فرانسه ضمن ابراز نگرانی درباره اوضاع منطقه دونباس اوکراین، روسیه را به «تحریم‌های شدید» تهدید کرد.

 تنش‌ها و نقض آتش‌بس در منطقه شرقی دونباس اوکراین میان ارتش این کشور با جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک واکنش مقام‌های فرانسوی را در پی داشت.

بنا بر گزارش آناتولی، فرانسه روز شنبه (دیروز) به روسیه هشدار داد، تعداد استثنایی نقض آتش‌بس در شرق اوکراین بسیار نگران کننده است و هرگونه حمله بیشتر منجر به تحریم‌های گسترده خواهد شد. به روایت این خبرگزاری، هشدار فرانسه به روسیه در حالی مطرح شده که تبادل نظر دو طرف (پاریس و مسکو) در بحبوحه تشدید اقدامات نظامی در مرزهای شرقی منطقه اروپا ادامه دارد.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه با همتای روس خود تماس تلفنی برقرار کرد و به او درباره عواقب نقض تعهدات مسکو در قبال مذاکرات «گروه نورماندی» هشدار داد. بنا بر بیانیه وزارت خارجه فرانسه، او با اشاره به ریاست دوره‌ای پاریس بر اتحادیه اروپا هشدار داد، در صورت اقدام روسیه برای «حملات بیشتر به تمامیت ارضی اوکراین، فرانسه به مسئولیت خود برای دادن پاسخ عمل می‌کند».

وزیر خارجه فرانسه به همتای روس گفت: در صورت حمله به اوکراین شدیدا تحریم می‌شوید.

از سوی دیگر، «آن-کلر لگندری» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه هم در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «بی‌اف‌ام‌تی‌وی» این کشور بر عزم پاریس برای اعمال و اجرای تحریم‌ها علیه روسیه در صورت حمله این کشور به اوکراین تاکید کرد.

این مقام فرانسوی ادعای مسئولان مختلف کشورهای غربی‌ علیه روسیه را تکرار کرد و مدعی شد که تمرکز نظامیان روسی در مرز اوکراین، بی سابقه است و شواهد نشان می‌دهد که «مسکو برای انجام تهاجم علیه اوکراین آماده شده است».

وی بر آمادگی فرانسه، اتحادیه اروپا و متحدان غربی برای اعمال تحریم و پاسخگویی به حمله ادعایی روسیه به اوکراین تاکید کرد و هشدار داد: «تحریم‌ها به گونه‌ای اندیشیده شده‌اند که تاثیر بی‌سابقه‌ای بر اقتصاد روسیه بگذارد».


وزرای خارجه روسیه و فرانسه

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه البته هرگونه اعزام نیروی نظامی این کشور به اوکراین را تکذیب کرد و خبر داد، پاریس پیشنهاد اعزام نیروی نظامی فرانسوی به رومانی برای پیوستن به متحدان ناتو در این کشور اروپای شرقی را داده است.

هشدار لاوروف به لودریان؛ با انفعال فرانسه و آلمان، کی‌یف در دونباس دست به اقدامات تحریک‌آمیز زده است.

طبق بیانیه وزارت خارجه فرانسه، پاریس بر لزوم کاستن از تنش‌ها از طریق گفت‌و‌گو تاکید دارد و لودریان به لاوروف گفت: «این به روسیه بستگی دارد که اگر اراده صادقانه داشته باشد، چنین گفت‌وگویی را انتخاب کند. امروز، کردار و گفتار روسیه از چنین اقدامی فاصله دارد».

 سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه طی تماس تلفنی با همتای فرانسوی اعلام کرد، اتهام‌زنی‌های کشورهای غربی درباره حمله احتمالی روسیه به اوکراین بی اساس است. وی همچنین هشدار داد که مقام‌های کی‌یف دست به کارزار نظامی در منطقه دونباس زده و اقدامات نظامی تحریک‌آمیز انجام داده‌اند.

طبق بیانیه وزارت خارجه روسیه لاوروف به لودریان گفت: «با انفعال پاریس و برلین که طرف‌های گفت‌و‌گوهای نرماندی هستند، کی‌یف آشکارا از تعهدات خود ذیل توافقات مینسک خودداری می‌کند. بی‌توجهی غرب به حقوق روسیه در حوزه امنیت، بر ثبات اروپا و به طور کلی جهان تأثیر می‌گذارد».

سرگئی لاوروف دیپلمات ارشد مسکو به همتای پاریسی خود هشدار داد، همه کشورها باید به ضمانت‌های امنیتی الزام‌آور در اروپا پایبند باشند تا از وجود «امنیتی برابر و غیرقابل تقسیم بر اساس توازن منافع طرفین» اطمینان حاصل شود.

فرانسه، آلمان، روسیه و اوکراین اعضای گروه موسوم به «نورماندی» هستند که برای حل اختلافات و درگیری‌ها در منطقه دونباس در سال ۲۰۱۴ تشکیل شد. سران و مقام‌های این چهار کشور در سال ۲۰۱۵ در بلاروس بر سر «توافق مینسک» به منظور آتش‌بس در شرق اوکراین توافق کردند.

هر چند بارها طی سال‌های اخیر روسیه و اوکراین یکدیگر را به عدم پایبندی به تعهداتشان در قبال توافق مینسک متهم کرده‌اند اما از روز جمعه هفته گذشته درگیری‌ها در دونباس میان ارتش اوکراین و جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک، نگرانی‌ها درباره احتمال تشدید تنش‌ها در این منطقه را به دنبال داشته است.

به گزارش رویترز، سازمان امنیت و همکاری اروپا در روز شنبه (دیروز) حدود ۲ هزار بار نقض آتش‌بس در شرق اوکراین را ثبت کرده است. همزمان برخی منابع خبر دادند در گلوله‌باران شدید مناطق شرقی اوکراین، دو سرباز کشته و چهار نفر زخمی شدند