تقویت حافظه و بالا بردن تمرکز کودکان با تکنیک ساده و اسباب بازی مناسب

منبع: فرزند

175

1400/8/15

11:12


تقویت حافظه و بالا بردن تمرکز کودکان با تکنیک ساده و اسباب بازی مناسب

توانایی تمرکز در بین افراد بر اساس سن و میزان رشد متفاوت می باشد. در این مطلب که به سلامت کودکان کمک می کند، به شما می گوییم که چرا بعضی کودکان با تمرکز کردن مشکل داشته، چگونه می توانید از آنها حمایت کنید و همچنین فعالیت هایی که می توانید برای افزایش تمرکز و توجه کودکان از آنها بهره بگیرید، خواهیم پرداخت.

چگونه تمرکز را در کودکان بهبود بخشیم؟

نشانه های عدم تمرکز در کودکان

اگر کودک شما در تمرکز و توجه مشکل دارد، ممکن است بعضی از این علائم را در رفتارهای وی مشاهده کنید:

  • ننشستن در یک مکان و سهولت در حواس پرتی
  • گم کردن اشیاء و ناتوانی در منظم بودن
  • داشتن مشکل در یادگیری و یادآوری مطالب
  • ناتوانی در تمرکز بر تکالیف
  • فرو رفتن مداوم در رویاپردازی و خیال بافی
  • داشتن دستخط نامناسب نسبت به هم سن و سالان خود
  • گاهی اوقات پرخاشگر و بدخلق
  • داشتن مهارت های حرکتی ضعیف مانند دویدن یا پریدن

 روش های افزایش تمرکز در کودکان

در اینجا چندین روش را برای افزایش تمرکز کودکان بیان می کنیم:

۱ . تقویت تمرکز کودک با تحت نظر داشتن کودک

با فاصله از کودکتان نشسته و در حین بازی، صحبت کردن یا مطالعه یک کتاب وی را زیر نظر بگیرید. حرکات بدنی وی را مورد توجه قرار داده و سعی کنید بفهمید که چه چیزی توجه آنها را به خود جلب می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با معلم وی صحبت کنید. چون معلمین معمولاً همکاری نزدیکی با کودکان دارند، می توانند اطلاعات مفیدی در خصوص سلامت و تمرکز کودکتان؛ در اختیار شما قرار دهند. صبور و معقول بوده و به جای سرزنش کردن، سعی کنید کودکتان را درک کنید.

۲ . تقویت تمرکز کودک با کاهش حواس پرتی

بعضی کودکان به شدت در فیلتر کردن چیزهای مزاحم مشکل دارند. پس تلاش کنید محیط مناسبی را برای تمرکز در اختیار کودکتان قرار دهید. اگر کودکتان در حال انجام فعالیتی است، به کسی صحبت نکرده یا تلویزیون را در هنگام درس خواندن وی خاموش کنید. به عنوان یک والد، برای کودکتان الگو باشید. وقتی مطالعه می کنید، محیط را ساکت کرده و یا در هنگامی که کودک شما درس می خواند، شما نیز به فعالیتی مشابه بپردازید. این کار وی را تشویق خواهد کرد تا عملکرد بهتری داشته باشد.

۳ . انجام یک سری تمرینات یوگا برای تقویت حافظه کودک

شما می توانید چندین حالت یوگا مانند Tadasana و Vrikshasana و Ustrasana را امتحان کنید که به بهبود تمرکز کلی در کودکان کمک می کنند. آنها همچنین وضعیت بدنی را بهبود بخشیده، تنش را از بین برده و کودک را آرام می کنند

۴ . استفاده از فعالیت های جذاب برای کمک به تمرکز بیشتر کودک

کودک شما وقتی موضوعی وی را سرگرم کند، بیشتر توجه خواهد کرد. اوقات فراغت و تعطیلات آخر هفته را با بازی های پر تمرکز برای کودکتان سپری کنید. شما می توانید یک سری برگه های رنگ آمیزی رادر اختیار کودکتان قرار دهید. در ادامه یک سری ایده های دیگر را مشاهده خواهید کرد.

۵ . بازی مجسمه برای تقویت تمرکز کودکان

این بازی به کودک کمک می کند تا چگونه در یک مکان باقی مانده و از این کار حوصله اش سر نرود. شما به یک سیستم پخش موسیقی یا گوشی همراه برای پخش موسیقی نیاز خواهید داشت.

نحوه بازی بازی مجسمه برای تقویت تمرکز کودکان :

موسیقی را پخش کرده و از کودک خود بخواهید برقصد یا نقشی را بازی کند. سپس موسیقی را متوقف کرده و بگویید “مجسمه”. کودک شما باید دقیقاً در همان وضعیتی که بوده است، برای مدت ۳۰ ثانیه ثابت بماند تا شما بگویید “آزاد”. پس از این فرمان وی می تواند حرکت کرده و حالت بدنی خود را تغییر دهد. این کار را چندین بار بدون خسته کردن کودکتان تکرار کنید.

بهترین اسباب بازی برای کودک شما، چیزی است که خودش انتخاب می کند و می تواند یه چیز خیلی ساده مانند یک جعبه مقوایی یا یک ظرف باشد. وقتی او از یک اسباب بازی لذت می برد، آن اسباب بازی بهترین تجربه آموزشی را برای وی فراهم می آورد.

نکات کلیدی برای انتخاب بهترین اسباب بازی برای باهوش تر شدن کودکان

  • اسباب بازی هایی را انتخاب کنید که متناسب با سن کودک تان باشد:اگر اسباب بازی بیش از حد پیشرفته باشد، کودک به دلیل دشواری آن بازی دچار سرخوردگی شده و آن را رها خواهد کرد. همچنین ممکن است این گونه اسباب بازی ها به روحیه کودک لطمه بزنند. همچنین اگر اسباب بازی هایی که انتخاب می کنید پایین تر از سطح سنی کودک شما باشد نیز برای کودک کسل کننده خواهد بود.
  • اسباب بازی هایی را انتخاب کنید که برای جنسیت کودک شما مناسب باشند:کودک تان را زیر نظر بگیرید تا ببینید به چه چیزهایی علاقه دارد، سطح مهارت های او در چه حد است، شخصیت های مورد علاقه او چه کسانی هستند و … تا از این طریق بفهمید به چه اسباب بازی هایی علاقه مند خواهد بود.
  • اسباب بازی هایی را انتخاب کنید که نیازمند تجسم باشند:این ها شامل اسباب بازی هایی بدون پایان خاص هستند و بازی کردن را به سمت تجسم می برند. از انتخاب اسباب بازی هایی که می توان تنها به یک یا دو صورت با آن ها بازی کرد، پرهیز کنید. اسباب بازی هایی که روی قوه ی تجسم کودک کار می کنند، بهتر از اسباب هایی هستند که صرفا با باتری کار می کنند.
  • اسباب بازی هایی که بازی های دراماتیک را تشویق می کنند:مثل لگوها، ماشین های اسباب بازی، حیوانات اسباب بازی و عروسک ها برای شبیه سازی یک زندگی واقعی و کمک کردن به او برای امتحان کردن ایده هایش درباره جهان بسیار موثر هستند.

تمیز کردن اسباب بازی های نوزادان به شکل بی خطر و موثر در منزل

آب و صابون

یکی از روشهای تمیز کردن اسباب بازی نوزادان، شستن دست ها با آب و صابون یکی از راه های ساده برای جلوگیری از انتقال باکتری ها و ویروس ها است، و این برای عروسک ها و سطوح نیز موثر است. اسباب بازی هایی مانند لگوهای پلاستیکی، جغجغه های نوزادان و دندان گیرها می تواند در سینک با استفاده از صابون و آب تمیز شوند. با این حال، شستن اسباب بازی های برقی به شکل غوطه ور کردن درون آب یا قرار دادن در آب و صابون خطرناک است. حتی اسباب بازی های دارای باتری با نور و صدا نباید بوسیله آب و صابون تمیز شود. هر مقدار آبی که وارد قسمت الکتریکی آنها شود، می تواند باعث کوتاه شدن عمر آنها شده و ممکن است وسیله شما دیگر کار نکند.

تمیز کردن حیوانات اسباب بازی و عروسک های کودکان

  • بسیاری از والدین حیوانات اسباب بازی و عروسک ها را در ماشین لباسشویی و خشک کن قرار می دهند. اما بدون مراقبت درست، در طول زمان این اسباب بازی های پارچه ای و پرز دار با شستشوی مکرر خراب می شوند. برای کمک به سالم تر ماندن عروسک های این چنینی، آنها را قبل از شستشو با ماشین لباسشویی درون یک رو بالشی قرار دهید.
  • همچنین می توانید از کیسه هایی به نام Teddy Needs a Bath استفاده کنید که یک کیسه زیپ دار بزرگ برای قرار دادن اسباب بازی های پارچه ای یا مخملی است. شما می توانید اسباب بازی های حیوانات را درون این کیسه قرار داده و سپس در دور ملایم ماشین لباسشویی و خشک کن قرار دهید. قبل از شستشو برچسب راهنمای نحوه صحیح شستشو را بخوانید. برخی خرس های عروسکی به طور مشخص بیان می کند که نمی توان آنها را شست.

حرف آخر

کودکان فوق العاده پرانرژی، کنجکاو و پرشور هستند. از این رو، تلاش برای نشاندن آنها در یک محل و انجام تکالیف شان بدون حواس پرتی، می تواند امری دشوار باشد. نداشتن تمرکز می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در مدرسه و همچنین زندگی آینده فرد شود. سلام دنیا می گوید: انجام فعالیت های ساده به همراه تشویق و انگیزش لازم از جانب شما می تواند به کودک در بهبود توانایی تمرکز و توجه کمک کند.اسباب بازی ها را به نحوی نگهداری کنید که کودک به بازی با آن ها تشویق شود (مانند قرار دادن آن هادر یک محیط خاص یا استفاده از چیدمان های خلاقانه). اسباب بازی ها را در یک جعبه بر روی هم انبار نکنید که باعث شود کودک حتی به خاطر نیاورد که در آن جعبه چه اسباب بازی هایی برای بازی دارد.

منبع: تک پزشک

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو