ابرقایق هسته‌ای؛ آزمایشگاهی روی آب

منبع: بیتوته

89

1400/8/24

05:26


ابرقایق هسته‌ای؛ آزمایشگاهی روی آب



شاید شبیه وسایل فیلم‌های «جیمز باند» به نظر برسد، اما «زمین300» (Earth 300) یک ابرقایق هسته‌ای با جاه‌طلبی‌های جسورانه است.

به گزارش همشهری به  نقل از  وب‌سایت یورونیوز، اگرچه «زمین300» هنوز ساخته نشده است اما این قایق بدون کربن به‌عنوان یک آزمایشگاه سیار برای دانشمندان طراحی شده است تا اقیانوس‌ها را کاوش کنند و با بزرگ‌ترین مشکلات زیست‌محیطی امروزی مقابله کنند.

 

 

این ابرقایق با فضایی برای 22آزمایشگاه، 160دانشمند و 20دانشجو، انرژی خود را از یک رآکتور نمک مذاب که نوع جدیدی از انرژی هسته‌ای صد درصد بدون انتشار آلودگی است، تامین می‌کند. البته این قایق می‌تواند برای گردشگران هم جایی داشته باشد، ولی این کار هزینه‌بر خواهد بود.

 

«زمین300» که توسط «ایوان سالاس جفرسون»، کارشناس قایق‌های تفریحی طراحی شده، دارای اتاقی برای 40مهمان VIP است که باید مبلغ هنگفت 3میلیون دلار برای لذت بردن از اقامت در این شناور پرداخت کنند. دانشمندان و دانشجویان یا به‌صورت رایگان و یا با نرخی تخفیف‌خورده می‌توانند با این وسیله سفر کنند. «آرون اولیورا»، مدیرعامل «زمین300» درباره طرح خود می‌گوید: «ما می‌خواهیم یک نماد جهانی برای علم بسازیم که به‌عنوان یک مجسمه علمی بر روی دریاها طراحی شده است تا توجه مردم را جلب کند و تخیل آنها را الهام بخشد.» ‌

 

در عین حال، این شرکت بسیار امید دارد که کشتی در سال2025 آماده به آب انداختن باشد. تقاضا برای قایق‌های تفریحی در 10سال گذشته افزایش یافته است که به‌دلیل همه‌گیری بیماری کووید-19 و زیاد شدن تعداد «ابر ثروتمند»ها افزایش یافته است. «زمین 300» با 300متر طول و 60متر ارتفاع، از بزرگ‌ترین‌ کشتی‌ها در دنیا خواهد بود. نکته جالب اینجاست که طول این قایق، 31متر طولانی‌تر از تایتانیک است. به گفته اولیورا، با یک معماری آینده‌نگر، این کشتی شامل آزمایشگاه‌های مدرن تجسم آب و هوا، آزمایشگاه‌های چاپ سه‌بعدی و آزمایشگاه‌های ایمنی زیستی است که برای کنترل ویروس‌هایی مانند کرونا طراحی شده‌اند. او همچنین می‌گوید: «زمین300 از تفکرات سیستم‌های جهانی استفاده می‌کند.

 

در این قایق، ما گسترده‌ترین طیف دیدگاه‌ها را بررسی خواهیم کرد و باهوش‌ترین و درخشان‌ترین ذهن‌ها را گرد‌هم می‌آوریم تا یک مجموعه اطلاعاتی بی‌رقیب در گستره و تنوع ایجاد کنیم.» این کشتی، 4طیف مختلف یعنی دانشمندان، کارشناسان، دانشجویان و شهروندان را در خود جای خواهد داد.

 

 ابرقایق هسته‌ای,اخبار علمی ,خبرهای علمی

این ترکیبی از شهروندان و دانشمندان است و سازندگان امیدوارند که بتوانند تفکر جدیدی را در مبارزه با تغییرات آب و هوایی ایجاد کنند. در حالی که طراحی «زمین300» یک طراحی آینده‌نگرانه محسوب می‌شود، اما باید به این نکته توجه داشت که بسیاری از فناوری‌های مورد نیاز آن هنوز به بازار نیامده است. در ابتدا، این قایق با سوخت سبز تغذیه می‌شود، زیرا راکتور نمک مذاب هنوز در حال توسعه است. این راکتور توسط «تراپاور» (Terrapower)، یک شرکت تحت حمایت بیل گیتس، مدیرعامل میلیاردر مایکروسافت در حال توسعه است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو