چند سال پس از ابتلا به آلزایمر فرد مبتلا می میرد؟

94

1400/8/11

16:25


بیماری آلزایمر (Alzheimer) یا فراموشی نوعی اختلال عملکرد مغزی است که در آن به ‌تدریج توانایی ‌های ذهنی بیمار تحلیل رفته و در بخش حافظه فرد اختلال ایجاد می ‌کند.

چند سال پس از ابتلا به آلزایمر فرد مبتلا می میرد؟

به گزارش بهداشت نیوز، پیشرفت این بیماری به‌ طوری است که ابتدا اختلال در حافظه کوتاه‌ مدت که به وقایع و آموخته‌ های اخیر مرتبط است، محدود می‌ شود ولی به ‌تدریج حافظه بلند مدت یا همان خاطرات و آموخته‌ های قدیمی، نیز درگیر شده و آسیب می‌ بیند. 

متاسفانه آلزایمر حدود بیست سال پیش از ظهور علائم آغازشده و معمولاً بین پنج تا ده سال پس از بروز علائم با مرگ بیمار به پایان می ‌رسد. معمولاً این بیماری در افراد بالای ۶۵ سال بروز پیدا می ‌کند اگر چه آلزایمر زودرس با شیوع کمتر ممکن است زودتر از این سن رخ دهد.

از آن‌ جهت که عوامل اصلی ایجاد کننده این بیماری چندان مشخص نیست و ژنتیک نیز در بروز آن مؤثر است، به‌ طور قطع برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر نمی ‌توان از روش پیشگیرانه خاصی استفاده کرد. یکی از بهترین راه‌ هایی که امروزه برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر پیشنهاد می ‌شود، جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ های قلبی، فشارخون بالا، چاقی و دیابت است؛ بنابراین به ‌طور کلی می ‌توان با افزایش تحرک و فعالیت جسمی، روابط اجتماعی و رژیم غذایی سالم از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کرد. مصرف غذاهای سرشار از ویتامین ای و امگا 3 برای این امر مفید است.
داشتن فعالیت‌ های ذهنی مثل یادگیری دو یا چند زبان، حل جدول، معاشرت با دیگران، تغییر در فعالیت‌ های روتین و تکراری زندگی به امر پیشگیری از ابتلا به آلزایمر کمک خواهد کرد. پژوهش‌ های جدید دانشگاه گنت بلژیک نشان می‌دهد که یادگیری زبان دوم و استفاده از آن به ‌طور مداوم ابتلای به بیماری آلزایمر را بین چهار تا پنج سال به تأخیر می‌ اندازد و افراد دوزبانه از تراکم بالاتری در ماده خاکستری و سفید مغز نسبت به افراد تک ‌زبانه برخوردار هستند.

باورهای غلط
آلزایمر و زوال عقل یکی است: این باور غلط است و آلزایمر، یکی از شایع‌ ترین انواع زوال عقلی محسوب می‌شود. زوال عقل، به شرایطی گفته می‌شود که فرد در یادگیری و یادآوری دچار مشکل شود و اگر در برخی از انواع زوال عقل، این مسئله به دلیل جراحت مغزی یا افسردگی رخ ‌دهند، با برطرف کردن فاکتورهای خطر می‌توان آن را درمان کرد.

مصرف آب انگور، آلزایمر را درمان می‌ کند: این باور اشتباه بوده و تاکنون هیچ غذا، دارو، ویتامین و مکملی برای درمان قطعی آلزایمر کشف نشده است.
هرچه پیرتر می‌ شویم مغز کوچک ‌تر شده و آلزایمر ایجاد می ‌شود: درست است که آلزایمر در افراد مسن بیشتر اتفاق می ‌افتد اما به اعتقاد پژوهشگران، پیری به‌ تنهایی عاملی برای آلزایمر محسوب نمی شود.
منبع: سیناپرس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو