نمی دانم چرا میل جنسی ام کم شده است

منبع: نی نی بان

155

1398/5/2

09:34


سوال مخاطب نی‌نی‌بان: خانمی ۲۵ ساله هستم و همسرم را خیلی دوست دارم اما چند ماهی است که میل جنسی ام خیلی خیلی کم شده و از این کار بدم می آید خودم خیلی ناراحتم و همسرم هم وقتی می بیند من دوست ندارم ناراحت می شود. می شود از شما خواهش کنم کمکم کنید.

پاسخ دکتر فاطمه نجار، جراح و متخصص زنان وزایمان:
مسئله میل جنسی خیلی پیچیده است. بیشترین چیزی که روی این موضوع تأثیر می گذارد استرس و مشغله است. خانم ها به طور معمول میل جنسی شان نسبت به آقایان کمتر است و اگر یک مقدار استرس و مشغله زیاد هم چاشنی زندگی شان بشود مشکل تشدید پیدا می کند. رابطه جنسی در خانم ها بیشتر یک حالت عکس العملی دارد. یعنی نباید انتظار داشته باشید که یک خانم مانند اوایل ازدواج شروع کننده رابطه جنسی باشد.
چون پس از یک مدتی خانم ها فقط با تحریک و تحت تأثیر طرف مقابل به تمایلات جنسی واکنش نشان می دهند. در واقع این مرد است که باید شروع کننده این مسئله باشد و بتواند خانم را تحریک بکند. معمولا خانم ها خود به خود تمایلی ندارند. پاسخ خانم ها نسبت به این موضوع عکس العملی است.
مردها از طریق دیدن و نگاه کردن تحریک می شوند و خانم ها با شنیدن به این موضوع میل نشان می دهند. یعنی همسر شما باید وقت بگذارد و با حرف های خوشایند و نوازش شما را تحریک کند. این کارها را در زمانی انجام بدهد که شما خیلی خسته نیستید و استرس ندارید چون استرس و خستگی تأثیر منفی دارد و مانع تحریک خانم می شود. اگر با انجام این کار باز هم شرایط بهتر نشد می توانید به روان شناس یا روان پزشک مراجعه کنید.

مهم‌‎ترین مطالب در این‌باره:
یکی از مشکلاتی که برخی از زوج‌ها با آن روبه‌رو می‌شوند، بی‌میلی جنسی خانم‌هاست. برخی از مردها گله دارند که همسرمان سرد شده و این سردمزاجی شادی و نشاط زندگی مشترک را کمرنگ کرده است. سردی‌ها در زندگی مشترک عواقب جبران‌ناپذیری بر جای می‌گذارند و حتی ممکن است به قهر و جدایی منجر شوند.
یکی از مشکلات بسیار شایع برای زوجین بعد از ازدواج که عواقب جبران ناپذیری را در زندگی مشترک به جای می گذارد، کم شدن میل جنسی و روبرویی با سرد مزاجی در زنان است.
بی میلی زنان به برقراری رابطه جنسی دلایل مختلفی دارد که این دلایل ریشه در تغییرات بدنی زنان و رفتارهای مردان دارد.
اگر شما نیز به تازگی دچار کم شدن میل جنسی و سرد مزاجی شده اید ، این مشکل را جدی بگیرید و علت آن را پیدا کنید و سپس به درمان آن بپردازید.

دوست نداشتن رابطه
بی میلی جنسی در خانم ها یکی از مشکلاتی است که اگر جدی گرفته نشود، می تواند مشکلات زیادی در زندگی مشترک به وجود آورد و به قهر و جدایی بین زوجین منجر شود.
زنانی مبتلا به بی میلی جنسی هستند که به شروع فعالیت جنسی به مدت شش ماه مداوم تمایل نشان نمی دهند و با دیدن، شنیدن، لمس کردن و بوییدن تحریک نمی گردند.
همچنین این خانم ها در 75 تا 100 درصد مواقع خیال پردازی های جنسی و شهوت انگیزی را تجربه نکرده اند.

نمی دانم چرا میل جنسی ام کم شده است


مشکلات جنسی مردان
مشکلات جنسی مردان مانند زود انزالی، اختلال نعوظ و ... در رابطه زناشویی سبب بی میلی زنان برای برقراری ارتباط جنسی می شود.
مردانی که از این مشکلات جنسی رنج می برند توانایی و مهارت های لازم را برای ایجاد یک رابطه جنسی ندارند و نمی توانند همسر خود را ارضا کنند و همسر آن ها ارگاسم را تجربه نمی کند به همین دلیل دچار بی میلی جنسی می گردد.

تغییرات هورمونی
تغییرات سطح هورمون‎ها می‎تواند میل به نزدیکی را در زنان دگرگون کند. این تغییرات در طول موارد زیر بروز می‎کنند:

یائسگی
سطح استروژن در طول دورۀ منتهی به یائسگی دچار افت می‎شود. این کاهش می‎تواند باعث کم شدن علاقۀ زنان به سکس به سبب بروز مشکلاتی در واژن شود که به دردناک و ناراحت کننده شده نزدیکی منجر می‎شود.
اگر چه بسیاری از زنان علی‎رغم یائسه شدن کماکان از نزدیکی رضایت بخشی برخوردارند، برخی از زنان در طول این تغییرات هورمونی دچار کاهش شهوت جنسی می‎شوند.

بارداری و شیردهی
تغییرات هورمونی در طول بارداری، درست پس از تولد بچه و در کوران دورۀ شیردهی می‎تواند باعث کاهش میل جنسی در زنان شود. خستگی مفرط، تغییرات ایجاد شده در ظاهر بدن، و فشار بارداری یا بچه‎داری نیز می‎توانند تقویت کنندۀ تغییرات ایجاد شده در میل جنسی باشند.

نداشتن رابطه صمیمانه
در برخی از موارد بی میلی جنسی در زنان به این علت ایجاد می شود که زن و شوهر با یکدیگر رابطه صمیمانه ای ندارند و دچار ضعف کلامی، چشمی و لمسی و اختلافات زناشویی و عدم شناخت کافی نسبت به تفاوت های فیزیولوژیک بدن یکدیگر هستند.
در چنین مواردی زن دیرتر از مرد به انزال می رسد و زن ارگاسم را در رابطه جنسی تجربه نمی کند و با گذشت زمان نسبت به برقراری رابطه جنسی بی میل می گردد.

مشکلات ارتباطی
برای بسیاری از زنان نزدیکی عاطفی مقدمه‎ای حیاتی برای صمیمیت جنسی محسوب می‎شود. بنابراین مسائل و مشکلات ارتباطی می‎تواند یک عامل اصلی در کاهش میل جنسی باشد. کاهش علاقه به سکس اغلب اوقات نتیجۀ مشکلات ادامه‎دار مثل موارد فهرست زیر است:
- فقدان ارتباط با شریک جنسی
- تضادها و مناقشات حل نشده
- ضعف ارتباط در زمینۀ نیازهای جنسی و ترجیحات مربوط به آن
- مشکلات مربوط به اعتماد

برداشت منفی از تصویر بدنی
برخی از زنان می پندارند از نظر اندامی برای همسرشان جذابیت ندارند و نمی توانند نیازهای همسرشان را برآورده سازند بنابراین نسبت به برقراری رابطه جنسی سرد می شوند.

علل روان‎شناختی
وضعیت ذهنی زنان می‎تواند بر میل جنسی آنان تأثیر منفی بگذارد. علل روان‌شناختی متعددی از جمله موارد فهرست زیر در پیوند با کاهش میل جنسی در زنان وجود دارد:
- مشکلات سلامت روانی مثل اضطراب یا افسردگی
- استرس مثل موارد استرس مالی یا استرس کاری
- ضعف نمای جسمانی
- کمبود عزت نفس
- داشتن تاریخچۀ سوء‌استفادۀ فیزیکی یا جنسی
- تجارب جنسی منفی پیشین

نگرش منفی نسبت به مسائل جنسی
عوامل فرهنگی و تربیتی موجب می شوند که زنان نگرش منفی نسبت به مسائل جنسی داشته باشند و فعالیت جنسی را قبیج و گناه بدانند نیازهای خود را به دلیل شرم و حیا، مطرح نسازند.
چنین نگرش منفی ای نسبت به مسائل جنسی، باعث می شود فرد حتی فکر کردن و خیالپردازی جنسی را گناه بداندو با توجه به اینکه مغز مهم ترین ارگان جنسی، می باشد و در رفتار جنسی نقش پر رنگی دارد، میل ایجاد به برقراری رابطه کمتر به وجود می آید.

عوامل فیزیولوژیکی
یکی دیگر از عوامل موثر در ایجاد بی میلی جنسی در زنان عوامل فیزیولوژیکی مانند پایین بودن سطح تستوسترون، ابتلا به بیماری هایی مثل سوءتغذیه، تیرویید، دیابت، تنگی عروق و همچنین استفاده از قرص های ضدبارداری، ضدافسردگی، ضدفشارخون و شیردهی است.

راه حل هایی ساده برای به ارگاسم رسیدن خانم ها
چند استراتژی که به زنان کمک می کند تا بتوانند بر مشکلات جنسی خود غلبه کنند:
- در هنگام رابطه جنسی با همسرتان تنها باشید و کودک خود را از اتاق بیرون ببرید.
- بدن خود را بشناسید و در مورد آنچه شما را بیشتر تحریک می کند با همسرتان صحبت کنید و این حرکات و یا حالت ها را از همسرتان بخواهید.
- به رابطه زناشویی خود هیجان تزریق کنید و پوزیشن های جدید را امتحان کنید.
- از تکنیک های تمدد اعصاب مانند حمام آب گرم قبل از برقراری رابطه جنسی استفاده کنید.
- از روان کننده های واژن برای برطرف کردن مشکل در تحریک شدن جنسی به خاطر خشکی واژن، استفاده کنید.

مزاج ها و رابطه جنسی
افرادی که مزاج گرم و تر دارند تمایل بیشتری برای انجام رابطه جنسی دارند در حالی که افرادی که مزاج آنها سرد به ویژه سرد و خشک است نیاز کمتری به رابطه جنسی دارند. اگر بی میلی جنسی یا کم بودن تمایل برای رابطه جنسی، به دلیل سوء مزاج باشد باید درمان صورت بگیرد.

نمی دانم چرا میل جنسی ام کم شده است


درمان
بسیاری از زنان از رویکرد درمانی که علل متعدد پشت این وضعیت را هدف قرار می‎دهد سود می‎برند. توصیه‎ها ممکن است شامل آموزش مقاربت، مشاوره، و گاهی از اوقات تجویز دارو و هورمون درمانی باشد.

آموزش مقاربت و مشاوره
صحبت با یک متخصص یا مشاور کارآزموده در مورد مشکلات جنسی می‎تواند به زنان دچار کمبود میل جنسی کمک کند. درمان اغلب شامل آموزش پاسخ‎دهی جنسی و تکنیک‎های مربوط به آن است. درمانگر یا مشاور احتمالاً متونی چاپی را برای مطالعۀ موارد یا تمرینات زوجین توصیه خواهد کرد.
مشاوره با زوج‎ها که مشکلات عاطفی را مخاطب می‎گیرد نیز می‎تواند احساس صمیمیت و میل را افزایش دهد.

داروها
دکتر ممکن است مروری بر داروهای پیشتر مورد استفاده قرار گرفته از سوی زن انجام دهد تا دریابد که آیا کاهش میل جنسی ارتباطی به داروهای مصرفی وی دارد یا خیر. برای مثال داروهای ضد افسردگی مثل پاروکستین (پکسیل) و فبوکستین (پروزاک، سارافم) می‎توانند میل جنسی را کاهش دهند.
چرخش به سمت بوپروپیون (ولبوترین اس‌آر، ولبوترین ایکس‌ال) - نوع متفاوتی از داروی ضد افسردگی، معمولاً سبب بهبود میل جنسی شده و گاه برای موارد HSDD تجویز می‎شود.
در کنار مشاوره پزشک ممکن است دارویی به نام فیبانسرین (Addyi) را برای تقویت شهوت جنسی تجویز کند. این دارو برای درمان زنان پیش‎یائسۀ دچار HSDD مورد تأیید FDA است. این قرص یک بار در طول شبانه‎روز پیش از رفتن به بستر خواب مصرف می‎شود.
عوارض جانبی آن شامل کاهش فشار خون، سرگیجه، تهوع و خستگی مفرط است. نوشیدن مشروب الکلی یا مصرف فلوکونازول (دیفلوکان)، داروی رایجی برای درمان عفونت‎های مخمری واژن، می‎تواند سبب تشدید عوارض جانبی مورد اشاره شود.

درمان هورمونی
خشکی یا کوچک شدن واژن (آتروفی واژینال) ممکن است باعث ناراحت کننده شده سکس و به نوبۀ خود سبب کاهش میل جنسی شود. استروژن ممکن است در کاهش علایم آتروفی واژینال مفید باشد. به هر جهت، استروژن سبب بهبود عملکرد جنسی مرتبط به اختلال کم‎فعالی میل جنسی نمی‎شود.
استروژن در اشکال مختلف شامل قرص، پچ، اسپری یا ژل در دسترس است. دوزهای کمتر استروژن در کرم‎های واژینال و شیاف‌ها یا حلقه‌های آهسته‎رهش وجود دارد. زنان باید در مورد فواید و ریسک‎های مصرف هر یک از این محصولات از پزشک خویش سؤال کنند.
هورمون‎های مردانه مثل تستوسترون نیز نقشی مهم در عملکرد جنسی زنان بازی می‎کنند، اگرچه میزان این هورمون در زنان به مراتب کمتر از مردان است.
تستوسترون از سوی FDA برای اختلال عملکرد جنسی در زنان مورد تأیید قرار نگرفته است، اما برخی از اوقات به صورت بدون برچسب برای کمک به افزایش شهوت جنسی تجویز می‎شود. به هر جهت مصرف تستوسترون از سوی زنان موضوعی محل مناقشه است.
مصرف آن می‎تواند سبب بروز آکنه، افزایش موی بدن، و تغییرات خلقی یا شخصیتی شود.

نمی دانم چرا میل جنسی ام کم شده است


سبک زندگی و مداوای خانگی
تغییرات مربوط به سبک زندگی سالم می‎تواند تغییر بزرگی در میل جنسی زنان ایجاد کند:
- ورزش. تمرینات منظم اروبیک می‎تواند میزان استقامت زنان را افزایش داده، نمای ظاهری آنها را بهبود ببخشد، باعث برکشیدن خلق و تقویت شهوت جنسی شود.
- استرس کمتر. یافتن راهی برای مقابله با استرس کاری، استرس مالی و گرفتاری‎های زندگی روزانه می‏تواند به تقویت میل جنسی کمک کند.
- ارتباط با شریک جنسی. زوج‎‏هایی که در زندگی یاد می‎گیـــرند تا به روشی بی‎رودربایستی و شرافتمندانه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند معمولاً دارای ارتباط عاطفی قوی‎تری هستند که به بهتر شدن سکس منجر می‎شود.
ارتباط برقرار کردن در مورد سکس نیز مهم است. صحبت در مورد علایق و موارد عدم علاقه می‎تواند آغازگر مرحله‎ای در رسیدن به صمیمیت جنسی بزرگ‎تر باشد.
- در نظر گرفتن زمان برای صمیمیت. جدول بندی زمانی برای سکس ممکن است امری ساختگی و آزار دهنده به نظر برسد. اما در اولویت قرار دادن صمیمیت می‎تواند میل جنسی فرد را در مسیر صحیح قرار دهد.
- کمی چاشنی اضافه کردن به زندگی جنسی. مردم باید حالات مختلف سکس، زمان‎های مختلف روز و شب را برای انجام آن و محیط‌های متفاوت را در این مورد امتحان کنند.
- در خاک کردن عادت‎های بد. سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر و مشروب الکــــلی زیاد همگی می‎توانند به تضعیف میل جنسی منجر شوند. از بین بردن این عادت‎های بد می‎تواند سبب تقویت میل جنسی شده و نیز سلامت عمومی زنان را افزایش دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو