خودروی استارت‌آپی با فناوری تعویض باتری

منبع: برترین ها

62

1400/8/23

07:31


استارت‌آپ «بیلیتی الکتریک» با سرمایه‌گذاری 400میلیون دلاری «جی‌ای‌ام گلوبال ییلد» لوکزامبورگ، به‌دنبال عرضه خودروی سه چرخ «جی‌ام‌دبلیو تاسکمن»(GMW Taskman) به آمریکای شمالی است

روزنامه همشهری: استارت‌آپ «بیلیتی الکتریک» با سرمایه‌گذاری 400میلیون دلاری «جی‌ای‌ام گلوبال ییلد» لوکزامبورگ، به‌دنبال عرضه خودروی سه چرخ «جی‌ام‌دبلیو تاسکمن»(GMW Taskman) به آمریکای شمالی است؛ وسیله نقلیه‌ای که در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس در روز هفدهم نوامبر (چهارشنبه آینده) معرفی خواهد شد.

خودروی سه‌چرخ استارت‌آپی با فناوری تعویض باتری

به گزارش وب‌سایت نیواطلس، شرکت «گایام موتورز» (Gayam Motor Works) نخستین خودروی سه چرخ برقی خود را در سال2015به بازار ارائه کرد؛ وسیله نقلیه‌ای که با استقبال بسیار زیادی هم روبه‌رو شده است. این شرکت از آن زمان تاکنون وسایل نقلیه الکتریکی خود را در بیش از 15کشور به فروش رسانده و اخیراً دفاتری را هم در پرتغال افتتاح کرده است. اگرچه همه عادت داریم که چنین وسایل نقلیه‌ای را بیشتر در هندوستان و کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا مشاهده کنیم اما ظاهرا قرار است در آمریکای شمالی نیز شاهد رفت‌وآمد ریکشاها باشیم.

ریکشای برقی تک‌نفره را می‌توان در پیکربندی‌های مختلفی در اختیار داشت. طبق گزارش‌های منتشرشده، ریکشا یا همان موتور سه‌چرخ نخستین‌بار در لس‌آنجلس می‌تواند کار خود را آغاز کرده و به حداکثر سرعت 48کیلومتر در ساعت نیز دست پیدا کند. این درحالی است که این وسیله نقلیه برقی وزنی معادل 680کیلوگرم را نیز حمل خواهد کرد. این خودروی سه‌چرخ می‌تواند به ازای هر 5/3ساعت شارژ باتری‌های لیتیوم یونی خود، مسافتی در حدود 177کیلومتر را طی کند.

اما بیلیتی همچنین یک گزینه ایده‌آل را هم در کنار عرضه این وسیله نقلیه ارائه کرده که آن تعویض باتری‌های ماژولار است. استارت‌آپ قول می‌دهد که رانندگان را در کمتر از یک دقیقه، بار دیگر به جاده بازگرداند. البته با فرض اینکه یک ایستگاه مخصوص تعویض باتری در دسترس باشد. تاسکمن پس از ورود به ایستگاه در جایگاه مخصوص قرار می‌گیرد و باتری‌های آن به‌سرعت و با استفاده از دستگاه‌های تمام خودکار تعویض می‌شود. بدین‌ترتیب وسیله نقلیه خیلی سریع به ادامه کار خود خواهد پرداخت. اما نحوه یافتن این ایستگاه‌ها نیز می‌تواند بسیار ساده باشد. یک اپلیکیشن که روی گوشی هوشمند راننده نصب و اجرا می‌شود به یافتن نزدیک‌ترین ایستگاه تعویض باتری کمک می‌کند. در این وسیله نقلیه هیچ دری وجود ندارد که بدون شک به نفع پیک‌های موتوری خواهد بود؛ چراکه آنها می‌توانند خیلی سریع‌تر کارشان را انجام داده و بار دیگر به مسیر برگردند.

هر چند که باید به این مهم هم اشاره داشت که راننده به لطف شیشه جلوی کامل و سقف محکم تا حدودی از عوامل محیطی محافظت می‌شود. این وسیله نقلیه روی چرخ‌هایی به اندازه اسکوتر می‌چرخد و گلگیر جلویی نیز دارای چراغ جلویی است که در پیچ‌ها، جاده را دنبال می‌کند. البته ما پیش‌تر پیشنهاد مشابهی را دیده بودیم؛ زمانی که پیاجو (Piaggio) توک‌توک الکتریکی Ape را در سال2019عرضه کرد. اما مقصد آن وسیله نقلیه فقط بازار هندوستان بود، درحالی‌که تاسکمن در حال حرکت در سرتاسر جهان است.

با نگاهی به سطح تجهیزات این خودروی سه‌چرخ، می‌توان تضمین کرد که از نظر تعمیر و نگهداری با یک نوع وسیله نقلیه بسیار ساده روبه‌رو هستیم. از این گذشته، تاسکمن فناوری مبتنی بر جنبه‌های مکانیکی سنتی را ارائه می‌دهد که می‌تواند قطعات یدکی ارزان را در بازار داشته باشد. بنابراین می‌توان گفت که این خودرو هزینه بالایی را برای شرکت‌هایی که می‌خواهند چند دستگاه از آن را برای امورات خود در اختیار داشته باشند، نخواهد داشت.

تاکسمن

استارت‌آپ قول می‌دهد که رانندگان را در کمتر از یک دقیقه، بار دیگر به جـــاده بازگرداند. البته با فرض اینکـــه یک ایستگاه مخصــوص تعویض باتری در دسترس باش

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو