چگونه واحد های اندازه گیری فشار را به یکدیگر تبدیل کنیم؟

منبع: فوت و فن

92

1400/9/11

11:24


آیا تا به حال برای شما هم پیش آمده است که بخواهید واحد های اندازه گیری را به یکدیگر تبدیل کنید و ندانید که چطور این کار را انجام دهید؟ استفاده از فرمول های پیچیده کاره بسیار سخت و دشواری است که هرکسی از عهده این موضوع برنمی آید.اما آیا واقعا راه حل راحت تری وجود ندارد که بتوانیم مثله آب خوردن هر واحد اندازه گیری را به هر واحد دیگری که نیاز داریم تبدیل کنیم؟؟ اگر شما هم مشتاق شدید تا بدانید چطور اینکار را انجام دهید،کافیسست ادامه این مقاله را بخوانید تا مثل من به راحتی و در چند ثانیه اکثر واحد های اندازه گیری را به هم تبدیل کنید.

یکی از مهمترین مواردی که در خرید هر سیستم هوای فشرده بسیار حائز اهمیت میباشد،توانایی تولید میزان مشخصی از فشار میباشد. برای این که هر سطحی وارد فشار معین شود باید از طریق واحد شاخص خودش اندازه گیری گردد. در این مقاله قصد داریم بیش تر با فشار و نیروی فشار آشنا شویم.

اگر شما هم نیاز دارید تا واحد های مختلفی را به یکدیگر تبدیل کنید کافیست وارد سایت ایران پمپ به این ادرس http://bia2safa.net/goto/web/url/2802244 شوید و در این صفحه انواع واحد های اندازه گیری را به یکدیگر تبدیل کنید.شرکت کمپرسور سازی ایران پمپ یکی از بزرگترین تولید کنندگان انواع کمپرسور باد بدون صدا و بدون روغن در ایران میباشد.محصولات تولیدی این شرکت با ضمانت یکساله به فروش میرسد.

نیروی فشار چیست؟

مواد جامد، مایع و گاز به دلیل وزنی که دارند بر سطوحی که روی آن ها قرار گرفته می شوند نیرو وارد می کنند. مهم نیس منبع نیرو چه چیزی است. این نیروئی که عمود بر سطح واحد عمل می کند فشار نامیده می شود. اگر این نیرو نه عمود بر سطح واحد، بلکه عمود بر کل سطح عمل کند، این نیرو را نیروی فشار می گویند.

فرمول نیروی فشار چگونه تعیین می شود؟

در حالی که فشار ذکر شده با حرف P بزرگ نشان داده می شود، نیروی فشار به صورت به نمادی با حرف F بزرگ نشان داده خواهد شد. با این دیدگاه، فشار به صورت P، نیروی فشار F و ناحیه به صورت S نشان داده می شود. فرمول نیروی فشار بر این اساس تعیین می گردد.

نیروی فشار به چیزی بستگی دارد؟

 مفهوم فشار با نیروی عمود اعمال شده نسبت مستقیم دارد. با افزایش نیروی فشار افزایش می یابد و با افزایش سطح کاهش پیدا می کند. نیروی فشار به سطح و نیروی عمودی بستگی دارد. بنابراین، نیروی فشار در مواد جامد، نیروی فشار در مواد مایع و نیروی فشار در مواد گازی ممکن است به پدیده های مختلفی بستگی داشته باشد.

اندازه گیری واحد فشار

نیروی فشار را بر چه اساسی باید بررسی کرد؟

نیروی فشار به صورت فشار در مواد جامد، فشار در مواد مایع و فشار در مواد گازی بررسی می شود. می توان این موضوع را به صورت زیر تشریح کرد:

  • جامدات: در جامدات فشار به صورت نیروی عمودی تشکیل می شود. مواد جامد نیرویی را که به آن ها وارد می کنند بدون تغییر جهت و شدت انتقال می دهند. کاهش اثر فشار با افزایش سطح به دست می آید.
  • مایعات: در مایعات، فشار آن فشاری است که به هر نقطه از ظرف که در آن توسط وزن مایع ایجاد می شود، وارد خواهد شد. بنابراین فشار مایعات برابر با وزن قسمت مایع نقطه ی مورد نظر است.
  • گاز: فشار در مواد گازی به بیش از یک عامل مرتبط است. دما، حجم ظرف، مقدار گاز و عددR در محاسبه ی فشار گاز مهم هستند. اگر چه تعداد R ثابت است، اما با افزایش تعداد مولکول ها و دما، فشار افزایش می یابد. با افزایش حجم ظرف گاز، فشار کم می شود. به همین دلیل می توان فشار را با کمک مانومتر اندازه گیری کرد.

چگونه فشار را اندازه گیری کنیم؟

بسته به ماده و مطابق با نیرو، فشار توسط دستگاه های مختلف اندازه گیری می شود. بدین ترتیب نیروی فشار مورد نیاز برای ناحیه ی مربوطه بدون خطا محاسبه می شود. در این زمینه فشار سنج می تواند کمک کند. در عین حال مانومتر و ارتفاع سنج هم از وسایل اندازه گیری فشار محسوب می شوند.

واحد فشار

واحد های متداول برای تبدیل فشار

از متداول ترین واحدهایی که برای تبدیل فشار از آن ها استفاده می شود موارد زیر هستند:

  • پاسکال: نماد این واحد Pa است و از واحد های پر تکرار در تبدیل واحد فشار به شمار می آید.
  • بار: بار با فشار اتمسفر زمین یک درصد اختلاف دارد و در کشور های اروپائی رواج دارد.
  • اتمسفر: برای اندازه گیری فشار هوا و سیالات از این واحد استفاده می کنند.
  • میلیمتر جیوه: در فشار سنج های جیوه ای میزان فشار را با اندازه گیری اختلاف ارتفاع دو ستون جیوه در لوله مرتبط به دست می آورند.
  • تور: اهمیت این واحد فشار به سبب آن است که ۱ تور با تقریب خوبی معادل ۱ میلیمتر جیوه خواهد بود.
  • پی اس آی: هر واحد پی اس آی برابر با فشار ناشی از یک پوند نیرو، به سطحی با مساحت یک اینچ مربع است.

امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد.با قابلیتی که شرکت ایران پمپ در اختیاتان قرار داده است میتوانید به راحتی هر واحد اندازه گیری را به واحد اندازه گیری دیگری تبدیل کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو