داروی استروئیدی استنشاقی برای درمان کرونا مفید است؟

79

1400/8/15

15:21


نتایج مطالعات محققان کانادایی نشان می‌دهد داروی سیکلسوناید که یک داروی استروئیدی استنشاقی است و برای مبتلایان به آسم استفاده می‌شود، درمانی برای کرونا نیست و عملکردی بهتر از دارونما ندارد.

داروی استروئیدی استنشاقی برای درمان کرونا مفید است؟

به گزارش بهداشت نیوز، در ابتدای پاندمی کرونا محققان احتمال دادند که داروی ارزان و در دسترس سیکلسوناید می‌تواند توان تکثیر ویروس SARS-Cov۲ را کاهش دهد. به همین منظور مطالعات گسترده‌ای در این زمینه آغاز شد. در این مطالعه محققان اثر این دارو بر کاهش التهاب ریه در ۲۱۵ مبتلا به کرونا را با اثرات دارونما مقایسه کردند.  

استفاده از این دارو در مراحل مختلف بیماری مورد بررسی دقیق قرار گرفت. از طرفی هیچ یک از داوطلبانی که در کارآزمایی شرکت کرده بودند علیه ویروس واکسینه نشده بودند.

نتایج نشان می‌دهد این دارو در کاهش علائم تنفسی و التهاب ریه نسبت به دارونما اثر چندانی ندارد و برخلاف تصورات قبلی نمی‌تواند در درمان بیماری موثر باشد. ام علیرغم این مطالعه هنوز هم بسیاری از محققان به اثرات درمانی این دارو برای کاهش علائم کووید باور دارند.

البته از استروئیدها برای کاهش التهاب مبتلایان به کرونا در سراسر دنیا استفاده می‌شود. دگزامتازون یک داروی استروییدی است که برای درمان کووید ۱۹ و جلوگیری از التهاب ریه مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما یکی از عوارض جانبی احتمالی این دارو سرکوب سیستم ایمنی بدن و در نتیجه تشدید سایر عفونت‌ها از جمله قارچ سیاه است.

بر اساس اعلام مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری‌ها، این عفونت موکورمیکوزیس نام دارد و توسط گونه‌ای قارچ ساکن در خاک و مواد در حال تجزیه، موسوم به موکورمیست تولید می‌شود. این عفونت مرگبار است و نرخ مرگ و میر ناشی  از آن بسته به شدت عفونت بین ۴۶ تا ۹۶ درصد است.

به گفته متخصصان، این نوع عفونت قارچی بسیار نادر است و افرادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که سیستم ایمنی آن‌ها در اثر ابتلا به کووید ۱۹ دچار ضعف شده است.به اعتقاد محققان استفاده از داروهای استروئیدی و ابتلا به کووید ۱۹ دو عامل اصلی موج جدید این عفونت قارچی محسوب می‌شوند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی  این بیماری را تأیید کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو