تارنمای پولیتیکو گزارش داد، رویکرد بایدن در رویگردانی از متحدان سنتی خود و چرخش سیاست خارجی او به سمت کشورهای آسیایی، انتظارات کشورهای اروپایی را از کسی که پیروزی او در مقابل دونالد ترامپ را تحسین کردند برآورده نکرده است

این تارنمای آمریکایی در تحلیلی نوشت: هفته سازمان ملل بر این نکته تاکید داشت که انتظارات اروپایی ها در احیای ائتلاف غرب در دوران پساترامپ تحقق نیافته است.

بعد از این که جو بایدن توانست درانتخابات سال ۲۰۲۰  ترامپ را شکست بدهد، بسیاری از اروپایی ها او را به عنوان یک قهرمان ساکت و آرام که توانست یک رقیب قدرتمند را شکست بدهد، ستودند.

آنچه که اروپایی ها انتظار داشتند بایدنی بود که با او در دیدارهای خارجی بیشمار عکس گرفته بودند و مدام در کنفرانس سالانه مونیخ شرکت داشت. آنها بایدن را فردی که گرایشات ترانس آتلانتیکی، اروپایی دارد و چند جانبه گرا است، قلمداد می کردند.

اما بایدن روز جمعه اولین حضور خود در اجلاس مجمع عموی را با گرد آوردن رهبران «کواد» شامل استرالیا،ژاپن و هند و آمریکا در کاخ سفید پایان داد و با نشان دادن تمرکز خود بر آسیا و نادیده گرفتن متحدان اروپایی اش نشان داد که نه تنها به دنبال احیا ائتلاف غربی با برلین، پاریس و بروکسل نیست بلکه قصد دارد ائتلافات منطقه ای کوچکتری در خدمت منافع آمریکا تشکیل دهد.

وقتی بایدن در نشست مجازی کنفرانس امنیتی مونیخ که برای آغاز ریاست جمهوری او جشن گرفته بود گفت «آمریکا به عرصه جهانی بازگشت» رهبران اروپایی فکر نمی کردند که منظور او بازگشت به استثناگرایی متکبرانه است که همواره شاخصه رویکرد آمریکا در قبال اتحادیه اروپا و ناتو را تشکیل داده است .

در بیانیه رهبران کواد آمده است: ما از راهبرد سپتامبر ۲۰۲۱ برای همکاری در هند اقیانوس آرام حمایت می کنیم. ولی کاملا مشخص بود که کشورهای این اتحادیه در میان کشورهایی هستند که نقش پیشتازی در چنین تلاشی ندارند.

برای مثال در بخش فناوری شرکای آمریکا در کواد نشان داده اند که بیشتر گرایش دارند از موضع واشنگتن در قبال چین پیروی کنند. هند سال گذشته اپلیکیشن تیک تاک، وی چت و برخی دیگر را که ساخت شرکت های چینی هستند ممنوع کرد. این در حالی است که استرالیا و ژاپن هم ثابت کرده اند که متحدان نزدیکی در قبال تلاش واشنگتن علیه شرکت هوواوی  چین و دیگر شرکت های بزرگ این کشور در سال های گذشته بوده اند.

کشورهای کواد خواستار طرح واشنگتن برای ساختن ذنجیره جهانی تامین فناوری با کشورهای هم فکر و دموکراتیک و بدون دخالت چین هستند هر  چند که پایتخت های اروپایی در مقابل این رویکرد ضد چینی ابراز نگرانی کرده اند زیرا می ترسند به روابط اقتصادی آنها لطمه وارد کرده و به رقابت چین آمریکا در بخش فناوری منجر شود.

بسیاری از مقام ها و دیپلمات های اتحادیه اروپا خشم دیپلماتیک بر سر مساله هند اقیانوس آرام را در نتیجه تمرکز افراطی بایدن بر چین و نیز تلاش کاخ سفید برای احیای اعتبار خود به دنبال خروج با عجله نیروهای آمریکایی از افغانستان دانسته اند.

به اعتقاد اروپایی ها برای این که آمریکا بتواند خود را ثابت کند طبیعی است که او دوباره به ائتلاف فایو آیز متشکل از استرالیا، کانادا، نیوزلند و انگلیس باز گردد.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تازگی گفت در گذشته جهان تک قطبی بود، بعد به جهانی دو قطبی تبدیل شد و اکنون چند قطبی شده است و مطمئنا احساس بی نظمی در جهان وجود دارد و نقش آفرینان جدیدی بسیار قاطعانه تر وارد میدان شده اند. اروپا دیگر نمی تواند از آمریکا انتظار داشته باشد این موضوع را کنترل کند.

وی افزود: وحدت عامل قدرت ما است و هر کشور اتحادیه اروپا به تنهایی از چنین ظرفیتی و قدرتی برای اعمال نفوذ در این جهان جدید برخوردار نیست و ما باید همگی با هم در این زمینه اعمال نفوذ کنیم.