اهمیت انجام تست پاپ اسمیر برای خانم ها

منبع: فرزند

51

1401/7/5

18:34


اهمیت انجام تست پاپ اسمیر برای خانم ها

تست پاپ اسمیر هر چند وقت یکبار انجام می‌شود؟ آیا می‌شود تست پاپ اسمیر را در منزل انجام داد؟

در دنیای امروز، انواع بیماری‌های مختلف جامعه بشری را تهدید می‌کند. خوشبختانه می‌توان به واسطه پیشگیری و شناسایی زودهنگام بیماری‌ها، از بروز و پیشروی آن‌ها جلوگیری کرد. سرطان یکی از بیماری‌های بدنام شناخته شده در بین مردم است. شناسایی سرطان‌ها به کمک تست‌های مکرر به سادگی ممکن است.  یکی از سرطان‌های شایع در بین بانوان، سرطان دهانه رحم است. به کمک تست پاپ اسمیر می‌توان از پیشروی این سرطان جلوگیری کرد. در ادامه به پاسخ این سوال که “پاپ اسمیر چیست؟”، می‌پردازیم.

 تست پاپ اسمیر چیست و چرا تجویز می‌شود؟

تست پاپ اسمیر یا تست پاپ یک روش غربالگری برای تشخیص سرطان سرویکس یا سرطان دهانه رحم (انتهای رحم و بالای واژن) است. پزشک در مطب خود، سلول‌های ابتدایی دهانه رحم را تراشیده و رشد غیرطبیعی آن‌ها را بررسی می‌کند. انجام آزمایش پاپ اسمیر به تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم کمک کرده و شانس شما را برای مقابله سریع و موثر با بیماری بالا می‌برد. سرطان دهانه رحم علائم خاصی ندارد. تست پاپ اسمیر سلول‌های دهانه رحم را بررسی کرده و به شما از درصد احتمال خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم اطلاع می‌دهد.

پزشکان توصیه می‌کنند که زنان پس از ۲۱ سالگی، هر ۳ سال یک‌بار، این تست را انجام دهند. خانم‌های بالای ۳۰ سال که برای معاینه لگن و یا تست ویروس HPV (یک نوع بیماری مقاربتی) به پزشک مراجعه می‌کنند؛ تست پاپ اسمیر را نیز انجام می‎‌دهند. در برخی موارد امکان دارد پزشک تست HPV را به‌جای تست پاپ اسمیر تجویز کند.

ویروس HPV یکی از عوامل اصلی سرطان دهانه رحم شناخته می‌شود. بنا به دلایلی ممکن است دفعات و فواصل بین تست پاپ اسمیر شما تغییر کند. در صورت مشاهده موارد زیر، پزشک شما فواصل بین تست پاپ اسمیر را کمتر خواهد کرد:

  • مشاهده سلول‌های پیش سرطانی
  • عفونت HIV
  • قرارگرفتن در معرض DES قبل از تولد
  • ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن به دلیل پیوند عضو، شیمی‌درمانی یا مصرف مزمن کورتیکواستروئید
  • سابقه استعمال دخانیات

بهترین زمان برای انجام تست پاپ اسمیر

بیشترین آمار سرطان دهانه رحم مربوط به ویروس HPV است. این ویروس از طریق مقاربت جنسی وارد بدن می‌شود؛ به همین دلیل بیشتر توصیه می‌شود تا خانم‌های متأهل این تست را انجام دهند.

در نظر داشته باشید که تمام سرطان‌های دهانه رحم به‌خاطر مبتلا شدن به این ویروس نیستند. در مواردی دختران مجرد بدون روابط جنسی نیز به این سرطان مبتلا می‌شوند؛ بنابراین توصیه می‌شود تا از ۲۱ تا ۲۹ سالگی و هر ۳ سال یک‌بار این تست را انجام دهید. از ۳۰ تا ۶۵ سالگی، هر ۳ سال تست HPV و هر ۵ سال تست پاپ اسمیر به همراه تست HPV توصیه می‌شود. پس از ۶۵ سالگی به‌احتمال زیاد دیگر نیازی به تست پاپ اسمیر نخواهید داشت.

خانم‌هایی که سابقه هیسترکتومی کامل ( برداشت رحم به همراه دهانه آن) به دلایلی مانند فیبروم رحم را دارند؛ نیازی به انجام تست پاپ اسمیر نخواهند داشت. البته این برای افرادی است که سابقه سرطان دهانه رحم نداشته باشند. اگر رحم خود را به دلیل ابتلا به سرطان رحم برداشته‌اید؛ بهتر است پس از مشورت با پزشک خود، به انجام روتین تست پاپ اسمیر ادامه دهید.

نکات مهم قبل از تست پاپ اسمیر

برای اطمینان از درستی نتایج تست پاپ اسمیر خود، قبل از انجام تست مراحل زیر را طی کنید:

  • از دو روز قبل از تست از آمیزش جنسی خودداری کنید.
  • از گرفتن دوش واژینال و یا استفاده از فوم‌های شست‌وشوی واژینال خودداری کنید. چرا که ممکن است روی سلول‌های غیرطبیعی تاثیر بگذارد.
  • در طول دوره قاعدگی خود، تست پاپ اسمیر را انجام ندهید.

پس از انجام تست پاپ اسمیر، ممکن است کمی خون‌ریزی داشته باشید. این مورد به دلیل خراشیده شدن دیواره نازک دهانه رحم، امری طبیعی است. درصورتی‌که بیشتر از چند روز خون‌ریزی شدید و ادامه‌دار داشتید؛ با پزشک خود مشورت کنید.

تفسیر تست پاپ اسمیر در منزل

پس از پاسخ به سوال” پاپ اسمیر چیست؟” بهتر است بدانید که تست پاپ اسمیر به پزشک شما درباره‌ وجود یا احتمال وقوع سرطان دهانه رحم هشدار می‌دهد. پزشک معالج با بررسی نمونه گرفته شده از دیواره دهانه رحم شما، از نبودن سلول‌های غیرعادی اطمینان حاصل می‌کند. این نتایج دو حالت دارند؛ یا طبیعی هستند یا غیرطبیعی.

طبیعی و یا منفی بودن نتیجه پاپ اسمیر

اگر سلول‌های دیواره رحم شما در حالت طبیعی باشند؛ تست پاپ اسمیر طبیعی بوده و آزمایش سرطان منفی است. در صورت طبیعی بودن نتیجه تست پاپ اسمیر، به‌احتمال زیاد تا ۳ سال دیگر نیازی به انجام تست پاپ اسمیر نخواهید داشت.

غیرطبیعی و یا مثبت بودن نتیجه پاپ اسمیر

در صورت مشاهده شدن سلول‎های غیرطبیعی در دیواره رحم شما، نتیجه تست پاپ اسمیر غیرطبیعی اعلام می‌شود. توجه داشته باشید که غیرطبیعی بودن سلول‌ها صرفا به معنی سرطان دهانه رحم نیست. برخی از دلایل احتمالی غیرطبیعی بودن نتیجه پاپ اسمیر به شرح زیر هستند:

  • وجود سلول‌های آنتیپی

این سلول‌های سنگ‌فرشی در دهانه رحم سالم رشد می‌کنند. این سلول‌ها نتیجه را غیرطبیعی کرده اما دلیلی برای وجود سلول‌های سرطانی نیستند. در صورت مشاهده این سلول‌ها پزشک تست HPV تجویز می‌کند تا از نبود سلول‌های سرطانی اطمینان حاصل کند. در صورت منفی بودن تست HPV نیازی به نگرانی درباره سرطان نیست. اگر تست HPV مثبت باشد و ویروس‌های تهدیدکننده وجود داشته باشند؛ به آزمایش‌های بیشتری نیاز دارید.

  • ضایعه داخل اپیتلیال سنگ‌فرشی دهانه رحم

در صورتی که این نتیجه به شما داده شود؛ احتمال وجود سلول‌های پیش سرطانی وجود دارد. اگر تغییرات این سلول‌ها درجه پایین باشد؛ یعنی سال‌ها طول می‌کشد تا این سلول‌های پیش سرطانی منجر به سرطان شوند. اگر تغییرات این سلول‌ها درجه بالا باشد؛ احتمال بروز سرطان در زمان کوتاه‌تر وجود دارد.

  • سرطان سلول‌های سنگ‌فرشی، آدنوکارسینوما و غده‌های بدخیم سرطانی

در این صورت، تغییرات سلول‌ها به اندازه‌ای زیاد است که پزشک با اطمینان می‌تواند بگوید که فرد به سرطان دهانه رحم مبتلا شده است. سرطان سلول‌های سنگ‌فرشی حالتی است که سلول‌های سرطانی بر روی سطح صاف دهانه رحم و یا واژن رشد کنند. در صورتی که سلول‌های سرطانی در سلول‌های غده‌ای ایجاد شوند؛ این حالت آدنوکارسینوما یا غده‌ی سرطانی نامیده می‌شود. در صورت مشاهده شدن این نوع سلول‌ها بهتر است سریعا اقدام به درمان کنید.

هومکا و انجام تست پاپ اسمیر در منزل!

ساکنین استان تهران و شهرهای کرج، شیراز، اصفهان، مشهد، تبریز، رشت، اهواز و قزوین می‌توانند در صورت تمایل از تست پاپ اسمیر در منزل که توسط هومکا انجام می‌شود، استفاده کنند. برای ثبت درخواست رایگان به وبسایت هومکا به نشانی www.homeca.ir مراجعه کنید یا با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱  تماس بگیرید تا مشاوران هومکا پس از هماهنگی‌های لازم به درب منزل شما مراجعه کرده و آزمایش را انجام می‌دهند.

هومکا تست پاپ را با استفاده از روش Thin Prep یا با استفاده از براش یک‌بار مصرف و کاملا بهداشتی انجام می‌دهد. در صورت تمایل و نیاز، می‌توانید در کنار تست پاپ اسمیر، از تست HPV در منزل نیز استفاده کنید. هومکا تمامی خدمات آزمایش خون در محل و دیگر آزمایش‌های ضروری را به همراه ارائه تفسیر آنلاین برای شما انجام می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو