فرمانده کل ارتش گفت: اگر بخواهیم در یک جمله فرماندهی مطلوب را بیان کنیم باید بگوئیم فرمانده مطلوب باید منتظر، عازم، عالم، صابر و مستحق ظهور باشد.

او با اشاره به اینکه همه شرایط الزامات الگوی ما این است که فرمانده منتظر به معنای واقعی باشد، افزود: به تبع این انتظار اراده و عازم باشد و همچنین پوشش لازم را داشته  و این اراده را در صحنه عمل نشان دهد، صابر باشد در مقابل هیچگونه چالشی در راه و هدفی که آن را دنبال می‌کند، توقف نکند.

وی افزود: یک فرمانده مطلوب باید صابر باشد یعنی در مقابل عوامل فساد‌آفرین مقاومت فعال داشته باشد و توانایی و آبرو خود را در راه انقلاب و آرمان‌های انقلاب هزینه کند.

فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران  با بیان اینکه استنباط بنده از بیانات مقام معظم رهبری در پیمودن گام دوم انقلاب دارای همچین ویژگی است، تصریح کرد: با جمع‌بندی و ادغام به ۲۶ ویژگی رسیدم که از جمله آن توجه عمیق و عملی به ظرفیت امیدبخش نیروی انسانی کارآمد، توجه حیاتی موضوع علم و پژوهش، تمرکز و بهره‌برداری از دستاوردهای گذشته و ظرفیت‌های استفاده نشده، داشتن منش و اخلاق و رفتار معنوی و رواج آن در جامعه، میدان دادن به نهادهای فرهنگی، پرهیز از حرام و شبه و پیشگیری و مبارزه با فساد اداری و اخلاقی، اهتمام به حفظ و ارتقا عزت و اقتدار ملی و ارزش های انقلابی، داشتن سبک زندگی ایرانی و ترویج آن، دفاع سریع و شجاعانه از مظلومان در برابر زورگویان، اتکا به ایمان و انگیزه و ...است.

وی گفت: فرمانده مطلوب پرورش دهنده نهال امید در خود و دیگران باید باشد و دور کردن ترس و ناامیدی از خود و دیگران از دیگر اهداف فرمانده مطلوب است.

موسوی با بیان اینکه فرمانده مطلوب باید پیشگام در شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن، عدالت‌خواه و عدالت‌محور و عدالت‌گستر باشد، اظهار کرد: به کار بستن نگاه، روحیه انقلابی و عمل جهادی، پیشتازی مشتاقانه در مسابقه خدمت‌رسانی به مردم، مدیریت جهادی با الهام از ایمان اسلامی و اعتقاد به اصل ما می توانیم، نگاه خوش‌بینانه، دارای همت هوشیاری سرعت عمل و ابتکار، دفاع از نظریه انقلاب اسلامی پایبندی از جمله ویژگی‌های فرمانده مطلوب است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب به حرکت جهادی تاکید فرموند، گفت: فرمانده جهادی می‌تواند الگوی مطلوب از منظر مقام معظم رهبری باشد.

موسوی با بیان اینکه مدیریت جهادی فرآیند کار با نیت الهی و روایت ضوابط شرعی مبتنی بر علم و بهره‌گیری از تجربه‌ها، شناختن واقعیت‌های میدان و نگاه جامع است، اظهار کرد: به‌کارگیری موثر و کارآمد نیروی انسانی برای رفع مدبرانه موانع و مواجه غیرانفعالی و مبارزه ابتکاری دشمن واقعی، حرکت امیدوارانه رو به جلو در تمام عرصه‌های نظامی، فرهنگی، علمی براساس فرهنگ جهادی از دیگر وظایف فرماندهی در مدیریت جهادی است.

بیانیه گام دوم انقلاب نقطه عطف انقلاب است/ بیان ویژگی‌های فرمانده مطلوب