احکام شاباش عروسی

منبع: بیتوته

93

1400/7/6

08:58


احکام شاباش عروسی



احکام شاباش عروسی, احکام شرعی شاباش عروسی, شاباش عروسی

احکام شاباش عروسی چیست ؟

 

حکم شاباش عروسی از نظر مراجع

آیا می دانستید احکام شاباش عروسی چیست؟ شاباش همان پولی است که به عنوان هدیه به عروس و داماد داده می شود. پس با ما همراه باشید تا احکام و نظر مراجع را درباره ی شاباش عروسی بدانید.

همانطور که همه ی شما می دانید شاباش، مبلغی است که به عنوان هدیه و یاد بود به عروس و داماد می دهند. شاباش ها به دو گونه تقسیم می شوند. شاباشی که در هنگام رقصیدن به عروس و داماد داده می شود و حرام است و شاباشی که در ازای رقص نیست و برای هدیه به عروس و داماد می باشد و حرام نیست. اما برای دانستن اینکه شاباش عروسی چه حکمی دارد با ما همراه باشید.

 

احکام شاباش عروسی:

• پرسش : آیا شاباش گرفتن در عروسی حرام است؟

پاسخ آیت الله العظمی خامنه ای : شاباش اگر برای دادن دستمزد در مقابل کار حرام باشد، حرام هست و اگر به عنوان هدیه داده شود، اشکال ندارد.

 

• پرسش : آیا دادن شاباش به عروس و داماد حرام است؟

پاسخ حضرت آیت الله العظمی سیستانی : گرفتن پول حرام نیست هر چند رقص آنها جلو دیگران حرام است و این پول خمس دارد.

 

پاسخ آیت الله العظمی مکارم شیرازی : اگر شاباش را در برابر رقص بدهند اشکال دارد و چنانچه مقدار آن را می دانید و صاحبان آن را می شناسید آن را برگردانید.

 

پاسخ آیت الله العظمی نوری همدانی : در صورتیکه پول در ازای رقص باشد دریافت آن حرام است و در صورتی که صاحبان آن را می شناسند باید به آنها برگردانند.

 

نظر مراجع درباره شاباش عروسی, نظر فقها در مورد شاباش عروسی, شاباش عروسی حرام است

شاباش گرفتن در عروسی چه حکمی دارد ؟

 

• پرسش : با توجه به این که به جز رقص همسر براى همسر، بقیه رقص ها اشکال دارد، لطفاً بفرمایید: پولى که به عنوان شاباش در مجالس رقص، به ویژه عروسى ها، به کسى که مى رقصد مى دهند، براى دهنده و گیرنده آن، از نظر شرعى چه حکمى دارد؟

 

پاسخ : دادن و گرفتن این پول ها جایز نیست.

 

• پرسش : امروزه در مجالس عقد و عروسى شاباش مى دهند؛ آيا اين پول حرام است؟

پاسخ همه مراجع : اگر در قبال رقص ندهند، اشكال ندارد.

 

تبصره. اگر پول را در مقابل رقص بدهند، حكم آن تابع حكم رقص است. اگر رقص حرام باشد، اين پول نيز حرام است و در غير اين صورت جايز است.

 

احکام شاباش گرفتن عروس, حکم شاباش گرفتن عروس و داماد, حکم شاباش دادن به عروس و داماد

شاباش دادن در عروسی چه حکمی دارد ؟

 

• پرسش : هنگام رقصیدن عروس و داماد، مهمانان به عنوان شاباش به آنها پول می دهند و عروس و داماد نمی دانستند که این پول حرام است و بعد از عروسی متوجه شدند، حال این پول حرام را چه کار باید کرد؟ (نمی خواهند پول حرام وارد زندگیشان شود) ‌آیا می توان از آن به عنوان صدقه رد کرد؟ آیا به این پول خمس تعلق می گیرد؟

 

پاسخ : پولی که به عنوان شاباش دریافت می شود، به دو صورت است :

1. اگر در ازای رقص باشد دریافت آن حرام است و در صورتی که صاحبان آن را می شناسند باید به آنها برگردانند. اما اگر از پیدا کردن صاحبان آنها مأیوس هستند از طرف صاحبش به فقیر صدقه بدهند و برای این کار از حاکم شرع (مرجع تقلید) اجازه بگیرند.

 

2. اگر به عنوان هدیه به عروس و داماد یا دیگر افراد باشد، که در این صورت دریافت آن حرام نیست. 

 

پاسخ مراجع تقلید :

پاسخ آیت الله العظمی خامنه ای : شاباش اگر در مقابل رقص حرام باشد، جایز نیست و در هر صورت اگر صاحبان آنها را مى شناسند باید به صاحبان آنها برگردانند و اگر از پیدا کردن صاحبان آنها مأیوس هستند از طرف صاحبش به فقیر صدقه بدهید و برای این کار بنا بر احتیاط واجب از حاکم شرع اذن بگیرند. این پول خمس ندارد.

 

پاسخ آیت الله العظمی سیستانی : گرفتن پول حرام نیست هر چند رقص آنها جلو دیگران حرام است و این پول خمس دارد.

 

 

پاسخ آیت الله العظمی نوری همدانی : در صورتیکه پول در ازای رقص باشد دریافت آن حرام است و در صورتیکه صاحبان آن را می شناسند باید به آنها برگردانند.

 

پاسخ آیت الله العظمی مکارم شیرازی : اگر شاباش را در برابر رقص بدهند اشکال دارد و چنانچه  مقدار آن را می دانید و صاحبان آن را می شناسید آن را برگردانید.

 

گردآوری: بخش مذهبی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو