آشنایی با دیدگاه‌های «۵۰ درام‌نویس مدرن و معاصر» | چهار نمایشنامه تالیفی علی منصوری منتشر شد

84

1400/8/17

02:10


علی منصوری از ترجمه کتاب «۵۰ درام‌نویس مدرن و معاصر» و انتشار چهار نمایشنامه تالیفی خبر داد.

آشنایی با دیدگاه‌های «۵۰ درام‌نویس مدرن و معاصر» | چهار نمایشنامه تالیفی علی منصوری منتشر شد

گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این مترجم، نویسنده و استاد دانشگاه، به هنرآنلاین گفت: کتاب «کوآدریلوژی بی‌ربط» که از سوی نشر نیو منتشر شده و به‌زودی رونمایی می‌شود حاوی چهار نمایشنامه با عناوین «لوح»، «کاملا گیاهی»، «نگاتیو شیفت» و «سیرن‌ها» است.

او با این توضیح که هر چهار نمایشنامه کوتاه هستند، افزود: این متن‌ها فضای فانتزی و گاه طنز دارند و رئالیستی نیستند. مضمون نمایشنامه‌ها به مسایل روز جامعه برمی‌گردد؛ مثلا تلاش انسان برای جاودانگی.

منصوری که کتاب «۵۰ درام‌نویس مدرن و معاصر» را در نشر بیدگل در دست چاپ دارد، ادامه‌داد: جان اف. دینی و مگی بی. گیل، ویراستان کتاب هستند. این اثر از نمایشنامه‌نویسان مهم بعد از دهه‌ ۱۹۵۰ می‌گوید که شامل نویسندگانی است که کار خود را از میانه‌ قرن پیش آغاز کرده‌اند و همچنین افرادی که در دهه‌‌های آغازین قرن جدید به نمایشنامه‌نویسی مشغول‌ هستند. این نمایشنامه‌نویسان در میان مخاطبان تئاتر و عموم جامعه شناخته شده‌اند و به پیشرفت فن نمایشنامه‌نویسی و به‌طور کلی کار تئاتر از دوران بعد از جنگ جهانی دوم کمک کرده‌اند.

او با بیان این که پنجاه مدخل کتاب توسط استادان دانشگاهی نوشته شده که در زمینه‌ درام، تئاتر و اجرای مدرن و معاصر فعالیت دارند، تصریح‌کرد: نمایشنامه‌نویسانی در این مجموعه از آن‌ها گفته شده که از زمینه‌های بسیار متفاوت مربوط به تولید نمایشنامه‌هایشان عبور کرده‌اند؛ از نویسندگانی که آثارشان با حمایت‌های دولتی و تئاترهای بدنه به روی صحنه رفته تا کسانی‌ که آثارشان در فضاهای تجربی‌تری همچون فرینج در بریتانیا، یا آف-آف برادوی در ایالات متحده تولید شده است. مطالعه کتاب «۵۰ دارم‌نویس مدرن و معاصر» موجبات آشنایی با دنیاهای مختلف نمایشنامه‌نویسان را فراهم کرده و دیدگاه‌های آن‌ها را مطرح می‌کند. به‌علاوه، معرفی خوبی از برخی از نمایشنامه‌نویسانی صورت گرفته که در ایران شناخته شده نیستند.

دو کتاب «جهان مکتوب» نوشته مارتین پوکنر و نمایشنامه تالیفی «هاملن ۲۰۲۰» آخرین آثار منتشر شده این کارگردان تئاتر محسوب می‌شوند. «جهان مکتوب» که توسط نشر بیدگل نشر یافته و به چاپ چهارم رسیده درباره تعدادی از متن‌های کلیدی مثل «ایلیاد»، «ادویسه»، «گیلگمش»، «توارت» و «دون‌کیشوت» است. به این معنا که هر کدام از این آثار چه تاثیری در تحولات مربوط با ادبیات ایجاد کرده‌اند و چه تغییراتی را در تمدن امروز به وجود آورده‌اند. نمایشنامه «هاملن ۲۰۲۰» را نیز منصوری در قرنطیه اول شیوع کرونا با الهام از این همه‌گیری نوشته که توسط نشر نیو منتشر شده است. این نمایشنامه برداشتی از داستان فانتزی «نی‌نواز هاملن» است که امروزی شده. فضای فانتزی در ضمن تیره‌وتاری دارد از سرنوشت بشر که پایان خود را با زیاده‌خواهی و بی‌توجهی رقم می‌زند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو