این روزها خیلی از مردم از ناراحتی و بیماری های مرتبط با دستگاه گوارش خود گلایه دارند. در واقع می توان گفت این دسته از بیماری ها یکی از شایع ترین اختلالات در میان مردم است که آن را وادار به مراجعه به نزد پزشک می کند.

در اکثریت موارد اگر بیماری فراتر از یک مشکل گوارشی معمولی باشد و خود را در قالب بیماری مزمن و جدی گوارشی نشان دهد جهت مراقبت های اولیه و درمان، فرد به پزشک متخصص گوارش ارجاع داده می شود. دکتر محمد ثقفی عضو هیات علمی و فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد با سال ها تخصص و تجربه بر پایه دانش و تکنولوژی روز دنیا مفتخر است تمامی مشکلات گوارشی بیماران خود را با بهترین خدمات پزشکی و درمانی برطرف سازد.

منظور از بیماری های گوارشی چیست؟

به طور کلی اختلالات و بیماری های گوارشی به آن دسته از بیماری هایی گفته می شود که بر روی تمامی نواحی دستگاه گوارش از مری، معده، راست روده گرفته تا اندام های کمک کننده گوارشی همچون کبد، پانکراس و کیسه صفرا تاثیر می گذارند. در واقع اصطلاح بیماری های گوارشی هم شامل اختلالات معمولی، حاد و مزمن شده و از نوع مکرر و یا عملکردی می باشند که معمولا طیف گسترده ای از اختلالات را در بر می گیرد.

اگر با آناتومی بدن انسان آشنایی داشته باشید می دانید که یکی از فعال ترین و مهم ترین بخش های بدن دستگاه گوارش است که با ظاهری شبیه به یک لوله پر پیچ و خم از ناحیه ورودی دهان شروع شده و به مقعد ختم می شود. مواد غذایی که توسط بلع فرد وارد این دستگاه می شود تحت تاثیر عوامل شیمیایی و فیزیکی داخل بدن قرار گرفته تا در نهایت هضم شود.

سپس مواد هضم شده وارد دستگاه گوارش شده تا به مصرف سایر سلول های بدن برسد. در نهایت مواد غذایی غیر قابل جذب نیز از طریق دستگاه گوارش به سمت مقعد هدایت شده و دفع می شود. از آنجایی که این بخش از بدن دارای دامنه بسیار وسیعی است بنابراین طبیعی است که فرد را درگیر خیلی از بیماری های مختص به خود کند. برای رفع این بیماری ها و تشخیص صحیح و به موقع آن ها توصیه می شود که حتما به دکتر فوق تخصص گوارش خوب مراجعه کرده و از مصرف خودسرانه داروهای گوارشی پرهیز شود. برای تشخیص و درمان به موقع بیماری های گوارشی دکتر محمد ثقفی بهترین راهگشا است.

فوق تخصص گوارشی به چه کسی گفته می شود؟

تخصص یا فوق تخصص گوارش بخشی از صنعت پزشکی را شامل می شود و پزشکی که دارای مدرک فوق تخصص کولونوسکوپی در این زمینه است بر روی سلامت دستگاه گوارش و رفع بیماری های ناشی از آن تمرکز دارد. در واقع پزشک فوق تخصص در این شاخه از پزشکی همچون دکتر محمد ثقفی همه آنچه را که مربوط به اختلالات گوارش است هپاتیت سی و سندروم روده تحریک پذیر گرفته تا مشکلات ناحیه مری و معده را درمان می کند.

دکتر محمد ثقفی به عنوان یکی از بهترین پزشک گوارش در تهران پیش از ورود به حیطه فوق تخصص، دانش و تخصص لازم را در حیطه درمان بیماری های داخلی کسب نموده و مدرک مربوطه را در این زمینه دریافت کرده است. در واقع چنین پزشک متخصص و حرفه ای تمامی آموزش های مربوطه را در راستای انجام وظایف خود به بهترین شکل گذرانده است. آموزش هایی از قبیل:

  • تشخیص بیماری ها و اختلالات گوارشی
  • فیزیولوژی دستگاه گوارش
  • انجام پروسیجرها و متدهای درمانی مانند اندوسکوپی و کلونوسکوپی
  • تشخیص بیماری های التهابی روده
  • بیماری های نورولوژیک
  • درمان بیماری های معده
  • درمان اختلالات کیسه صفرا
  • پانکراس
  • و…

نکته قابل توجه در خصوص حوزه کاری این دسته از پزشکان این است که فوق تخصص دستگاه گوارش عمل جراحی را انجام نمی دهد. مگر آنکه در بعضی موارد خاص به همکاری با یک جراح اقدام کند. در واقع این دسته از پزشکان فعالیت های خود را در کلینیک های تخصصی یا مطب ها انجام می دهند.

دامنه کاری متخصص دستگاه گوارش

به طور کلی متخصص دستگاه گوارش علاوه بر تشخیص و درمانی اختلالات گوارشی در تلاش است تا همواره این بخش بدن که عملکرد حیاتی را بر عهده دارد در حالت نرمال قرار دهد. به عبارتی سلامتی دستگاه گوارش را به بهترین شکل حفظ کند. این به این معنی است که در این حوزه به مثابه سایر حوزه های پزشکی، پیشگیری بهتر از درمان است. لذا پزشک متخصص تمامی اقدامات پیشگیرانه را جهت عدم مواجه با اختلالات گوارشی را در دستور کار خود قرار می دهد.

شما عزیزان میتوانید مشاوره رایگان را با مراجعه به سایت http://bia2safa.net/goto/web/url/2755129 با تماس با شماره های 02122635132 – 02122635133 – 09389792648 دریافت نمایید .