حکم شرعی خوردن دنبلان چیست؟

منبع: بیتوته

72

1400/8/9

08:59


حکم شرعی خوردن دنبلان چیست؟



حکم شرعی خوردن دنبلان, حکم شرعی خوردن دنبلان چیست, احکام خوردن دنبلان

حکم شرعی خوردن دنبلان چیست ؟

 

خوردن دنبلان از نظر اسلام

در فقه شیعه خوردن بعضی از اجزای حیوانات حلال گوشت حرام است، دنبلان یکی از اجزاء آن است که در ادامه به علت جرام بودن دنبلان می پردازیم.

دنبلان به بیضه چارپایان اهلی مانند: گاو، گوسفند و بز گفته می شود که غده ای سفید و پرچربی است و دارای احکام شرعی می باشد به همین خاطر در این مقاله شما عزیزان را با حکم شرعی دنبلان آشنا خواهیم کرد.

 

در فقه شیعه خوردن دنبلان حرام است، اما از دیدگاه اهل سنت خوردن دنبلان مباح است. دقت داشته باشید خود دنبلان پاک است و تنها خوردن آن حرام است. در ضمن توجه داشته باشید که خرید و فروش دنبلان برای خوردن نیز حرام است و فروش دنبلان در بعضی از قصابی ها نمی تواند مجوزی برای حلال بودن آن باشد.

 

پانزده چيز از حيوانات حلال گوشت، حرام است: ١- خون ٢- فضله ٣- نرى ٤- فرج ٥- بچه‏دان ٦- غدد كه آن را دشول مى‏گويند ٧- تخم كه آن را دنبلان مى‏گويند ٨- چيزى كه در مغز كله است و به شكل نخود مى‏باشد ٩- مغز حرام كه در ميان تيره پشت است ١٠- پى كه در دو طرف تيره پشت است ١١- زهره دان ١٢- سپرز (طحال) ١٣- بول دان (مثانه) ١٤- حدقه چشم ١٥- چيزى كه در ميان سم است و به آن "ذات الاشاجع" مى‏گويند.

 

آیا خوردن دنبلان حرام است, خوردن دنبلان از نظر شرعی, نظر مراجع از خوردن دنبلان

دلیل حرام بودن دنبلان

 

علت حرام بودن دنبلان چیست؟

خداوند حکیم است و از شخص حکیم کار عبث و بیهوده سر نمی زند؛ از این رو شیعه بر این باور است که همه احکام بر اساس مصالح و مفاسد بیان شده اند. در مورد موضوع سؤال با توجه به برخی از آیات و روایات به دو نمونه از علت حرمت اشاره می نماییم:

 

خداوند در قرآن در آیه 157 سوره اعراف می فرماید:

«وَ یُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّباتِ وَ یُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبائِث»

«و (پیامبر) چیزهاى پاکیزه را بر آن ها حلال مى‏ کند و چیزهاى ناپاک (خبائث) را حرام‏.»

منظور از خبائث در این آیه چیزی است که واقعا زشت و پلید است نه این که انسان به سبب طبع خود از آن تنفر داشته باشد و در احادیثی از ائمه معصومین (ع) داریم که دنبلان را از خبائث دانسته اند.

 

احادیثی از معصومین (ع) وارد شده است که دنبلان از خبائث است.

 

از نظر شیخ صدوق علت حرام بودن خوردن دنبلان این است که امام صادق (ع) به یکی از اصحابش در این باره فرمود: «قوچى از ثبیر (کوهى است در مکه) بر حضرت ابراهیم (ع) فرود آمد تا آن حضرت آن را ذبح کند. ابلیس نزد وی آمد و گفت: نصیب من را از این قوچ بده. حضرت ابراهیم (ع) فرمود: تو چه نصیبى در این دارى با این که قربانى پروردگارم و فداء براى فرزندم است. خداوند متعال به آن حضرت وحى فرمود: او در این قوچ نصیبى دارد و آن طحال حیوان است؛ زیرا طحال مرکز تجمع خون است و بیضتین نیز حرام است؛ زیرا مکان نکاح و جماع بوده و مجراى نطفه است. ابراهیم (ع) طحال و بیضتین را به ابلیس داد.»

 

حکم خوردن دنبلان حیوانات در اسلام چیست؟

خوردن دنبلان چه از حیوان حرام گوشت باشد چه حلال گوشت، حرام است.

دنبلان پاک است، ولی جزء خبائث است.

خرید و فروش آن برای خوردن، حرام است.

فروش آن در برخی قصابی ها مجوز شرعی نیست.

 

نکاتی برای خوردن دنبلان, حکم شرعی خوردن دنبلان, علت حرام بودن دنبلان

خوردن دنبلان از نظر اسلام

 

حکم خوردن دنبلان از نظر مراجع تقلید :

• حکم خوردن دنبلان از نظر امام خمینی :

در بین حیوانات حلال گوشت 15 عضو و قسمت حرام است که یکی از آنها دنبلان یا همان بیضه است.

 

• حکم خوردن دنبلان از نظر آیت الله مکارم شیرازی :

خوردن دنبلان یا همان تخم و بیضه حیوانات حرام است و حتی خوردن آن و دادن به حیوانات جایز نیست. احتیاط واجب آن است که به کودکان خود نیز خورانده نشود.

 

• حکم خوردن دنبلان گوسفندی از نظر آیت الله خامنه ای :

خوردن دنبلان حرام است و حتی اگر بخواند از عصاره یا داروی آن در علم پزشکی استفاده شود تنها زمانی می توانید مصرف کنید که پزشکی حاذق آنرا تایید کند و به غیر از داروی ساخته شده هیچ گونه داروی جایگزینی در بازار موجود نباشد.

 

• حکم خوردن دنبلان از نظر آیت الله سیستانی :

با وجود اینکه خوردن گوشت حیوانات حلال گوشت جایز است به طور کلی 14 قسمت شامل خون، فضله، نری، فرج، بچه دان، غدد که آن را دشول می‌گویند، تخم حیوانات  که آن را دنبلان می گویند، چیزی که در مغز سر وجود دارد  و به اندازه نخود می باشد، مغز حرام (نخاع) که در میان تیره پشت حیوانات است و محل منی است، پی که در دو طرف تیره پشت است، بنا بر احتیاط واجب زهره دان، سپرز (طحال)، بول دان (مثانه) و حدقه چشم از حیوانات حلال گوشت حرام شمرده می شود.

 

• حکم خوردن دنبلان خروس از نظر آیت الله هادوی تهرانی :

اگر چیزی تحت عنوان دنبلان خروس وجود داشته باشد خوردن آن حرام است. وی خوردن دنبلان گوسفند و ... را نیز حرام دانسته است.

 

• پرسش : اگر دنبلان را همراه گوشت بپزندخوردن آن چه حکمی دارد و ظرف آن را چطور تطهیر کنیم؟

پاسخ آیت الله مکارم شیرازی : خوردن دنبلان حرام است همچنین خوردن غذایی که که همراه آن پخته شده حرام می باشد ولی ظرف پاک است.

 

• پرسش : آیا جایز است از دنبلان (بیضه گوسفند و مانند آن) به خاطر برخوردارى از هورمون، و از پودر تولیدى آن به منظور غذاى ماهى براى پرورش مرغ یا ماهى استفاده کرد؟

پاسخ آیت الله مکارم شیرازی : خوردن آن براى انسان حرام است ولى استفاده از آن براى تغذیه حیوانات اشکال ندارد و آن حیوان حلال است.

 

• پرسش : بعضى از پزشكان خوردن دنبلان را براى تقويت اسپرم به بيماران خود توصيه مى‌كنند. آيا خريد و فروش و همچنين استفاده از آن جايز است؟

پاسخ آیت الله مکارم شیرازی : هرگاه به تشخيص اطبّاى متعهد و آگاه تنها داروى بيمارى مذكور باشد و داروى جايگزين حلالى وجود نداشته باشد، اشكالى ندارد.

 

آیا خوردن دنبلان تاثیری بر خواندن نماز دارد؟

اگر چه خوردن دنبلان  چه سهوا و چه عمدا حرام می باشد اما مصرف آن به تنهایی نمی تواند بر قبول نشدن نماز تاثیر داشته باشد و چه عمدا و چه سهوا مصرف شود مشکلی برای باطل شدن نماز ندارد.

 

گردآوری: بخش مذهبی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو