دانستنی هایی درباره شنوایی نوزادان

84

1400/9/15

14:13


نکات مهم درباره غربالگری شنوایی کودکان

دانستنی هایی درباره شنوایی نوزادان

به گزارش بهداشت نیوز، غربالگری شنوایی نوزادان بسیار مهم است، زیرا طبق گفته پزشکان، بیشتر کودکان صداها را هنگام تولد و حتی قبل از تولد می‌شنوند و گوش می‌دهند. آن ها صحبت کردن را با تقلید از صداهایی که در اطراف خود می‌شنوند و صدای والدین و مراقبان شان یاد می‌گیرند، اما این برای همه کودکان درست نیست.

در حقیقت، بعضی ازکودکان با کاهش شنوایی در یک یا هر دو گوش متولد می‌شوند. برخی افراد در دوران کودکی شنوایی خود را از دست می‌دهند. کودکانی که دچار کم شنوایی هستند ممکن است گفتار و زبان را یاد نگیرند، به همین دلیل، تشخیص ناشنوایی یا کم شنوایی در اسرع وقت مهم است.

به دلیل نیاز به شناسایی سریع و مداخله در کاهش شنوایی کودکان، هم اکنون برنامه‌های غربالگری شنوایی نوزادان در بیشتر کشورها اجرا می شود؛ در ایران نیز این غربالگری در بدو تولد صورت می گیرد.

در همین خصوص، «روح ا... یزدانی» رئیس گروه بیماری های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به پرسش های ما درباره شنوایی کودکان و غربالگری پاسخ می دهد و نکات مهمی را در این زمینه بیان می کند.

 غربالگری شنوایی چیست و چگونه انجام می شود؟
 می‌توان گفت غربالگری شنوایی نوزادان برای تشخیص زودهنگام ناشنوایی یا کم شنوایی نوزادان در سراسر جهان انجام می‌شود. با غربالگری در صورت وجود مشکلی در شنوایی کودک، این مشکل زودتر تشخیص داده و درمان می‌شود.

برای غربالگری نوزادان از 2 تست مختلف استفاده می‌شود و کودک شما در هر 2 آزمایش می‌تواند استراحت کند یا بخوابد. انتشارهای اتاکوستیک (OAE) آزمایش می‌کند که آیا بعضی از قسمت‌های گوش به صدا پاسخ می‌دهند یا خیر. طی این آزمایش، یک گوشی نرم به کانال گوش کودک شما وارد می‌شود. این دستگاه صدا را پخش می‌کند و پاسخ «اکو» را اندازه گیری می‌کند که در گوش با شنوایی طبیعی ایجاد می‌شود. اگر اکو وجود نداشته باشد، ممکن است کودک شما کم شنوایی داشته باشد. پاسخ ساقه شنوایی مغز (ABR) نحوه واکنش عصب شنوایی و ساقه مغز (که صدا را از گوش به مغز می‌رساند) به صدا را آزمایش می‌کند.

طی این آزمایش، از هدفون‌های کوچک استفاده می‌شود و الکترودهایی را بدون درد روی سر کودک قرار می‌دهند. الکترودها مانند برچسب می‌چسبند و نباید باعث ناراحتی شوند. این آزمایش‌ها فقط چند دقیقه طول می‌کشد. یک گوشی کوچک با نوک نرم در گوش کودک شما قرار می‌گیرد و صداهای کلیک ملایم پخش می‌شود. همیشه نمی‌توان از اولین آزمایش پاسخ‌های واضحی دریافت کرد.

این اتفاق در مورد بسیاری از نوزادان رخ می‌دهد و همیشه به این معنا نیست که کودک شما شنوایی دائمی دارد.

این موضوع می‌تواند به معنای موارد مختلفی باشد؛ از جمله، کودک شما هنگام انجام آزمایش ناراحت بوده باشد؛ سر و صدای پس زمینه وجود داشته است و کودک شما در گوش خود مایعات یا انسداد موقت دارد؛ در این موارد، آزمایش دوم به کودک شما پیشنهاد داده و آزمایش ABR انجام می‌شود.

 آیا تکرار غربالگری شنوایی نوزادان الزامی است؟
 درصورتی که در هرکدام از تست های غربالگری شنوایی OAE و ABR پاسخ مطلوبی حاصل نشود، تکرار آن در سن یک ماهگی لازم است و اگر باز هم پاسخ مطلوبی کسب نشد در 3 ماهگی الزامی است. در غیر این صورت می توان به چکاپ های شنوایی سالانه بسنده کرد.

 غربالگری شنوایی نوزادان چه اهمیتی دارد؟
 مهم ترین زمان کودک برای یادگیری زبان در ۳ سال اول زندگی است، زمانی که مغز در حال رشد و بلوغ است. در حقیقت، کودکان در ۶ ماه اول زندگی، یادگیری گفتار و زبان را شروع می‌کنند، به همین دلیل غربالگری و شروع مداخلات برای کاهش شنوایی در اسرع وقت بسیار مهم است. تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که کم شنوایی دارند باید زودتر از دیگران به آن ها کمک شود تا مهارت‌های زبانی را بهتر یاد بگیرند.

 ضرورت انجام غربالگری نوزادان در چیست؟
 توصیه می‌شود غربالگری شنوایی نوزادان را انجام دهید، اما شما مجبور نیستید آن را بپذیرید. اگر تصمیم دارید تست غربالگری را انجام ندهید، به شما فهرستی داده می‌شود تا به شما در کنترل شنوایی کودک با بزرگ تر شدن وی کمک کند. اگر در برخی موارد نگرانی‌هایی دارید، می‌توانید با پزشک عمومی خود صحبت کنید.

گاهی اوقات ممکن است در نتیجه غربالگری شنوایی نوزادان اشتباهاتی رخ دهد، به همین دلیل وجود مشکلی در شنوایی کودک بر اساس آزمایش به معنای درست بودن آن نیست. دلایل متعددی وجود دارد که در نتیجه اشتباه آزمایش تاثیر دارد، از جمله وجود مایع یا انسداد در گوش، حرکت مداوم کودک طی آزمایش و گریه نوزاد.

 چه توصیه ای به والدین دارید؟

 در صورتی که می‌خواهید به موقع، ناشنوایی یا کم شنوایی فرزند خود را تشخیص دهید توصیه می‌شود آزمایش غربالگری شنوایی نوزادان را انجام دهید. این آزمایش به راحتی و بدون هیچ دردی قابل انجام است و نیاز نیست که نگران باشید.

در استان خراسان شمالی دانشگاه علوم پزشکی و سازمان بهزیستی، غربالگری شنوایی را در بدو تولد انجام می دهند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو