پوست؛ سنگین‌ترین عضو بدن شما

منبع: فوت و فن

67

1400/9/16

12:08


پوست؛ سنگین‌ترین عضو بدن شما

ممکن است شما تصور کنید مغز، ریه‌ یا دیگر اندام‌های داخلی بدن، از سنگین‌ترین قسمت‌های بدن هستند اما تصور شما اشتباه است! سنگین‌ترین عضو بدن آنچه شما می‌پندارید و توقع دارید نیست. همین پوست شماست!

پوست بدن انسان متشکل از ٣ لایه است: لایه بیرونی (اپیدرم)، لایه میانی (درم) و بافت زیرجلدی. ضخامت پوست در سرتاسر بدن متغیر است. به عنوان مثال، پوست بسیار حساس اطراف چشم به ضخامت تنها چند برگ کاغذ است در حالی که ضخامت لایه پوستی روی پا به ضخامت یک مداد پاک‌کن است. پوست ممکن است در هر نقطه از بدن مشخصه‌ای داشته باشد که متمایز از سایر نقاط است اما در نهایت همه آن یک اندام و عضوی متحد محسوب می‌شود.



پوست انسان حدوداً ۱۶ درصد از وزن کلی بدن را به خود اختصاص داده است. در افراد بزرگسال، اغلب وزن پوست به ۹ کیلوگرم یا بیشتر هم می‌رسد. البته، وزن پوست در افراد با اندام متفاوت متغیر است. به عنوان مثال، وزن پوست در افراد لاغر‌اندام کمتر از افراد سنگین وزن است. اگر پوست بدن از تمام قسمت‌ها جدا شود و به صورت مجزا محاسبه شود، به طور تقریبی می‌توان گفت طول پوست بدن انسان به ٢ متر مربع می‌رسد. بعد از پوست، سنگین‌ترین اعضای بدن بدین ترتیب هستند:

  • روده‌: ٣,۴٠٠ کیلوگرم (روده بزرگ: ١,٨٠٠ کیلوگرم – روده کوچک: ١,۵٠٠ کیلوگرم)
  • ریه: ٢,٢۶٠ کیلوگرم (١,١٣٠ کیلوگرم برای هر کدام)
  • کبد: ١,۴۵٠ کیلوگرم
  • مغز: ١,٣۶٠ کیلوگرم
  • قلب: ٢٧۵ گرم

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو