مصرف کوکائین سبب اختلالات ناباروری با عامل لوله‌ای در زنان می‌شود

85

1400/8/15

11:10


مصرف کوکائین سبب اختلالات ناباروری با عامل لوله‌ای در زنان می‌شود

سلامت نیوز:فلوشیپ مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی لرستان گفت: مصرف کوکائین روی اسپرم‌ها تاثیر منفی دارد و سبب اختلالات ناباروری با عامل لوله‌ای در زنان می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر مهدیه مریدی در خصوص ناباروری و دلایل آن اظهار کرد: اگر یک زوج پس از یک سال اقدام به باردارشدن کردند و نتوانند به بارداری موفق دست پیدا کنند و به فرزندآوری برسند به آن ناباروری می‌گویند.


وی با تاکید بر اینکه البته در شرایطی ممکن است این تعریف متفاوت باشد و بخواهیم زودتر بررسی‌های زوجین را انجام دهیم، افزود: زمانیکه سن خانم بالای ۳۵ سال باشد و یا بیماری‌هایی نظیر آندومتریوز و یا جراحی‌لگن و تخمدان و قاعدگی‌های نامرتب داشته باشد که در چنین مواردی ضرورت دارد بررسی‌ها زودتر انجام شود.
این فلوشیپ مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی لرستان گفت: در مواردی که در آزمایش نوع اسپرم آقایان، تعداد، حرکت و شکل آن اختلالی وجود داشته باشد صبر نمی‌کنیم یک سال سپری شود و در مدت شش ماهه این بررسی را انجام می‌دهیم.
مریدی بیان کرد: در مواردی که سن خانم بالای ۴۰ سال است ضرورت دارد که آزمایشات را بلافاصله انجام دهیم و منتظر گذشت زمان شش ماه تا یک‌سال نباشیم.


میزان ناباروری در کشور ۲۰ درصد بیان شده است
این فلوشیپ مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی لرستان در خصوص شیوع ناباروری افزود: امروزه ناباروری مشکلی شایع است و این میزان در دنیا بین ۱۰ تا ۱۵ درصد اعلام شده که متاسفانه این رقم در کشورمان از متوسط جهانی بالاتر و حتی به ۲۰ درصد هم می‌رسد.
وی گفت: یک سری علل برای ناباروری وجود دارد که شامل ژنتیک و بیماری‌های ژنتیکی است و یا به صورت ژنتیکی در افراد بافت تخمدان و یا بیضه وجود نداشته باشد که سبب بروز ناباروری می‌شود.
مریدی عنوان کرد: یک سری عوامل محیطی هم وجود دارد که روی باروری زوجین تاثیر دارد که در بانوان سن است که هرچه سن بالاتر باشد ناباروری تشدید می‌شود.


اوج باروری یک خانم در سن ۲۴ تا ۲۵ سالگی است
این فلوشیپ مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی لرستان اظهار کرد: اوج باروری یک خانم در سن ۲۴ تا ۲۵ سالگی است و هرچه از این زمان می‌گذرد هرسال چهار تا پنج درصد از میزان باروری در آنان کاسته می‌شود.
وی اضافه کرد: از عواملی که می‌توان نام برد مصرف سیگار است که علاوه‌بر اثراتی که روی باروری می‌گذارد می‌تواند روی بارداری و محصولات بارداری تاثیرگذار باشد و سبب سقط، خونریزی و جدا شدن زودرس جفت شود.


چاقی، مصرف سیگار، قلیان و موادمخدر روی باروری تاثیر منفی دارد
مریدی بیان کرد: مصرف قلیان و مواد مخدر بر روی سلول‌های تولیدمثل زوجین تاثیر دارد که هرچه میزان مواجهه با این مواد بیشتر باشد چون سمی هستند روی میزان باروری تاثیر منفی دارد و باروری را کاهش می‌دهد.
این فلوشیپ مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی لرستان، چاقی را یکی دیگر از عوامل مهم ناباروری دانست و با بیان اینکه چنانچه شاخص توده بدنی (چاقی) بیش از ۳۰ باشد تاثیر منفی روی باروری دارد، یادآور شد: مصرف کوکائین روی اسپرم‌ها تاثیر منفی دارد و می‌تواند سبب اختلالات ناباروری با عامل لوله‌ای در زنان شود.
وی گفت: مصرف الکل سبب اختلالات باروری در بانوان و ناتوانی جنسی در مردان می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو