طرز تهیه خمیر پیتزا

طرز تهیه خمیر پیتزا حرفه ای برای 6 نفر تصویری با ماست بدون مخمر با بکینگ پودر بدون خمیر مایه آمریکایی

خمیر پیتزا یا نان پیتزا نوعی نان است که برای پایه یا بیس انواع پیتزاها مورد استفاده قرار می گیرد. خمیرهای پیتزا به دو نوع اصلی تقسیم می شوند که خمیرهای ایتالیایی نازک و ظریف هستند و خمیرهای آمریکایی به صورت ضخیم تر تهیه می شوند، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خمیر پیتزا در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
آرد سفید۳ لیوان
آب۱ لیوان
پودر خمیر مایه فوریقاشق غذاخوری
نمک¼ قاشق چایخوری
روغن زیتون۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه خمیر پیتزا

مرحله اول

برای تهیه خمیر پیتزای حرفه ای ابتدا پودر خمیر مایه را با یک لیوان آب ولرم مخلوط می کنیم، سپس درب ظرف را می گذاریم و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در یک جای گرم قرار می دهیم تا خمیر مایه عمل بیاید و حجمش تقریبا دو برابر شود.

مرحله دوم

در ادامه آرد را دو مرتبه الک می کنیم تا کاملا صاف و نرم شود ، سپس آنرا داخل یک کاسه جادار می ریزیم. در وسط آرد با دست یک جای خالی ایجاد می کنیم سپس خمیر مایه را به همراه روغن زیتون و نمک داخل آن می ریزیم.

مرحله سوم

در ادامه شروع به ورز دادن و مخلوط کردن مواد می کنیم تا زمانی که خمیر صاف و یکدست به وجود بیاید. در این مرحله روی یک سطح صاف مقداری آرد می پاشیم سپس خمیر را روی سطح صاف قرار می دهیم و چندین بار باز و بسته می کنیم و ورز می دهیم تا تمام هوایی که میان خمیر قرار گرفته است به طور کامل خارج شود.

مرحله چهارم

پس از اینکه خمیر آماده یک قابلمه مناسب را با کمی روغن مایع چرب می کنیم سپس خمیر را درون قابلمه قرار می دهیم و با یک پارچه تمیز روی قابلمه را می پوشانیم. قابلمه را باید در یک جای گرم قرار دهیم تا خمیر حدود ۱ ساعت استراحت کند و وَر بیاید.

مرحله پنجم

بعد از دو ساعت حجم خمیر باید حدود یک و نیم تا دو برابر شده باشد. پس از اینکه خمیر وَر آمد روی یک سطح صاف کمی آرد می پاشیم سپس خمیر را به چهار قسمت مساوی تقسیم می کنیم و روی آرد قرار می دهیم.

مرحله ششم

هر چهار قسمت را به صورت جداگانه مجددا کمی ورز می دهیم و باز و بسته می کنیم سپس هر قسمت از خمیر را داخل یک ظرف مخصوص پیتزا به صورت یکدست پهن می کنیم و با چنگال خمیرها را سوراخ می کنیم تا زیاد پف نکنند.

مرحله هفتم

در این مرحله روی خمیرهای را با پارچه می پوشانیم، سپس به مدت ۳۰ دقیقه ظرف های پیتزا را کنار می گذاریم تا مجددا خمیر کمی استراحت کند. در ادامه فر را با حرارت ۲۶۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا گرم شود.

مرحله هشتم

پس از اینکه فر گرم شد یک ظرف آب داخل آن قرار می دهیم تا بخار آب موجود در فر کمی فضای فر را مرطوب کند. پس از گذشت ۳۰ دقیقه ظرف های پیتزا را داخل فر قرار می دهیم. پس از ۱۵ دقیقه پخت اولیه خمیر پیتزا انجام می شود.

مرحله نهم

البته می توانیم در همان باز اول مواد را روی پیتزا بریزیم و درون فر قرار دهیم، چون این خمیر نازک و ظریف است و به همین دلیل خیلی سریع می پزد. اگر خمیر ما ضخیم و دارای قطر بیشتری باشد باید حتما ۱۵ دقیقه به صورت جداگانه پخته شود.

مرحله دهم

حالا باید ظرف های پیتزا را از فر خارج کنیم. در این مرحله می توانید مواد پیتزا را روی خمیرها بریزید و مجددا داخل فر قرار دهید تا پیتزا آماده شود یا اینکه خمیر های پیتزا را داخل کیسه فریزر قرار داده و در یخچال فریزر نگهداری کنید.

نکات طرز تهیه خمیر پیتزا

چکار کنیم خمیر پیتزا خشک نشود؟

یکی از مشکلات آشپزهای مبتدی در تهیه خمیر پیتزا این است که خمیر پیتزایشان پس از پخت اولیه سریعا خشک می شود. خشک شدن خمیر پیتزا دلایل متفاوتی دارد که ادامه به مهم ترین این دلایل می پردازیم.

رطوبت در فر

برای رفع این مشکل همانطور که در بالا توضیح دادیم قبل از قرار دادن خمیرهای پیتزا در فر یک ظرف کوچک آب داخل فر قرار دهید تا فضای فر مرطوب شود. این کار باعث می شود خمیرهای پیتزا شما در هنگام پخت خشک نشود.

سنگین شدن خمیر

یکی دیگر از دلایل مهم خشک شدن خمیر پیتزا پس از پخت این است که خمیر قبل از ورود به فر بیش از حد سنگین شده است ، خمیر پیتزا باید کمی نرم باشد و اضافه کردن بیش از حد آرد باعث می شود خمیر سنگین و در نهایت خشک شود.

آرد مناسب خمیر پیتزا چیست؟

بهترین آرد برای تهیه خمیر پیتزا آرد مخصوص شیرینی پزی است که بافتی نرم و لطیف تر نسبت به آردهای نانوایی دارد. استفاده از آرد مخصوص قنادی ها باعث می شود که در پایان پخت خمیر پیتزای پوک تر و تردتری داشته باشید.

خمیر پیتزا بدون مخمر

مخمر باعث پفکی شدن و پف کردن خمیر پیتزا می شود و می توانید در شرایطی که زمان کافی ندارید از گزینه های دیگری استفاده کنید ، مثلا می توانید به جای استفاده از مخمر از بکینگ پودر برای پف کردن و پفکی شدن خمیر پیتزا استفاده کنید. گزینه دیگر جوش شیرین است که باهث پفکی شدن خمیر پیتزا می شود اما به دلیل زیان هایی که برای بدن دارد توصیه نمی شود.

فریز کردن خمیر پیتزا

برای فریز کردن خمیر پیتزا ابتدا آنرا چونه می گیریم و در کیسه فریزر قرار می دهیم. حالا خمیر را می توانیم به مدت ۳ ماه در فریزر نگهداری کنیم، برای استفاده از خمیر هم بهتر است از شب قبل انرا از فریزر خارج کنیم و در یخچال قرار دهیم تا یخش به آهستگی باز شود.