هفته ششم نوزاد: میزان رشد ، خواب و مراقبت های لازم

هفته ششم نوزاد: میزان رشد ، خواب و مراقبت های لازم


منبع: بیتوته

108

1400/9/17

10:00


هفته ششم نوزاد: میزان رشد ، خواب و مراقبت های لازم



میزان رشد در هفته ششم نوزاد, میزان خواب نوزاد در هفته ششم, هفته ششم نوزادان

هفته ششم بعد از تولد نوزاد 

 

میزان رشد ، خواب و شیر موردنیاز نوزاد شش هفته ای

در هفته ششم بعد از زایمان شما و نوزاد تان تغییر و تحول های زیادی را احساس خواهید کرد. در این هفته نوزاد شما بینایی اش کمی بهبود می یابد اما هنوز نمی تواند همه چیز را به وضوح ببیند و رنگ ها را از یکدیگر تشخیص دهد. در این دوران همچنین فرزند شما به جز گریه صداهای دیگری نیز از خودش تولید می کند.

هفته ششم نیز مانند سایر هفته های قبل از ان از اهمیت بالایی برخوردار است و شما باید مراقبت های خاصی از خود و فرزند تان داشته باشید. 

 

هفته ششم رشد نوزاد, شش هفتگی نوزاد, هفته ششم رشد نوزاد

مراقبت از نوزاد در شش هفتگی

 

استفراغ در هفته ششم نوزادی

نوزادانی که شیر می خورند اکثرا به استفراغ بعد از خوردن مبتلا می شوند. در واقع بالا اوردن شیر یک امر کاملا طبیعی است که در ان محتویات معده به مری امده و باعث استفراغ و رفلاکس فرزند تان می شود. این بالا اوردن ها معمولا تا 12 ماهگی نوزاد ادامه دارد و کم کم بهبود می یابد. 

 

برای این که نوزاد شما کمتر استفراغ کند می توانید به او کمتر شیر دهید تا معده اش به طور کامل پر نشود و فرزند تان دچار استفراغ نشود. 

گاهی ممکن از است چند ساعت بعد از شیر دادن به نوزاد تان او استفراغ کند که در این حالت او به رفلاکس دچار نشده. ممکن است او به یک غذایی که شما می خورید و از طریق شیر به او منتقل می شود حساسیت داشته باشد و یا فرزند تان به یک بیماری عفونی مبتلا شده باشد. 

به علاوه اگر نوزاد شما به شکم می خوابد این عامل نیز می تواند باعث استفراغ او شود. 

 

هفته ششم رشد نوزاد, شش هفتگی نوزاد, هفته ششم رشد نوزاد

نوزاد در هفته ششم به طور میانگین 150 گرم وزن اضافه کرده است

 

میزان تغذیه در هفته ششم نوزادی  

 

اگر فرزند شما تنها به خوردن شیر مادر عادت دارد در هفته ششم میزان شیری که او می خورد کم تر از قبل خواهد شد. اما اگر او در کنار شیر مادر شیر خشک نیز می خورد در هفته ششم او به خوردن شیر بیشتر علاقه دارد و تغذیه اش نسبت به هفته های گذشته بیشتر خواهد شد. 

 

متاسفانه برخی از مادران نسبت به این قضیه حساسیت زیادی نشان می دهند و کم و زیاد شدن میزان شیری که فرزند شان می خورد برای شان نگران کننده است. 

اگر شما نیز جزو این دسته از افراد هستید در وهله اول به شما توصیه می کنم نگران نباشید چون این امر در کودکان متفاوت است و هرگز میزان تغذیه فرزند تان را با دیگر نوزادان هم سن او مقایسه نکنید. چرا که هر نوزاد با توجه به وزن و سایر خصوصیاتش شیر می خورد. اما اگر میزان حساسیت شما بالاست بهتر است که به ازای هر کیلوگرم به فرزنتان 150 تا 200 میلی لیتر شیر در طول روز بدهید.

 

هفته ششم رشد نوزاد, مراقبت از نوزاد در شش هفتگی, تغذیه نوزاد در هفته ششم

جالب است بدانید ممکن است نوزاد در هفته ششم به شیر خشک علاقه مند تر باشد

 

میزان رشد فرزند در هفته ششم نوزادی

کودکان در هفته ششم بعد از تولدشان نیز تقریبا مثل هفته های اول رشد می کنند. آن ها به طور میانگین باید در این هفته حدود 140 تا 200 گرم وزن گرفته باشند. البته این میزان رشد نیز باز هم در تمامی نوزادان یکسان نیست در در هر نوزاد با نوزاد دیگر متفاوت است.

به علاوه فرزند شما در این هفته باید به جهش رشدی که در 4 تا 6 هفتگی برای کودکان اتفاق می افتد، رسیده باشند.  

 

میزان رشد در هفته ششم نوزاد, میزان خواب نوزاد در هفته ششم, هفته ششم نوزادان

در هفته ششم نوزاد میزان خواب باید کمتر از هفته های قبل باشد

 

میزان خواب نوزاد در هفته ششم نوزادی

در هفته های قبل از هفته ششم نوزاد شما باید حدودا 18 ساعت در طول شبانه روز بخوابد اما در هفته ششم و بعد از ان این الگوی خواب تغییر کرده و نوزاد شما باید حدود 10 الی 14 ساعت استراحت داشته باشد.

 

در این زمان فرزند شما بخاطر این کاهش میزان خواب تفاوت شب و روز را بهتر درک خواهد کرد و الگوی خوابش منظم تر خواهد شد به شرطی که شما در این رابطه اصولی را رعایت کنید. برای این منظور در هنگام خواب وقتی که کودک تان بیدار می شود نباید چراغ اتاق را روشن کرده و سر و صدایی ایجاد کنید. در این صورت کودک شما تاریکی و ارام بودن شب از روز را تشخیص خواهد داد. 

 

به علاوه وضعیت خواب فرزند شما نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. شما باید نوزادتان را عادت دهید تا به پشت خوابیده و به شکم نخوابد. در این صورت او خوابی بهتر و ارام تر دارد و دچار استفراغ نیز نخواهد شد.

 

متاسفانه سندرم مرگ ناگهانی نوزاد یکی از مشکلاتی است که در صورت به شکم خوابیدن یک نوزاد ممکن است اتفاق بیفتد. در این صورت برخی نوزادان راه های تنفسی شان بسته شده و با کمبود اکسیژن مواجه می شوند که ممکن است به طور ناگهانی جان خود را از دست دهند.   

 

هفته ششم نوزاد, هفته ششم رشد نوزاد, شش هفتگی نوزاد

جالب است بدانید نوزاد در هفته ششم به صورت ارادی شروع به خندیدن می کند

 

رشد مغز نوزاد در هفته ششم نوزادی 

نوزاد شما در هفته ششم بعد از تولدش اعمال و رفتار هایی را انجام می دهد که نشان دهنده رشد فکری و مغزی او است. در این سن نوزاد شما نسبت به صدا ها واکنش نشان داده و از هر طرف که صدایی بشنود سعی می کند تا سرش را به همان طرف برگرداند. 

 

همچنین او در این هفته به صورت ارادی شروع به لبخند زدن می کند. شاید شما در هفته های قبل از هفته ششم نیز شاهد لبخند زدن های نوزاد تان بوده باشید اما باید بدانید که ان لبخند ها اکثرا غیر ارادی بوده اند. اما اکنون فرزند شما چیز های زیادی را درک کرده و با لبخند می تواند به ان ها واکنش نشان دهد. 

 

یکی دیگر از نشانه های رشد مغزی نوزاد در هفته ششم علاقه ان ها به دیدن انسان ها و چهره های اشخاص است. آن ها در این سن به خصوص به دیدن چهره پدر و مادرشان علاقه نشان داده و مدام با چشم ان ها را دنبال می کنند. 

 

نوزادان در این سن به مکیدن انگشت و یا دستشان نیز علاقه مند هستند و مدام دستشان را درون دهانشان می کنند. همچنین ان ها سعی می کنند با تولید صدا به هر یک از رفتار ها و اتفاقات پیرامونشان واکنش نشان دهند. 

برای این که فرزند شما از رشد مغزی بیشتری بهره مند شود شما می توانید با انجام کارهایی ساده مثل حرف زدن و بازی کردن با ان ها به افزایش فعالیت مغزشان کمک بیشتری کنید. 

 

شنوایی در هفته ششم نوزادی

حتما شنیده اید که جنین درون رحم مادرش نیز قادر به شنیدن صدا است. هرچه بعد از تولد سن نوزاد تان بالا تر برود درک و اگاهی او از صدا ها افزایش خواهد یافت به ویژه اگر ان صدا ها را از دوران جنینی نیز شنیده باشد. 

 

در هفته ششم بعد از تولد نوزادان معمولا به درک بسیار بالایی از اصوات خواهند رسید و معمولا می توانند صداها را از یکدیگر تشخیص دهند. همچنین شما خواهید دید که فرزند تان در این سن به انواع صدا به ویژه صداهای اشنا به وسیله حرکات صورت و بدنش واکنش نشان خواهد داد. 

 

چه علایمی در هفته ششم می تواند باعث نگرانی والدین شود؟

همانطور که اشاره کردیم نوزادان در هفته ششم رفتار های خاصی را انجام می دهند. اما گاهی ممکن است به دلایلی فرزند شما برخی از رفتار های هفته ششم را نداشه باشد. به عنوان مثال نسبت به صداهای بلند هیچ واکنشی نشان ندهد یا صدایی از خوش تولید نکرده و نسبت به حرکات اشیاء جلوی چشمش هیچ واکنش و حرکتی نداشته باشد. در این صورت شما باید با یک پزشک کودک مشورت کرده و فرزند تان را به او نشان دهید. 

 

سخن پایانی

معمولا نوزادان در هفته های مختلف رفتار های متفاوتی خواهند داشت اما زیاد حساسیت به خرج ندهید چون ممکن است برخی رفتار ها در بعضی نوزادان زودتر و در بعضی دیرتر اتفاق بیفتد. 

 

گردآوری : بخش کودکان بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو