آغاز جشنواره بین‌المللی « سینما حقیقت »

منبع: فوت و فن

56

1400/8/4

17:43


آغاز جشنواره بین‌المللی « سینما حقیقت »

دهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت وابسته به جشنواره فیلم فجر، صبح دیروز کار خود را آغاز کرد. این جشنواره در بخش بین‌الملل همواره به فیلم‌های مستندی که به مسائل انسانی و حقوق بشر می‌پردازد توجه خاصی دارد. یکی از داوران چینی تبار بخش بین المللی جشنواره به نام « وود لین » از استقبال مردم و حاضرین از جشنواره ابراز شگفتی کرد.

به گزارش وب‌سایت رسمی این جشنواره قرار بود جواد ظریف در جشنواره حضور داشته باشد که به دلیل حضور وی در کشور چین این امر میسر نشد اما به جای ایشان معاون وزیر امور خارجه در افتتاحیه حضور یافت و به تماشای فیلم مستند « برد- برد » نشست. وی در گفتگو با روابط عمومی جشنواره، سینما را ابزار مناسبی برای ارتباطات بین ملت‌ها معرفی کرد و گفت از طریق هنر می‌توان با جامعه جهانی همراه شد.

به گزارش روزنامه شرق، فرهاد ورهرام به عنوان یکی از مستندسازان حاضر در دوره‌های مختلف جشنواره سینماحقیقت معتقد است فیلم‌های بخش خارجی جشنواره همیشه خوب بوده است و نباید این بخش را از دست داد. مرور فیلم‌های یک کارگردان یا کشور اتفاق مثبتی در دوره‌های گذشته جشنواره بود که امیدوارم در دوره‌های بعدی هم ادامه یابد.

اولین سانس ویژه جشنواره به بازپخش فیلم مستند « ۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی » اختصاص پیدا کرد. کیارستمی قبل از مرگ در حال تهیه فیلمی در کشور چین با نام عشق در هانگژو بود که متاسفانه ناتمام ماند.

جشنواره معتبر سینما حقیقت مختص فیلم‌های مستند داخلی و خارجی است و با شعار « حقیقت بهترین راهنماست » به همت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار می‌شود.

اولین دوره این رویداد سال ۱۳۸۶ برگزار شد و طی این سال‌ها، سینماحقیقت به مهمترین رویداد سینمای مستند ایران و منطقه خاورمیانه بدل شده است و بهترین‌های مستند از شرق دور شامل چین و ژاپن گرفته تا آمریکا و کانادا در کنار فیلم‌های ایرانی به نمایش گذاشته می‌شود.

سینما حقیقت در شش بخش مسابقه ملی، مسابقه بین‌المللی،‌ جایزه شهید آوینی، بخش‌های جنبی ملی و بین‌المللی، بازار بین‌المللی فیلم مستند و کارگاه‌های تخصصی برگزار می‌گردد.

جشنواره سینما حقیقت در در کاخ جشنواره سینماحقیقت واقع در پردیس چارسوی تهران برگزار می‌شود و تا روز ۲۱ آذر ادامه دارد.‌

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو