چرا هواپیماهای ایران این قدر سقوط می‌کنند؟!

منبع: فوت و فن

108

1400/9/8

08:30


چرا هواپیماهای ایران این قدر سقوط می‌کنند؟!

شما دلیل بالا بودن تعداد سوانح هوایی را چه می‌دانید؟ آیا واقعاً می‌توان مقصر اصلی را پیدا کرد؟

مقامات ایران تحریم‌های امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران را یکی از دلایل تیره شدن روابط با کشورهای جهان می‌دانند. بروز مشکلات اقتصادی حفظ و نگهداری از ناوگان هوایی را با سختی‌های زیادی روبه‌رو کرده و به تبع آن توانایی خرید هواپیماهای جدید کاهش یافته است.

همین امر بر میانگین عمر هواپیماها تأثیرگذار بوده است؛ به عنوان مثال میانگین عمر هواپیماهای شرکت ایران ایر ۲۱٫۱ سال است که شامل یک فروند هواپیمای ایرباس A300 با عمر ۳۸ سال می‌شود. وقتی سن ناوگان هوایی ایران ایر را با هواپیمایی دلتا (Delta) که ۱۷ سال و هواپیمایی ایروفلات (Aeroflot) که ۴٫۲ سال سن دارد به قیاس می‌گذاریم، متوجه وخامت اوضاع ناوگان هوایی ایران در تمامی خطوط هوایی می‌شویم.

خطوط هوایی ایران در واقع مسئولیت پرواز دو تا از ۱۰ هواپیمای کهنه و قدیمی دنیا را دارد که هواپیمایی کاسپین با بوئینگ ۷۴۷ که ۴۰ ساله است در واقع از هواپیمای A300 ایران ایر قدیمی‌تر است.

هواپیمایی آسمان، که همین تازگی پرواز تهران-یاسوج آن در کوه‌های دنای مرکز ایران سقوط کرد، یک هواپیمای دوموتوره ATR72 بود که ۲۴ سال از عمرش می‌گذشت!

به گزارش وب سایت خبری روزآروز، این هواپیمای سقوط کرده به تازگی پس از ۷ سال تعمیر شروع به پرواز کرده و چند هفته قبل از سانحه سقوط و متلاشی شدنش در زمان پرواز دچار مشکلات فنی شده بود.

هواپیمایی آسمان ۵ فروند هواپیمای ATR72 دیگر دارد که تاریخ تولید قدیمی‌ترین آنها به سال ۱۹۹۳ برمی‌گردد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو