وضعیت بودجه سلامت در ۱۴۰۱/ ریزش ۲۰۰۰ میلیاردی نسبت به ۱۴۰۰

93

1400/9/22

10:03


وضعیت بودجه سلامت در ۱۴۰۱/ ریزش ۲۰۰۰ میلیاردی نسبت به ۱۴۰۰

سلامت نیوز:لایحه بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۱ کشور، روز گذشته به مجلس شورای اسلامی آورده شد تا مورد بررسی و تصویب قرار گیرد. شاید یکی از بخش های مهم بودجه کل کشور، حوزه سلامت باشد که باید به دقت رصد شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، بودجه‌ریزی یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش‌های مدیریتی یک دستگاه و وزارتخانه است که می‌بایست به شکلی تعریف شود تا حداقل کسری را به دنبال داشته باشد و در عین حال بتواند پاسخگوی نیازهای اولیه و اساسی آن مجموعه و دستگاه مربوطه باشد. در بین وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مهم دولتی، بودجه وزارت بهداشت به لحاظ جایگاهی که در تأمین سلامت جامعه دارد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به طوری که همین حساسیت وزارت بهداشت، باعث شده تا هنگام تصویب بودجه کلی کشور، توجه به حوزه سلامت بیشتر خودنمایی کند.
بر اساس آنچه در لایحه بودجه پیشنهادی ۱۴۰۱ که دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه داده است، بودجه وزارت بهداشت در سال آینده، ۱۳۴ هزار و ۱۳۳ میلیارد و ۷۹۳ میلیون تومان پیش بینی شده است.


بودجه سال ۱۴۰۱ وزارت بهداشت
در بخش بودجه‌ای وزارت بهداشت، رقم درآمد اختصاصی این وزارتخانه برای سال آینده، ۶۱ هزار و ۵۷۶ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان پیش بینی شده است.
بر اساس همین گزارش، جمع کل منابع دستگاه‌ها نیز ۶۱ هزار و ۶۷۲ میلیارد و ۷۵۲ میلیون تومان برآورد شده است.
در لایحه بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۱ برای وزارت بهداشت، سهم تأمین دارو و واکسن نیز رقمی بالغ بر ۱۶ هزار و ۴۲۳ میلیارد و ۴۳۶ میلیون تومان پیش بینی شده است.
بودجه برنامه تکمیل پرونده الکترونیک سلامت، نظام ارجاع و اجرای پزشک خانواده، هزار و ۳۹۸ میلیارد و ۷۳۶ میلیون تومان خواهد بود.


تفکیک بودجه سلامت
ماده (۴۶) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) (۵۵،۰۰۰)
سازمان بیمه سلامت ایران (۲۰۷،۳۰۳)
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی-پزشک خانواده (۱۲،۵۰۸)
یارانه دارو و شیرخشک (۱۵،۶۱۴)
درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج و کمک به مجمع خیرین سلامت، زنجیره امید، بیمارستان محکم و مؤسسه محک (۲،۱۳۰)
هیأت امنا صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران (۲۴۰)
کاهش نرخ داروهای ساخته شده مواد اولیه دارو، واکسن و شیرخشک، کیت و کیسه خون مصرفی (۱۸،۵۲۹)
حمایت از هزینه درمان ناباوری (۲،۳۱۶)
افزایش و تجهیز مراکز ناباروری (۶،۳۶۰)
مجموع اعتبارات پیش بینی شده برای این حوزه‌ها و بخش‌ها، ۳۲ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.


بودجه ۱۴۰۰ وزارت بهداشت
بودجه سال ۱۴۰۰ حوزه سلامت در مجموع ۵۷ درصد نسبت به سال ۹۹ افزایش داشت و ۱۵ درصد از اعتبارات عمومی دولت به بخش سلامت تخصیص داده شد.
بیشترین رشد بودجه‌ای مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی بود که حدود ۷۳ درصد نسبت به سال ۹۹ رشد داشته است. در سال ۹۹ دانشگاه‌ها در مجموع ۶۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه داشتند که در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت. همچنین، کل بودجه حوزه سلامت که به ۱۳۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ می‌رسد، حدود ۸۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد آن از محل درآمدهای عمومی و ۴۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل درآمدهای اختصاصی و پنج هزار میلیارد تومان هم از محل تملک دارایی‌های عمرانی و سرمایه‌ای است.
از مجموع رشد ۵۷ درصدی، در بحث درآمدهای عمومی این رشد ۱۲۸ درصد است. بیشترین رشد اعتبارات حوزه سلامت در سال ۱۴۰۰ اعتبارات دولتی است که از ۳۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به ۸۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسید.
در طرح تحول سلامت هم حدود ۵,۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شد که رشد آن‌چنانی در سال ۱۴۰۰ نداشت. به علاوه آنکه در ارتباط با سهم وزارت بهداشت از مالیات ارزش افزوده با یک درصد رشد به ۷,۵۰۰ میلیارد تومان رسید.


مقایسه بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱
با نگاهی به اعداد و ارقام بودجه‌ای که به وزارت بهداشت اختصاص دارد، مشخص می‌شود که بودجه ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، کاهش تقریباً دو هزار میلیارد تومانی را شاهد هستیم. به عبارتی، بودجه ۱۳۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۰، به ۱۳۴ هزار و ۱۳۳ میلیارد و ۷۹۳ میلیون تومان کاهش یافته است.


بودجه سلامت در سال ۹۹
میزان کل بودجه بخش سلامت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹، ۸۵ هزار و ۲۴۸ میلیارد تومان بود که نسبت به بودجه مصوب سال ۹۸، معادل ۱۴ درصد رشد داشت.
از مجموع اعتبار ۸۵ هزار و ۲۴۸ میلیارد تومان منظور شده برای حوزه سلامت، بالغ بر ۴۱ هزار و ۲۶۳ میلیارد تومان از محل هزینه‌های عمومی، بالغ بر پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها برای اجرای طرح تحول سلامت و مبلغ ۳۸ هزار و ۷۸۴ میلیارد تومان از محل درآمدهای اختصاصی، پیش‌بینی شده بود.
اعتبارات هزینه‌ای دانشگاه‌های علوم پزشکی بالغ بر ۱۹ هزار و ۸۶ میلیارد تومان بود که نسبت به اعتبار مصوب سال ۹۸، رشدی معادل ۱۵.۳ درصد داشت. همچنین اعتبارات هزینه‌ای ردیف‌های متمرکز نیز مبلغ چهار هزار و ۴۶۵ میلیارد تومان بود که نسبت به اعتبار مصوب سال ۹۸، ۹ درصد رشد داشت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو