این افراد در خطر کم شنوا شدن هستند

26

1401/7/10

11:45


متخصص شنوایی شناسی با بیان اینکه مواجهه مداوم با سر و صدای بلند از علل کم شنوایی محسوب می شود، افزود: افرادی که به دلیل شغلی کار در (کارخانه ها ، مراکز نظامی ، صنعتی و …) با صدای بلند سر کار دارند، باید مراقبت سلامت شنوایی خود باشند .

این افراد در خطر کم شنوا شدن هستند

به گزارش بهداشت نیوز، گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه پنج درصد جمعیت جهان از مشکل شنوایی رنج می‌برند، تاکید کرد: معاینه دوره‌ای شنوایی ضروری است.

دکتر اکرم پور بخت؛ عضو هیئت علمی گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران به مناسبت هفته جهانی ناشنوایان (هفته آخر سپتامبر) اظهار کرد: روز جهانی ناشنوایان از سال ۱۹۸۵ میلادی از سوی فدراسیون جهانی ناشنوایان پایه گذاری شد و مورد تایید سازمان جهانی قرار گرفت.

وی افزود: هدف از گرامی داشت این روز، بالا بردن سطح آگاهی سازمان های دولتی و غیر دولتی مرتبط، متخصصین و عموم مردم نسبت به چالش هایی است که افراد کم شنوا و ناشنوا در جامعه با آنها روبرو هستند.

پوربخت با بیان این مطلب که گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران وظیفه خود می داند که برای آگاهی رسانی به مردم و مسئولان و شناساندن توانمندی افراد ناشنوا گام بردارد، یادآور شد: زبان اشاره یکی از راه های ارتباطی افراد ناشنوا با سایر افراد ناشنوا و شنوا باید مورد توجه قرار گیرد.

این متخصص شنوایی شناسی خاطرنشان کرد: افراد ناشنوا راه های ارتباطی خود را دارند و ‌جامعه باید این روش ها را به رسمیت بشناسد و شرایط حضور این افراد را درجامعه بیش از پیش فراهم کند. وی گفت: افراد ناشنوا و خانواده هایشان لازم است به توانمندی های خود باور داشته باشند تا با اعتماد به نفس بیشتری در جامعه حضور داشته باشند .

پوربخت همچنین یادآور شد: در سال های اخیر با توجه به مجازی شدن کلاس ها در دوران کووید ۱۹ و استفاده نوجوانان و جوانان از هندزفری و گوش دادن به موسیقی و درس ها با صدای بلند لازم است آموزش های لازم برای مراقبت از گوش در مدارس به دانش آموزان داده شود .

وی با بیان اینکه مواجهه مداوم با سر و صدای بلند از علل کم شنوایی محسوب می شود، افزود: افرادی که به دلیل شغلی کار در (کارخانه ها ، مراکز نظامی ، صنعتی و …) با صدای بلند سر کار دارند، باید مراقبت سلامت شنوایی خود باشند .

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: این افراد باید از محافظت کننده های گوش استفاده کنند و بعد از مواجهه با صدای بلند حتی برای چند دقیقه از محیط شلوغ دور شوند و به گوش های خود استراحت دهند.

وی با بیان این مطلب که بیش از ۴۶۰ میلیون نفر در دنیا یعنی حدود ۵ درصد از مشکل شنوایی رنج می برند، تاکید کرد: مراجعه به شنوایی شناسی و بررسی های دوره ای شنوایی ضروری است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو