چند ترفند برای رفع گرفتگی گوش

82

1400/9/27

20:07


دن شما معمولاً فشار هوا را در دو طرف پرده گوش متعادل می‌کند. وقتی فشار بین گوش میانی و بیرونی تغییر می‌کند، احساس می‌کنید که گوش‌هایتان بسته شده است. اگر فشار زیادی تغییر کند، حتی ممکن است صدمه ببیند.

چند ترفند برای رفع گرفتگی گوش

به گزارش بهداشت نیوز، این ترفندها را برای کمک به یکسان کردن فشار در گوش خود امتحان کنید:

• قورت دادن

• خمیازه کشیدن

• آدامس جویدن

• مکیدن آب نبات سفت

• استفاده از داروهای ضداحتقان مانند اکسی متازولین یا سودوافدرین قبل از سفر

اگر با یک نوزاد یا کودک سفر می‌کنید، سعی کنید به او بطری، پستانک یا نوشیدنی بدهید.


مایع در گوش

مایع غلیظ شده لوله شنوایی را مسدود می‌کند. و از تخلیه مایع به پشت گلو جلوگیری می‌کند. گاهی اوقات این امر به دلیل عفونت گوش ایجاد می‌شود.

اگر لوله شنوایی توسط بافت اطراف مسدود شده باشد، ممکن است بافت برداشته شود. مشکلات مکرر مایع در گوش را می‌توان با یک روش جراحی برای قرار دادن لوله‌های گوش مصنوعی درمان کرد. آنها اجازه می‌دهند گوش تخلیه شود و فشار را برابر می‌کند.

جرم بیش از حد گوش

این نیز می‌تواند عملکرد لوله شنوایی را مختل کند. چند راه وجود دارد که پزشک می‌تواند جرم گوش را حذف کند. موم را می‌توان با قطره‌های مخصوص گوش که موم را حل می‌کند، پاک کرد. همچنین می‌توان آن را با آب شستشو داد. پزشک می‌تواند از ابزار خاصی به نام قاشقک سرومن برای برداشتن موم استفاده کند.

گرفتگی

مخاط بیش از حد می‌تواند حفظ فشار در فضای گوش میانی را دشوار کند. اگر آلرژی دارید، سعی کنید قبل از سوار شدن به هواپیما یا رفتن به یک سفر جاده‌ای به ارتفاعات بالاتر، یک داروی ضداحتقان مصرف کنید.

ویروس‌های سرماخوردگی نیز باعث احتقان می‌شوند، اما اگر این علامت بیش از سه هفته طول کشید، به پزشک مراجعه کنید. احتقان شما ممکن است ناشی از آلرژی یا بیماری دیگری باشد.

شیپور استاش پاتولوس

اختلالی است که در آن شیپور همیشه باز است. این یک وضعیت غیر‌معمول است. 

علل دیگر گرفتگی گوش سینوزیت، پولیپ بینی، بزرگ شدن شاخک ها و التهاب لوزه هاست.

معمولاً پزشک دارو تجویز می‌کند و در برخی موارد جراحی گوش مورد نیاز است.

منبع: سلامت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو