فواید و عوارض آنتی اسکالانت چیست؟

منبع: گهر

81

1400/9/9

14:12


در این بخش به بررسی مزیت های ماده ضد رسوب ممبران در سیستم های تصفیه آب صنعتی خواهیم پرداخت. آنتی اسکالانت افزون بر جلوگیری از تشکیل رسوبات بر روی فیلترهای ممبران تصفیه آب صنعتی دارای مزیت هایی می باشد، که در ممانعت از تشکیل رسوبات خیلی تاثیرگذار می باشد.

فواید و عوارض آنتی اسکالانت چیست؟

فواید و عوارض آنتی اسکالانت چیست؟, جدید 1400 -❤️ گهر

فواید اصلی استفاده از آنتی اسکالانت

۱- تثبیت PH:

افزایش PH آب احتمال تشکیل رسوب بر روی لایه های فیلتر ممبران را افزایش می دهد. به خصوص در مورد آب دریا که احتمال وجود بور در آن بالاست و باید در محدوده PH بالای ۹-۱۱ از آب جدا شود، این مسئله شدت بیش تری پیدا می کند.

از آن جایی که باید مقدار PH تغییر چندانی نداشته باشد، بنابر این اضافه کردن اسید کارساز نخواهد بود و تنها با استفاده از تزریق آنتی اسکالانت می توان این مشکل را حل نمود . جهت خرید آنتی اسکالانت آبین abin.ir مراجعه فرمایید.

۲- تنظیم LSI: 

پیش بینی تمایل آب ورودی به سیستم برای رسوب گذاری را با LSI اندازه گیری می کنند. شاخص LSI از پارامترهای مهم تعیین کننده شرایط تزریق آنتی اسکالانت می باشد.

سازندگان فناوری های غشایی تصفیه آب مقدار LSI کمتر از ۱,۸ را لازمه حفظ شرایط گارانتی فیلترهای ممبران می دانند. در نتیجه هر زمان که شاخص LSI آب ورودی به مقدرا بیش از ۱.۸ برسد، با اضافه کردن اسید آن را به زیر این حد آستانه می رسانند و بعد از آن آنتی اسکالانت به سیستم تزریق می شود، تا از تشکیل رسوبات کلسیم کربنات جلوگیری شود.

اسید اضافه شده در این مرحله معمولا سولفوریک اسید یا فسفریک اسید می باشد. استفاده از فسفریک اسید نسبت به سولفوریک اسید ارجحیت دارد، زیرا سولفوریک اسید احتمال تشکیل رسوبات بر پایه سولفات را افزایش می دهد.

۳- نیاز به حذف مواد اکسید کننده:

اغلب آنتی اسکالانت ها، می توانند توسط مواد اکسید کننده ای مانند کلر و برم اکسید شده و نه تنها خاصیت خود را از دست بدهند، بلکه با از بین رفتن ساختار مولکولی باعث گرفتگی از نوع بایوفولینگ (ناشی از وجود میکرو ارگانیسم ها و پلیمرهای بزرگ سلولی در آب ورودی) فیلترهای ممبران می شوند.

بنابر این در سیستم های تصفیه آب صنعتی، در بخش پیش تصفیه باید این مواد اکساینده از آب حذف شوند؛ برای مثال جهت حذف کلر از فیلترهای کربنی استفاده می شود.

۴- ملاحظات زیست محیطی آنتی اسکالانت:

آنتی اسکالانت به دلیل ساختار شیمیایی که دارد، امکان عبور از غشا را ندارد. بنابر این حتی مقدار کمی از این ماده شیمیایی وارد آب تولیدی از دستگاه نمی شود. از نظر زیست محیطی نیز باید دقت کنید، این محلول شیمیایی از خط پساب دستگاه خارج می شود، بنابر این باید در خط تزریق آنتی اسکالانت، حداقل مقدار لازم از این ماده طبق محاسبات به سیستم آب شیرین کن صنعتی تزریق شود.

عملکرد فیلتر ممبران تصفیه آب صنعتی چطور است؟

فیلتر ممبران در روش اسمز معکوس بر اساس اختلاف فشار و اختلاف غلظت کار می کند. فشار لازم در این روش توسط پمپ دستگاه تامین می شود، که برای عبور بهتر محلول ها و مولکول ها از فیلتر لازم است.

به این ترتیب آب خالص از لایه های فیلتر ممبران عبور کرده و آلاینده هایی جدا شده وارد مجرای فاضلاب می گردد. در واقع فیلتر ممبران دارای دو مجرا است، که یکی برای عبور آب و دیگری جهت هدایت ناخالصی ها به سمت فاضلاب می باشد.

برای اطلاع از قیمت و خرید فیلتر ممبران تصفیه آب صنعتی و نیمه صنعتی آبین به abin.ir مراجعه فرمایید.

فواید و عوارض آنتی اسکالانت چیست؟, جدید 1400 -❤️ گهر

فیلتر ممبران با لایه های غشایی به دقت ۰٫۰۰۰۱ میکرون (یک ده هزارم میکرون) که حتی با چشم نیز دیده نمی شود، قابلیت حذف ۹۸ درصد از املاح موجود در آب را دارد.

باید دقت داشت که اگرچه این روش تصفیه آب قادر است، آلاینده های آب را تا میزان ۹۹% درصد از بین ببرد، اما چنانچه ناخالصی ها دارای ابعاد کوچک تری نسبت به حفره های ممبران باشند، از غشای فیلتر عبور خواهند کرد. برای مثال برخی ویروس ها که ابعاد نانومتری دارند و برخی آلاینده های شیمیایی با حجم مولکولی بسیار پایین، از لایه های فیلتر ممبران عبور می کنند.

بنابر این در دستگاه تصفیه آب علاوه بر فیلتر ممبران ۵ تا ۷ فیلتر دیگر وجود دارد که هر کدام وظایف خاص خود را به عهده دارند. برای نمونه ویروس های نانومتری را می توان توسط فیلتر فرابنفش به آسانی نابود کرد و ذرات ریز آلاینده های شیمیایی نیز از طریق فیلترهای کربنی قابل حذف می باشد.

مشکلاتی که در اثر لایه گذاری شیمیایی (Scaling) در فیلتر های غشایی به وجود می آید

معمولا مشکلاتی که در اثر لایه گذاری شیمیایی (Scaling) در فیلتر های غشایی به وجود می آید، عبارتند از:

۱ – کاهش کیفیت و مقدار جریان آب عبوری

۲ – افزایش افت فشار و فشار مورد نیاز و مصرف انرژی و هزینه ناشی از آن

۳ –  شست و شوهای بیشتر و با فواصل زمانی کمتر  برای بهبود عملیات (که منجر به کاهش عمر مفید غشاها و افزایش هزینه می شود)

۴ – از کارافتادگی های مکرر و بلند مدت

۵ – پارگی و گسیختگی غشا در برخورد با کریستال های رسوبی نوک تیزتشکیل رسوبات مختلف با توجه به ماهیت رسوب قابل کنترل یا غیرکنترل می­باشد. برخی رسوبات نظیر سولفات و سیلیکات پس از تشکیل بسیار سخت شستشو می شوند.همچنین این رسوبات باعث کاهش سریع و شدید کارایی سیستم RO ممبران می­شوند.بنابراین باید با پیش تصفیه مناسب، کار با میزان جریانهای طراحی و تزریق مواد شیمیایی مناسب از تشکیل این رسوبات جلوگیری نمود.

رسوب و گرفتگی قادر به کاهش فضای موثر بین مواد بوده و موجب کاهش تلاطم جریان می‌شوند که نتیجه آن، افزایش پلاریزاسیون غلظت در سطح غشاء است. هر چه غلظت محلول در سطح غشاء بیشتر باشد به همان نسبت، املاح بیشتری از خود عبور می‌دهد.

وقتی که سطح موثر غشاء کاهش یابد، تلاطم کاهش خواهد یافت و تمیز نمودن سطح غشاء مشکلتر می‌شود، زیرا امکان فرستادن محلول شیمیایی به سطوح مسدود شده توسط مواد جامد کاهش می یابد. امکان جلوگیری از تشکیل رسوب با استفاده از بازدهی صحیح سیستم و تزریق مواد شیمیایی وجود دارد.

۶ – مواد بازدارنده با جلوگیری از رشد کریستال نمک، سرعت فرآیند ته نشینی را کاهش می‌دهند. این مواد در سطح کریستال نمک تشکیل شده جذب و با جلوگیری از جذب بیشتر نمک فوق اشباع در سطوح کریستال، سرعت گسترش کریستال نمک را کاهش می‌دهند و به این ترتیب هسته های اولیه کریستال هرگز به اندازه یا غلظت کافی برای ترسیب نمی­رسند.

اکثر مواد بازدارنده، خاصیت معلق نگهدارندگی نیز دارند. خاصیت معلق نگهدارندگی با محاصره‌ ذرات معلق نمک، آهن یا مواد جامد آلی صورت گرفته و سبب دفع آنها توسط سایر آنیونهای موجود در محلول می­شود. این فرایند از تجمع ذرات و تشکیل ذرات بزرگتر که احتمال ترسیب آنها وجود دارد، جلوگیری می­نماید.

بازدارنده‌های رسوب فقط در کاهش فرآیند تشکیل رسوب یا کاهش فرآیند و تراکم ذرات رسوب مؤثرند و فرآیند ترسیب را بطور کامل متوقف نمی­سازند. البته در یک سیستم RO کافی است تا مواد بازدارنده از تشکیل رسوب تا هنگام خروج جریان غلیظ از سیستم بخوبی عمل کند.

کربن اکتیو

همچنین کربن اکتیو یا کربن فعال یکی دیگر از محصولات مهم شرکت آبین است. جهت خرید کربن اکتیو به این سایت مراجعه فرمایید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو