نحوه جرم گیری گوش کودک و پیشگیری از تجمع جرم گوش

نحوه جرم گیری گوش کودک و پیشگیری از تجمع جرم گوش


منبع: آرگا

41

1401/7/6

16:10


برای درمان خانگی جرم گوش شما می توانید آب زیاد مصرف کنید و از روغن هایی برای درمان جرم گوش خود استفاده نمایید. نکته مهمی که وجود دارد برای جرم گیری گوش کودک از یک حوله تمیز که با کمی آب گرم مرطوب شده است استفاده کنید.

مراقبت از گوش که کار شنوایی را بر عهده دارد بسیار حائز اهمیت می باشد. جرم گوش کودک یکی از راه هایی است که گوش کودک را در برابر گرد و غبار و آلودگی محافظت می کند. جرم گوش برای تمیز نگه داشتن گوش یک عامل ضروری می باشد. اما با تجمع جرم گوش ممکن است از میزان شنوایی کاسته شود، از این رو در ادامه به اهمیت جرم گیری گوش کودک می پردازیم.

جرم گیری گوش کودک چگونه انجام می شود

اهمیت جرم گیری گوش کودک

شاید اینگونه فکر کنید که جرم گوش یک چیز کثیف و آلوده می باشد، ولی در عین حال، جرم گوش باعث تمیزی گوش می شود و همواره گوش را تمیز نگه می دارد. غدد سرومینوس یا همان غدد مومی گوش، این جرم را به عنوان وسیله ای برای فریب دادن گرد و غبار و خاک و ذرات ترشح می کنند تا از پرده گوش مراقبت کنند. در شرایط و اوضاع طبیعی، جرم اضافی راه خود را از کانال به صورت طبیعی و نرمال به خارج گوش پیدا می کند.

  •  بلیط کیش

  •  چکاد بام

به طور معمول رنگ جرم گوش نارنجی، زرد و یا متمایل به قهوه ای می باشد. به طور مومی غلیظ و متراکم در گوش مشاهده می شود. با این وجود، برای کودکان و نوزادان، جرم گوش اکثرا مایل به بافتی نرم تر و سبک تر می باشد و در اغلب مواقع مشکل بزرگی برای کودک شما به وجود نمی آورد.

موم گوش در داخل مجاری گوش ترشح می شود و یک پوشش محافظ چسبناک بر لایه داخلی و ظریف مجرای گوش به وجود می آورد. سپس خشک شده و به سوی خارج گوش حرکت می کند و در آنجا از گوش به سوی نابودی پیش می رود.

فواید جرم گوش کودک

در این هنگام خرده ریز های خارجی را گیر می اندازد و آنها را به همراه خود خارج می کند. البته از پوست کانال گوش در مقابل تحریکات ناشی از آب مراقبت می کند. جرم، سرومن، وکس و جرم گوش همه اینها نام های دیگر ماده ای می باشد که در داخل گوش به وجود می آید. آزمایشات نشان دهنده این موضوع می باشند که این پاک کننده طبیعی دارای مزیت ضد قارچی و ضد باکتری می باشد.

جرم گوش در حالت کلی مفید می باشد ولی هنگامی که در کانال گوش جمع می شوند سبب عفونت، گوش درد و سایر مشکلات می شود و در شرایطی امکان دارد موجب کم شنوایی یا زنگ زدن در گوش شود.

دلایل جرم در گوش

یکی از علت هایی که متخصصان مردم را از تمیز کردن گوش ها به وسیله ی گوش پاک کن یا وسایل دیگر منع می کنند به این دلیل می باشد که در زمان جرم گیری گوش ها امکان دارد به صورت اتفاقی موم را عمیق تر فشار دهند و این امر موجب مسدود شدن کانال گوش می شود که یک دلیل رایج برای کاهش موقت شنوایی می باشد.

در موارد وخیم تر امکان دارد به سبب هل دادن موم گوش، باعث می شود به پرده گوش فشار وارد شود و موجب پارگی و ناشنوایی کامل فرد می شود. اجتماع جرم گوش در بیشتر مواقع می تواند باعث درد گوش، بوی بد، خارش، ترشح از گوش بشود.

مزایا جرم گیری گوش کودک

در ده درصد از اطفال و خردسالان، حتی اجتماع جرم گوش باعث انسداد کامل کانال گوش می شود. همچنین ۲۰ درصد از بزرگسالان و بیش از ۳۰ درصد از افراد میانسال در معرض این اتفاق قرار دارند. همچنین در صورت استفاده بیش از اندازه از هدفون، ممکن است جرم بیشتر ایجاد بشود. چون امکان دارد از بیرون آمدن جرم گوش جلوگیری کند. زمانی که اسید های چرب امگا ۳ به میزان کافی دریافت نشود، بر روی و منیزیم به وسیله رژیم غذایی یا دارویی تأثیر می گذارد.

چطور متوجه جرم در گوش کودکان بشویم؟

احتمالا زمانی که کودک گوش خود را می کشد نشان دهنده این باشد که جرم در گوش او جمع شده باشد. اکثر مواقعی که کودک از اجتماع جرم در گوش خود رنج می برد امکان دارد گوش خود را بکشد یا اینکه گوش خود را بمالد یا اینکه انگشت خود را در گوش خود فرو کند. البته یکه نکته مهمی که وجود دارد این است که زمانی که اطفال دندان در می آورند هم گوش خود را می کشند. اگر جرم زیادی در گوش وجود داشته باشد شما فقط با نگاه کردن به گوش کودک، متوجه این جرم در گوش کودک خود می شوید.

فایده جرم گوش

نحوه تشخیص جرم گوش از عفونت

همانگونه که در بالا بیان کردیم عموما رنگ جرم گوش زرد می باشد، نارنجی و یا حتی در برخی مواقع مایل به قهوه ای می باشد. در صورتی که ترشح ناشی از عفونت گوش بی رنگ یا چرکی شیری رنگ یا خونی است. ولی شما به صورت قطعی و حتمی نمی توانید آن ها را از یکدیگر تشخیص بدهید و توصیه می شود که  برای تشخیص  قطعی عفونت و جرم گیری گوش کودک حتما به یک پزشک متخصص رجوع کنید و جرم گیری گوش کودک خود را انجام بدهید. البته نشانه ها و علائم جرم گوش کم شنوایی موقتی، گوش درد، احساس پر بودن گوش و زنگ زدن و وزوز گوش را شامل می شود. که چنینی علائمی در عفونت گوش متفاوت است و به شرح زیر می باشد.

  • تب
  • سرفه
  • سرگیجه
  • درد شدید گوش
  • مشکلات خواب
  • لمس کردن گوش ها
  • عدم تسکین درد گوش
  • ترشح از گوش

مزیت های جرم گیری گوش کودک

پیشگیری از اجتماع جرم گوش

آب را به مقدار زیاد استفاده کنید چون زمانی که به کمبود آب دچار می شود، موم گوش سفت تر و متراکم تر می شود. بنابراین توصیه می شود که از مصرف زیاد آب در کودکانتان مطمئن شوید تا جرم در گوش او جمع نشود. البته شما به صورت کامل نمی توانید از تجمع جرم در گوش فرزند خود جلوگیری و پیشگیری کنید. ولی شما می توانید با انجام یک سری اصول چون نوشیدن آب زیاد، باعث کاهش تجمع جرم گوش کودک می شود.

درمان

به طور معمول برای درمان موم گوش نیازی به بیرون آوردن جرم گوش نمی باشد ولی اگر جرم گوش کودک شما سفت و محکم بود باید درباره این موضوع با یک متخصص مشورت کنید. این نکته را به خاطر داشته باشید که برای جرم گیری گوش کودک به هیچ وجه نباید از گوش پاک کن استفاده کنید، فقط به کمک یک حوله تمیز و نرم که با مقداری آب گرم مرطوب شده است قسمت های خارجی گوش را پاک کنید.

مضرات جرم گوش کودک

توجه داشته باشید که وارد کردن هر گونه شی به داخل مجرای گوش برای تمیز کردن جرم گوش نوزادان و کودکان کار بسیار خطرناکی می باشد که به هیچ وجه نباید آن را انجام بدهید. از شستشوی گوش اجتناب کنید و به هیچ وجه از آب اکسیژنه استفاده نکنید. از روش های تهاجمی مانند شمعدان گوش و قرار دادن سواپ های پنبه ای که قادر هستند به گوش داخلی و لاله گوش صدمه وارد نمایند دوری کنید.

از شستشو گوش به وسیله الکل اجتناب کنید چون هنگامی گوش با الکل شسته می شود موجب جا به جایی آب و خشک شدن کانال می شود. ولی اگر شما قبلا این کار را انجام داده اید و درد شدیدی را تحمل کرده اید، نشانه این است که پرده گوش شما سوراخ می باشد که فورا باید به یک پزشک مراجعه کنید. برای تمیز کردن گوش نوزاد و تمیز کردن گوش کودکان از برخی روغن های گیاهی زیر استفاده می شود:

  • روغن نارگیل
  • گلیسیرین
  • روغن سیر
  • روغن بچه
  • روغن بادام
  • روغن زیتون
  • روغن معدنی

معایب جرم گیری گوش کودک

نکته مهم: توجه داشته باشید که این روش ها خطرهایی هم به همراه دارند که آسیب های جدی را ممکن است به به گوش شما و یا کودک وارد نمایند. در نهایت به شما پیشنهاد می کنیم مشکلات گوش کودک تان را جدی بگیرید و برای معالجه آنها در اسرع وقت به یک پزشک مراجعه نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو