ساعت‌های مچی مکانیکی بدون تیک و تاک

منبع: فوت و فن

63

1400/9/6

10:51


ساعت‌های مچی مکانیکی بدون تیک و تاک



جلسه کاری شما دیر شده است، ساعت مچی خود را نگاه می‌کنید و باورتان نمی‌شود که یک ربع هم دیر کرده‌اید. اما آیا واقعاً این قدر دیر کرده‌اید؟ ساعت را نزدیک گوش خود می‌برید و صدای آشنای تیک و تاک مکانیسم داخلی را می‌شنوید. بله، کار می‌کند! و واقعاً دیرتان شده است. این سناریو دیگر به تاریخ پیوسته است زیرا ساعت‌های مکانیکی آینده اصلاً تیک و تاک ندارند.

محققان در مؤسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان نوسان‌ساز جدید و بی‌صدایی را کشف کرده‌اند که برای ساخت ساعت و استفاده از کمترین تعداد قطعات مکانیکی به کار می‌رود.

این یک تحول دیجیتال نیست. ساعت‌های مچی که بر اساس فناوری جدید مؤسسه EPFL ساخته می‌شوند هنوز هم شبیه همان ساعت‌های مکانیک قدیمی هستند و قطعات متفاوتی دارند. این نوسان‌ساز جدید ایزواسپرینگ (IsoSpring) نامیده می‌شود که به صورت مداوم در یک جهت می‌چرخد نه اینکه از دنده‌ها و چرخ تعادل برای تغییر بین نوسان‌ها استفاده کند. هم اکنون، این تیم در حال کار بر روی کوچک و مینیاتوری کردن این فناوری و استفاده در ساعت‌های دیواری و ساعت‌های مچی هستند. اگر این طرح موفق شود، به این معنی خواهد بود که ساعت‌ها بی‌صدا می‌شوند و عمر بیشتری دارند. ساعت‌های مچی قدیمی ۶۰ درصد از انرژی خود را صرف قطعات مکانیکی می‌کنند. از تیک تاک بدتان می‌آید و بی‌صبرانه منتظر این فناوری هستید. خب، ساعت‌های هوشمند را فراموش نکنید.

سعیده اکبری

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو