unbelievable-facts گزارش داد، حدود ۷۱ درصد از سطح زمین را آب پوشانده است. با توجه به تعداد اقیانوس‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها، طبیعی است که حداقل چند مورد از آنها عجیب و غریب  باشند یا حتی خطرناک تلقی شوند و حضور در آنها ممنوع باشد. در حالی که برخی از این آب‌ها زیبا به نظر می‌رسند، برخی دیگر کاملا وحشتناک هستند. در ادامه فهرستی از ۱۰ دریاچه عجیب آورده شده است.

دریاچه ناترون

دریاچه ناترون تانزانیا یک کابوس است. آبی که به این دریاچه می‌ریزد، راهی برای خروج ندارد و با تبخیر شدن آب، غلظت بالایی از نمک و سایر مواد معدنی به جا می‌ماند و آن را به دریاچه نمک تبدیل می‌کند. این دریاچه خاصیت قلیایی بسیار بالایی دارد و حاوی مقادیر زیادی ماده شیمیایی به نام ناترون است که ترکیبی از جوش شیرین و کربنات سدیم است. به همین دلیل سطح pH آب می‌تواند به ۱۰.۵ برسد.

دریاچه ناترون

تعداد کمی از موجودات می‌توانند از آب این دریاچه جان سالم به در ببرند. پرندگان و حیواناتی که از روی بدشانسی در این دریاچه می‌میرند، کلسیفه می‌شوند و لاشه آن‌ها برای همیشه به همین شکل باقی می‌ماند!

دریاچه جوشان

همانطور که از نام آن پیداست، دریاچه جوشان که در جزیره دومینیکا واقع شده برای شنا ایده آل نیست. این دریاچه در واقع یک فومرول (دودخان) پرآب در یک حفره و دهانه در پوسته زمین است. دریاچه جوشان حدود ۶۰ الی ۷۶ متر عرض دارد و دومین دریاچه بزرگ گرم در جهان محسوب می‌شود.

دریاچه جوشان

اگرچه دمای دریاچه در نوسان است، اما آب در لبه‌های آن می‌تواند تا ۱۸۰ الی ۱۹۷ درجه فارنهایت (۸۲ الی ۹۱ درجه سلسیوس) گرم شود. در مرکز این دریاچه آب به رنگ آبی مایل به خاکستری می‌جوشد و به همین دلیل بخار آب این دریاچه را فرا می‌گیرد. در سال ۱۹۰۰، یک نفر در اثر انتشار ناگهانی گاز‌های آتشفشانی و یک نفر دیگر به دلیل سقوط جانشان را از دست دادند.

دریاچه نیوس

دریاچه نیوس

دریاچه نیوس، محلی است که در بالای دهانه آتشفشانی در شمال غربی کامرون تشکیل شده و عامل یکی از مرگبارترین بلایای طبیعی در تاریخ بشر بوده است. در ۲۱ آگوست سال ۱۹۸۶، فوران لیمنیک یا وارونگی دریاچه باعث شد که دریاچه نیوس به طور ناگهانی حدود ۱.۶ میلیون تن دی اکسید کربن آزاد کند. ابر بزرگ دی‌اکسید کربن که از هوا سنگین‌تر است در روستا‌های مجاور فرود آمد و همه گونه‌های حیات را در شعاع ۱۶ مایلی دریاچه خفه کرد و از بین برد. در این اتفاق بیش از هزار و ۷۰۰ نفر و سه هزار و پانصد دام تلف شدند.

رودخانه ریوتینتو

رودخانه ریوتینتو در اسپانیا به دلیل رنگ منحصر به فرد قرمز و نارنجی خود شناخته می‌شود. مناطق اطراف این رودخانه برای حدود ۵ هزار سال منبع استخراج سنگ معدن بوده است. زهکشی معادن اسیدی، باعث اسیدی شدن رودخانه شد به طوری که حتی فلزات سنگین مانند آهن نیز در آن حل می‌شوند و رنگ عجیبی را به دریاچه می‌دهند.

رودخانه ریوتینتو

ترکیب شیمیایی منحصر به فرد، آب این رودخانه را به محیطی نامناسب برای زندگی تبدیل کرده است. با توجه به سطح pH آب که حدود ۲ اعلام شده فقط برخی از میکروارگانیسم‌ها می‌توانند در اینجا رشد کنند.

دریاچه هیلیر

دریاچه هیلیر که در سواحل استرالیای غربی قرار دارد، دریاچه‌ای نمکی است که بیشتر به خاطر رنگ صورتی معروف است. رنگ منحصر بفرد آب دائمی است و حتی با قرار دادن آن در ظرف تغییر نمی‌کند. کارشناسان فکر می‌کنند که این رنگ به وسیله ریزجلبک‌هایی به نام دونالیلا سالینا ایجاد می‌شود.

دریاچه هیلیر

تجزیه و تحلیل آب این دریاچه هم وجود گونه‌های مختلف باکتری را آشکار کرده است. با وجود نمک زیادی که این دریاچه دارد، شنا کردن در دریاچه هیلیر خطرناک نیست. با این حال، انجام این کار به دلایل حفاظتی ممنوع شده است. به همین دلیل بهترین راه برای لذت بردن از دریاچه، تماشای آن است.

کوه نمه

در کوهستان نمه در اسپانیا، دریاچه‌ای از آب بکر به رنگ فیروزه‌ای وجود دارد. ظاهر سورئال این دریاچه بسیاری را به این منطقه جذب کرده است. با این حال، کسانی که برای مدت کوتاهی در این دریاچه شنا کرده اند، به شدت بیمار شدند. کوه نمه از سال ۱۹۱۵ برای ذخایر تنگستن و قلع مورد بهره برداری قرار گرفته است.

کوه نمه

استخراج این معادن تا سال ۲۰۱۲ ادامه یافت و سرانجام معادن متروکه شدند. چند دهه استخراج از این معادن، زباله‌های سمی زیادی را تولید کرده که منطقه‌های مجاور آن از جمله دریاچه را به یک مکان خطرناک تبدیل کرده است.

دریاچه اسیدی کاواه ایجن

در دهانه آتشفشان کاواه ایجن در جاوه کشور اندونزی، دریاچه‌ای به وسعت ۹۹۷ متر وجود دارد که پر از آب فیروزه‌ای است. اگرچه دریاچه آرام و جذاب به نظر می‌رسد، اما شنا کردن در آن یک اشتباه بزرگ است چرا که این دریاچه بزرگترین دهانه اسیدی در جهان محسوب می‌شود.

دریاچه اسیدی کاواه ایجن

در سال ۲۰۰۸، یک کاوشگر یک قایق لاستیکی کوچک را به سمت دریاچه برد تا میزان اسیدی بودن آن را اندازه گیری کند. سطح pH آب در لبه دریاچه حدود ۰.۵ بود، در حالی که در مرکز دریاچه به دلیل وجود غلظت بالای اسید سولفوریک، سطح pH به نزدیکی ۰.۱۳ می‌رسید.

قلمرو کوسه‌ها

قلمرو کوسه ها

«خیابان کوسه ها» به بخش باریکی از آب بین صخره آبفشان و «جزیره دایر» در نزدیکی در آفریقای جنوبی اشاره دارد. همانطور که از نام آن پیداست، این منطقه به خاطر وجود کوسه‌های سفید معروف شده است. در طول زمستان آفریقای جنوبی، که از آوریل تا سپتامبر طول می‌کشد، ۶۰ هزار فک خزپوش به این جزیره مهاجرت می‌کنند. کوسه‌ها نیز به سمت فوک‌ها کشیده می‌شوند و برای شکار به اینجا می‌آیند. این مکان به دلیل غواصی در قفس برای دیدن کوسه‌ها از نزدیک معروف است و شنا در خارج از قفس و غواصی آزاد مجاز نیست.

گودال برکلی

گودال برکلی

گودال برکلی یک معدن روباز در مونتانای ایالات متحده است. این گودال با عمق ۵۴۲ متری با آب‌های بسیار اسیدی پر شده است. مواد شیمیایی خطرناک و فلزات سنگین از سنگ‌های اطراف شسته می‌شوند و این موضوع باعث خطرناک شدن آب نیز می‌شود. در سال ۲۰۱۶، چندین هزار غاز برفی روی سطح این آب فرود آمدند که جان خودشان را از دست دادند.

حوضه آمازون

حوضه آمازون مساحتی معادل ۲ میلیون و چهارصد مایل مربع را پوشش می‌دهد. بیشتر این حوضه توسط یک جنگل انبوه استوایی پوشیده شده است که همه ما آن را به عنوان جنگل بارانی آمازون می‌شناسیم. نیازی به گفتن نیست که حوضه آمازون محل زندگی یکی از متنوع‌ترین مجموعه‌های حیات وحش در جهان است.

حوضه آمازون

از پرندگان و خزندگان گرفته تا پستانداران و دوزیستان، همه نوع جانوری در اینجا وجود دارد که بسیاری از آن‌ها به شدت خطرناک هستند. کایمن‌های سیاه که در رودخانه‌های پر آب حوضه یافت می‌شود، کروکودیل‌های بزرگی هستند که طول آن‌ها به ۴ متر و وزن آن‌ها به ۴۹۸ کیلوگرم می‌رسد. این منطقه همچنین محل زندگی پیرانا، آناکوندا، کاندیرو و بسیاری از موجودات خطرناک دیگر است.