مذاکرات در دور اول نتیجه ویژه‌ای در پی نداشت و اروپایی‌ها به کشورهای‌شان بازگشتند تا در مواجهه با مطالبات ایران به تصمیم برسند.

احمد مازنی درباره ابعاد این دور از مذاکرات گفت: «من به بن‌بست مذاکرات باور ندارم و اتفاقا امیدوارم که مذاکرات پیش رو در نهایت به نتیجه برسد زیرا این مذاکرات بر اساس برجامی در حال انجام است که هفت کشور یعنی ۱+۵ و ایران ماه‌ها بر روی آن کار کردند و متن متقنی به دست آمد که در شورای امنیت سازمان ملل هم به تصویب رسد و حالا یک توافق بین‌المللی در اختیار کشورهای مذاکره‌کننده است؛ بنابراین گرچه مسیر این دور از مذاکرات سخت است اما اخذ نتیجه دور از دسترس نیست».

او ادامه داد: «من تصورم می‌کنم ایران باید با طرف اصلی دعوا مذاکره کند. عملا سه کشور اروپایی حاضر در مذاکره و البته چین و روسیه نشان دادند که طرف اصلی دعوا نیستند».

این نماینده پیشین مجلس بیان کرد: «صدام فردی بود که باعث شهادت بسیاری از هم‌وطنان‌مان شد و خسارت‌های سنگینی به کشورمان تحمیل کرد اما بعد چندی بعد از قطعنامه ۵۹۸ ایران با عراق وارد مذاکره شد. به نظرم می‌شود با آمریکا هم وارد مذاکره شد تا مسئله برجام حل روشن میان دو کشور مطرح شود. حتما آمریکا بیشترین بدعهدی‌ها را در حق ایران کرد و رسما بدون هیچ مجوز قانونی از برجام خارج شد اما به حال در عالم سیاست برای تأمین منافع ملی می‌شود وارد مذاکره شد».

او مطرح کرد: «همین دوستانی که اکنون از مذاکره سخن می‌گویند در دولت قبل به اصل مذاکره ایراد می‌گرفتند و مذاکره را به نوعی خیانت تلقی می‌کردند اما حالا از مذاکرات در دولت کنونی استقبال می‌کنند. این رفتار دوگانه نشان می‌دهد آنها نمی‌خواستند مذاکرات در دولت آقای روحانی به نتیجه برسد».

مازنی در پایان گفت: «اینکه می‌گویم بن‌بستی وجود ندارد بر اساس مش خود رهبر معظم انقلاب است که در تمام سال‌ها وقتی همه تصور می‌کردند به بن‌بست رسیده‌ایم، بن‌بست‌شکن بوده‌اند. در پایان توصیه‌ام به رسانه‌ها این است که هیئت مذاکره‌کننده را منتسب به یک جناح سیاسی ندادند و آنها را تیم مذاکره ایران بدانند. اکنون فارغ از تمام گرایش‌های سیاسی باید از هیئت مذاکره‌کننده ایران حمایت کنیم زیرا در مقطع کنونی مهم‌تر از نوع میل سیاسی، منافع ملی ارجحیت دارد».