هیولاهای ریز و چندش‌آور بیماری‌زا زیر میکروسکوپ

هیولاهای ریز و چندش‌آور بیماری‌زا زیر میکروسکوپ


منبع: فوت و فن

164

1400/7/22

11:50


هیولاهای ریز و چندش‌آور بیماری‌زا زیر میکروسکوپ

با ذرات ریز اما چندش‌آوری که حال ما را بهم می‌زنند و منجر به بیماری می‌شوند آشنا شوید.

ریز بودن ویروس‌ها، باکتری‌ها، حشرات و دیگر موجودات میکروسکوپی، مانع از فعالیت اصلی آنها یعنی انتقال انواع بیماری نمی‌شود. زیر لنز میکروسکوپ می‌توان ماهیت واقعی این موجودات را مشاهده کرد.

انگل ژیاردیا

این تصویر که با استفاده از میکروسکوپ الکترونیک اسکن شده است، انگل شناور ژیاردیا را نشان می‌دهد. این انگل از طریق آب آلوده وارد روده کوچک شده و باعث عفونت روده می‌شود. اسهال شدید از علائم این بیماری انگل ژیاردیا است.

ویروس ابولا

این تصویر ساختار ویروس ابولا را نشان می‌دهد. این ویروس باعث تب شدید و خونریزی داخلی سختی می‌شود که اغلب در نهایت مرگ فرد آلوده را به همراه خواهد داشت.

پشه

این حشره بیماری‌های زیادی را سبب می‌شود که تنها تعدادی از آنها رایج و شناخته شده است: مانند مالاریا، تب زرد. در این تصویر، بخشی از جثه حشره مانند شاخک و پاها جدا شده است.

آنفولانزا

تصویری که مشاهده می‌کنید در سال ٢٠٠۵ گرفته شده است و ذرات ویروس آنفولانزا در سال ١٩١٨ را نشان می‌دهد.

تصویر بازسازی شده ویروس آنفولانزا از سال ۱۹۱۸

دانشمندان این تصویر را احیا و سپس دوباره بازسازی کردند. ذرات ویروس از سلول‌های آلوده کلیه یک سگ گرفته شده، و سپس کشت و پرورش یافته است. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری امریکا، آنفولانزای اسپانیایی در سال ١٩١٨ باعث مرگ بیش از ۵٠٠ هزار نفر تنها در ایالات متحده امریکا و ۵٠ میلیون نفر در سراسر دنیا شد.

آنفولانزای مرغی

ویروس آنفولانزای مرغی H5N1 را در این تصویر به رنگ طلایی مشاهده می‌کنید. این ویروس که بافت سلولی کلیه سگ را عفونی کرده در این تصویر به رنگ سبز نشان داده شده است. دانشمندان و مسئولان سلامت عمومی، از این مسئله واهمه دارند که این ویروس مانند آنچه در سال ١٩١٨ اتفاق افتاد، در عرض یک روز باعث سرایت همگانی شود.

ویروس ایدز

ویروس ایدز که نام دیگر آن ویروس نقص سیستم ایمنی است، ذره‌ای است که در اینجا به رنگ بنفش نشان داده شده است و منجر به بیماری ایدز می‌شود.

کک

کک ها حشراتی هستند که از طریق نیش زدن، بیماری‌های عفونی و خطرناک زیادی را به انسان منتقل می‌کنند. یکی از این بیماری‌ها طاعون است که به وسیله باکتریوم Yersinia pestis که باعث بروز مرگ سیاه در اروپا شد فرد را مبتلا می‌کند.

باکتری بیماری لایم

شبکه‌ای از باکتری Borrelia burgdorferi  را در تصویر مشاهده می‌کنید که منجر به بروز بیماری لایم می‌شود. انسان زمانی که توسط نیش یک ساس گزیده شود به این بیماری ابتلا پیدا می‌کند. این باکتری از انواع باکتری‌هایی است که اسپیروکت نامیده می‌شوند. ظاهر این باکتری به یک فنر شباهت دارد.

ساس

این تصاویر با استفاده از میکروسکوپ الکترون اسکن شده است. قسمتی از دهان این حشره که خون را می‌مکد به رنگ بنفش در تصویر نشان داده شده است. با این که ساس‌ها با مکیدن خون زنده‌اند اما هیچ مدرکی دال بر انتشار بیماری‌های خونی توسط این حشره وجود ندارد. فارغ از لکه‌ای که این حشره با گزش خود بر جای می‌گذارد. بزرگترین مشکلی که ایجاد می‌کند، بروز حساسیت و آلرژی به دلیل واکنش به بزاقشان است که وارد بدن انسان می‌شود

چشم ساس

در این تصویر چشم‌‌ مرکب ساس را به رنگ قرمز مشاهده می‌کنید. هر چشم بزرگ از واحدهای تکرارشونده زیادی به نام اوماتیدیا ساخته می‌شود. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، چشم مرکب نسبت به حرکات بسیار حساس است و وقتی هر چیزی در میدان دیدش تکان می‌خورد هر کدام از اوماتیدیوم‌ها خاموش و روشن می‌شوند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو