور

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۶.۴ (197,184)

امتیاز سلام سینما: امتیاز دهید

سال اکران: ۲۰۰۷

شماره ۲۳-The Number 23-بهترین فیلم‌های جیم کری

«شماره ۲۳» (The Number 23)یک فیلم وحشتناک است. این فیلم جنایی با یک کتاب شروع می‌شود. والتر اسپارو شخصیت فیلم با خواندن این کتاب متوجه شباهت داستان آن با زندگی خودش می‌شود. این اتفاق او را دچار وسواسی فکری می‌کند.

«شماره ۲۳» (The Number 23) را جوئل شوماخر کارگردانی کرده است. جیم کری برای این فیلم نامزد جایزه بدترین بازیگر شد؛ بنابراین با فیلمی روبه‌رو هستیم که نشانی از آن جیم کری درخشان ندارد و فیلم شگفت‌انگیزی نیست اما قابل تماشا است.

 

۱۴- چگونه گرینچ کریسمس را دزدید (How the Grinch Stole Christmas)؛ بهترین فیلم‌های جیم کری

ژانر: کمدی، خانوادگی، فانتزی

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۶.۲ (221,976)

امتیاز سلام سینما: امتیاز دهید

سال اکران: ۲۰۰۰

چگونه گرینچ کریسمس را دزدید-How the Grinch Stole Christmas-بهترین فیلم های جیم کری

این هم از آن فیلم‌های جیم کری است که خوشبختانه با کودکان و در جمع خانواده می‌توان دید. داستان آن درباره شخصیتی به اسم گرینچ است که به علت انتقام می‌خواهد کریسمس را برای همه مردم شهر وویل خراب کند. گریم‌های خوب این کمدی برنده جایزه اسکار شد.

ران هاوارد کارگردان فیلم ذهن زیبا این کمدی خانوادگی را ساخته است و جیم‌کری، جفری تامبر و کریستین برنسکی از بازیگران این فیلم سینمایی کودکانه هستند.

نکته جالب درباره «چگونه گرینچ کریسمس را دزدید» (How the Grinch Stole Christmas) حضور آنتونی هاپکینز در بخش روای فیلم است.

 

بهترین فیلم های جیم کری-۱۴ فیلم برتر جیم کری- جیم کری

در ۱۶ سالگی دبیرستان را ترک کرد. اجرا در کلوب‌های شبانه هالیوود و سپس حضور در سینما شروع کاری جیم کری بود. طی ۱۰ سال اول حضور در سینما موفقیتی نداشت. سال ۱۹۹۴ و در ۳۲ سالگی تلاش‌هایش جواب داد و اساساً این سال زمان او بود و مانند پدیده‌ای شکوفا شد. ماسک، ایس‌ونچورا و احمق و احمق‌تر را بازی کرد و تمام. این شروع ستاره شدن بود.

این هنرپیشه در سال‌های اخیر کم‌کار بوده و گویا بیشتر پناه برده است به علاقه دیرین خود یعنی نقاشی اما همچنان ستاره است. هر سخنرانی از او به‌سرعت به سر تیتر خبرها، پست‌ها و استوری‌ها در شبکه‌های مجازی تبدیل می‌شود. مردی که یک شیرینی ذاتی دارد، یک غم غیرقابل‌انکار. هنرمندی که با بازی در فیلم «پسر کابلی» (The Cable Guy) و دریافت دستمزد ۲۰ میلیون دلاری، هالیوود را شگفت‌زده کرد.  

طنز جیم کری و الک بالدوین درباره انتخابات آمریکا آخرین کاری است که از او دیده‌ایم. مستند «جیم و اندی: بهترین پشت‌صحنه‌ها» (Jim & Andy: The Great Beyond) یکی از دیدنی‌ترین مستندهایی است که برای شناخت بیشتر این به بازیگر به‌عنوان یک انسان نباید از دست بدهید.

شما بهترین و به‌یادماندنی‌ترین فیلمی که از جیم کری دیده‌اید کدام است؟

 

منبع

theguardian.com

thrillist.com

imdb.com

الهام امیری

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو