اسرائیل به دنبال ساخت کانال موازی با سوئز

منبع: برترین ها

13

1401/8/16

18:22


اسرائیل حفر کانال موازی با کانال سوئز را تحت بررسی دارد و اجرای چنین طرحی دور از ذهن نیست.

عصر ایران: اسرائیل حفر کانال موازی با کانال سوئز را تحت بررسی دارد و اجرای چنین طرحی دور از ذهن نیست.

کانال جدید در اسرائیل، "بن گوریون" نام دارد؛ دریای مدیترانه در شمال را از طریق خلیج عقبه به دریای سرخ متصل می کند و موازی با کانال سوئز خواهد بود.
 
کانال بن گوریون از مناطق تحت اداره اسرائیل می گذرد .
 
این کانال می تواند رقیب جدی برای کانال سوئز باشد و درآمد دولت مصر از این کانال را به شدت کاهش دهد به ویژه که به گفته رسانه های اسرائیلی، کانال بن گوریون دارای مزیت های بیشتری نسبت به کانال سوئز است.
 

اسرائیل به دنبال ساخت کانال موازی با سوئز

 
در حالی که کانال سوئز به دلیل عرض کم تنها امکان حرکت یکطرفه کشتی ها را دارد اما در کانال بن گوریون قرار است یک کانال برای رفت و کانال دیگر برای برگشت حفر شود تا حرکت در دو مسیر رفت و برگشت بدون مانع انجام شود. یعنی کانال بن گوریون در اصل شامل دو کانال است.
 
همچنین قرار است در طول مسیر کانال اسرائیل، تعدادی شهرک ها و هتل و گردشگاه ایجاد شود.
 
اسرائیل در خلیج عقبه دارای خط ساحلی بسیار کوچکی است.
 
به نوشته رسانه های اسرائیلی، طول دو کانال مصر و اسرائیل، تقریبا مساوی است اما حرکت در کانال اسرائیل، سریع تر و راحت تر انجام خواهد شد چرا که در کانال اسرائیل برخلاف کانال سوئز، مسیر رفت و برگشت جدا از هم خواهند بود.
 
هم اکنون عبور یک کشتی از کانال سوئز دو هفته طول می کشد اما عبور کشتی ها از کانال اسرائیل، به مراتب در زمان کوتاه تری انجام خواهد شد.
 
کانال اسرائیل می تواند ضربه سنگین مالی و سیاسی به مصر باشد. کانال سوئز شرق و غرب جهان را به یکدیگر متصل می کند. تنها راه برای دور زدن این کانال، عبور از جنوب قاره آفریقاست.
 
کانال سوئز 192 کیلومتر طول دارد. حفاری کانال سوئز در سال 1869 به پایان رسید.
 
گفته می شود 12 درصد کل جابجایی بار دریایی جهان از این کانال عبور می کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو