گیاهان دارویی برای تسکین علائم سندرم پیش از قاعدگی

35

1401/7/15

10:00


سندرم پیش از قاعدگی مجموعه علائم فیزیکی و روانی می باشد که بین 7 تا 14 روز قبل از پریود شروع می شود و ممکن است تا پایان پریود به طول انجامد. این علایم شامل: سردرد، تغییر رفتار، حساسیت، گرگرفتگی، نفخ، ناراحتی، افسردگی، سوهاضمه، حساسیت و درد پستان، مشکلات خواب و ..

گیاهان دارویی برای تسکین علائم سندرم پیش از قاعدگی

به گزارش بهداشت نیوز، طیف و شدت این علائم از فردی با فرد دیگر و حتی در یک فرد از ماهی به ماه دیگر میتواند متفات باشد. اما طبق آمار گرفته شده تقریبا 75 درصد از خانم ها درگیر درجاتی از این سندرم هستند و 5 درصد مشکلات جدی با این سندرم دارند که کیفیت زندگی شان را تحت تاثیر قرار داده است.

علت بروز این سندرم کاملا مشخص نیست اما با تغییرات سطح هورمونی در طول سیکل مرتبط می باشد. هدف از درمان، کاهش علائم می باشد تا به بهتر شدن کیفیت زندگی افراد کمک کرد.

در اینجا به معرفی تعدادی فرآورده طبیعی در تسکین این علایم می پردازیم: گیاه پنج انگشت با نام علمی (Vitex Agnus Castus):این گیاه با کاهش سطح پرولاکتین(هورمون موثر در ترشح شیر در سینه و مرتبط با درد سینه در سندرم پیش از قاعدگی) باعث تسکین درد سینه می شود. همچنین مشاهدات نشان داده که وقتی همراه گیاه هوفاریقون مصرف شود اثرات مطلوبی در کاهش اضطراب و افسردگی دارد. همچنین اثرات مثبتی در کاهش ورم، گرگرفتگی و ولع به غذا دارد.

روغن گل مغربی با نام علمی (Oenothera biennis) که حاوی مقادیر بالا لینولنیک اسید می باشد که تاثیر مثبتی در کاهش درد سینه دارد.

جینکوبیلوبا: در بهبود علائم روحی و حساسیت به درد اثرات مثبتی دارد.

برگ قاصدک: در رفع علایم نفخ می تواند موثر باشد. نکته حائز اهمیت این است که همه این مواردی که اشاره شد به عنوان کمکی پیشنهاد می شود و در مورد اثر بخشی کامل آن ها مطالعات گسترده وجود ندارد.

همچنین گیاهان دارویی هم می توان سبب تداخلاتی با سایر داروها شود که در زیر به مواردی از آنها اشاره می کنیم:

گیاه پنج انگشت: با مکمل های استروژنی، قرص های ضد بارداری و داروهای ضد جنون می تواند تداخل داشته باشد و باید با احتیاط مصرف گردد.

گل مغربی: باعث کاهش فشار خون و افزایش ریسک خونریزی می شود که با وارفارین می تواند تداخل ایجاد کند و باید با احتیاط مصرف گردد.

جینکوبیلوبا: سبب افزایش رقت خون می شود و با وارفارین می تواند تداخل ایجاد کند و باید با احتیاط مصرف گردد.

برگ قاصدک:سبب ایجاد واکنش های حساسیتی می شود، با لیتیوم و بعضی آنتیبیوتیک ها تداخل دارویی دارد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو