رنگ های خوراکی مصنوعی بلای جان شما

100

1400/9/26

13:31


پژوهشگران هشدار داده اند که مصرف رنگ های غذای مصنوعی خطر ابتلا به بیماری هایی چون سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.

رنگ های خوراکی مصنوعی بلای جان شما

به گزارش بهداشت نیوز ،بروز زودهنگام سرطان روده بزرگ در میان جوانان که افراد زیر 50 سال را دربر می گیرد، از اوایل دهه 1990 در جهان افزایش یافته است. پیش بینی می شود تا سال 2030 میزان ابتلا به سرطان روده بزرگ و رکتوم به ترتیب 90 و 124 درصد افزایش یابد.
یکی از دلایل اصلی این اتفاق، افزایش جهانی مصرف رژیم غذایی غربی است که مملو از گوشت قرمز و فرآوری شده، شکر افزوده و غلات غنی شده است. حدود 60 درصد از رژِم استاندارد آمریکاییی از غذاهای فرآوری شده مانند شیرینی های پخته صنعتی، نوشیدنی های گازدار و گوشت های فرآوری شده تشکیل شده است که همه این ها خطر سرطان روده بزرگ را افزایش می دهند. 

اما یکی از جوانب این غذاهای فرآوری شده، رنگ هایی است که در آنها به کار می روند. این رنگ ها اغلب در غذاهای خوشمزه و پرطرفدار و در ترکیب بسیاری از آبنبات ها، کوکی های شکری، سس ها و ژامبون کباب شده وجود دارند که رنگ ها مصنوعی هستند. ، شواهدی در دست است که نشان می دهد رنگ های خوراکی مصنوعی باعث فعالیت فرآیندهای سرطان زا در بدن می شوند.
در صنایع غذایی برای این که ظاهر بهتری به غذاها دهند، از رنگ های خوراکی مصنوعی استفاده می شود. این رنگ ها ابتدا در دهه 1800 میلادی از قطران زغال سنگ تولید می شد اما امروزه اغلب مواد مصنوعی هستند که از مواد شیمیایی مشتق شده از نفت موسوم به نفتالین ساخته می شوند تا ماده نهایی موسوم به «رنگ آزو» حاصل شود.
تولیدکننده های موادغذایی به دلیل ارزان تر، روشن تر و ماندگارتر بودن رنگ های مصنوعی، آنها را به استفاده از رنگ های طبیعی ماند عصاره چغندر ترجیح می دهند. در حالی که طی قرن گذشته صدها رنگ خوراکی تولید شده، محققان بر این باورند که بیشتر این رنگ ها سمی هستند.تنها 9 رنگ مصنوعی خوراکی مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار دارد. 
آسیب DNA اولین نتیجه سرطان روده بزرگ است. زمانی که این آسیب در ژن های ایجادکننده سرطان رخ می دهد، منجر به جهشی می شود که باعث تقسیم خارج از کنترل سلولی و سرطانی شدن آنها می شود. 
التهاب یکی دیگر از عامل بروز سرطان روده بزرگ به شمار می رود. این التهاب زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی پیامی به سلول های التهابی ارسال می کند تا آسیب ایجاد شده را ترمیم کرده یا عوامل بیماری زا را به دام بیاندازند. به، زمانی که التهاب مدتی طولانی ادامه داشته باشد، با آزاد کردن رادیکال آزاد که باعث آسیب به DNA می شوند، به سلول های سالم صدمه وارد می کنند. 
مولکول دیگری به نام سیتوکین هم وجود دارد که باعث التهاب ماندگار شده و باعث افزایش تقسیم سلولی می شود و باعث سرطان در روده ها می شود. عادات غذایی غلط در درازمدت منجر به التهابی می شود که علائم واضحی ایجاد نمی کند. باکتری های موجود در روده باعث تجزیه رنگ های مصنوعی در مولکول هایی می شوند که باعث سرطان می شوند. 
تحقیقات نشان می دهد که رنگ های غذایی و خوراکی مصنوعی قادرند به DNA و پروتئین های داخل سلول ها متصل می شوند. شواهدی وجود دارد مبنی بر این که رنگ های مصنوعی قادرند سیستم های التهابی بدن را تحریک کنند که هر دو مکانیسم مشکلاتی را برای سلامت روده بزرگ و رکتال ایجاد می کنند.
مصرف رنگ های خوراکی مصنوعی در کودکان مورد توجه محققان قرار دارد. از آنجایی که کودکان همچنان در حال رشد هستند، بیشتردر معرض سموم زیست محیطی قرار دارند. ، بیش از 40 درصد تولیدات غذایی فروشگاهی حاوی رنگ های خوراکی مصنوعی هستند که نگرانی ها را نسبت به سلامت کودکان افزایش می دهد.
منبع:سینا پرس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو