چغازنبیل سالانه به 5 تا 7 میلیارد تومان برای حفاظت مستمر نیاز دارد

منبع: همگردی

19

1401/7/17

17:31


ایلنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر شده، چغازنبیل سالانه به 5 تا 7 میلیارد تومان برای حفاظت مستمر نیاز دارد.

عاطفه رشنویی (مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه) با اشاره به آنکه این روزها کاوش و مرمت در سکوت بسر می برد، گفت: در حالیکه اکنون باید برای بارندگی و آماده سازی سایت مهیا شویم اما هنوز نمی دانیم اعتبارات چگونه خواهد بود! پیمانی یا امانی خواهد بود یا اصلا مبلغ اعتبارات چقدر خواهد بود. اکنون باید کارهای مرمت و آماده سازی سایت میراث جهانی را برای آغاز فصل بارندگی انجام دهیم اما هنوز نمی دانیم تکلیف بودجه چگونه است.

او ادامه داد: اکنون فصل بد کاری در خوزستان تمام شده و فصل خوب کاری آن هم قبل از باران های سیل آسا شروع شده و زمان مناسبی برای آماده سازی سایت چغازنبیل است. در واقع قبل از آغاز آبان و آذر و شروع بارندگی فرصت خوبی برای کار و احیا داریم اما با توجه به آنکه هنوز وضعیت بودجه مشخص نیست بلاتکلیف مانده ایم.

چغازنبیل سالانه به 5 تا 7 میلیارد تومان برای حفاظت مستمر نیاز دارد

رشنویی در پاسخ به این سئوال که چرا تاکنون که نیمه مهر را پشت سر گذاشته ایم هنوز تکلیف بودجه پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه مشخص نشده و اینکه آیا چنین امری سابقه داشته بوده، گفت: هنوز نمی دانیم سیاست های وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخصوص بودجه پایگاه های میراث جهانی و ملی چیست و هنوز برنامه خاصی در این خصوص به ما اعلام نشده است. معمولا موافق نامه های بودجه در شهریور بین وزارتخانه میراث و سازمان برنامه و بودجه مبادله می شوند و اولین تخصیص های عمرانی هر سال در مهر اعلام می شوند. اما با توجه به آنکه تاکنون این مهم اعلام نشده، ما هنوز نمی دانیم که آیا موافق نامه های بودجه بین این دو نهاد مبادله شده یا خیر و اینکه تکلیف چیست. حتی نمی دانیم اعتباری که برای چغازنبیل یا هفت تپه در نظر گرفته شده چقدر است.

او خاطرنشان کرد: از آنجایی که شهریور مبادلات انجام می شود معمولا در مهر اعتبارات مشخص می شود و تا اوایل آبان ابلاغ می شود. هرچند گاهی این اتفاق می افتد که این امر به تعویق افتاده باشد اما در حال حاضر ما هنوز نمی دانیم اعتبارات چغازنبیل و هفت تپه چقدر است و در چه قالبی اعم از اعتباری یا امانی یا… ارائه خواهد شد. همین امر سبب تعویق آماده سازی سایت می شود. این درحالی است که هرچه با برنامه ریزی بهتری پیش رویم قطعا خروجی کار بهتر خواهد بود اما اکنون هنوز تکلیفمان را نمی دانیم و از بودجه خبر نداریم.

به گفته مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه، مجموعه چغازنبیل عموما سالانه 5 تا 7 میلیارد تومان برای حفاظت مستمر نیاز دارد که جدای از انجام کارهای مطالعاتی و حتی زیرساخت های گردشگری است. حال آنکه اعتبارات هفت تپه جداست. تاکنون اعتباراتی که در سالهای قبل تخصیص یافته هیچگاه وزنه اعتبار با حجم کار و زیرساخت ها و مساحت کار مساوی نبود. این درحالی است که طی سال جاری نیز تاکنون اعتباراتی که به حساب اداره کل میراث استان واریز شده کفاف پرداخت حقوق پرنسل را کرده است. البته اکنون اسامی پرسنل که باید شرکتی شوند مشخص است، نقل و انتقال ها صورت گرفته و پیش قراردادها نوشته شده دیگر تکلیف آن بخش مشخص است.

او وضعیت چغازنبیل و هفت تپه را خوب ارزیابی کرد و گفت: ناودان ها مرتبط شده اند و برخی نقاط که به لکه گیری نیاز داشت انجام شد. البته وضعیت چغازنبیل از هفت تپه خیلی بهتر است، چرا که سالها روی آن کار شد درحالیکه هفت تپه طی این سالها بودجه جداگانه مستقل نداشته و پرداختن به امور آن کمتر بوده از این رو به نوعی نسبت به چغازنبیل کمی وضعیت مضطرب تری دارد و نیازمند رسیدگی بیشتر است.

به گفته رشنویی، در حالیکه مجموعه های چغازنبیل و هفت تپه ظرفیت بالایی برای کاوش باستان شناسی دارند و پرسش های زیادی درخصوص این سایت های باستانی وجود دارد اما از آنجایی که اولویت کار بر حفاظت مستمر است، از این رو درحال حاضر کاوش باستان شناسی و حتی بررسی های مغناطیسی بدون کاوش جایی در برنامه های این مجموعه ندارد.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه درخصوص وضعیت گردشگری این مجموعه ها نیز گفت: هرچند وضعیت گردشگری بد نیست و حتی هفته گذشته نیز چند گروه گردشگر خارجی از چغازنبیل دیدن کردند اما هنوز به پیک سفر که قبل از کرونا داشتیم دست نیافته ایم. اکنون نیز در آستانه آغاز فصل پر مسافر هستیم و امیدواریم میزبان تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی باشیم. البته با توجه به بازگشایی مدارس درحال حاضر بازدید گردشگران داخلی به روزهای تعطیل و آخر هفته ها موکول شده و بیشتر هم گردشگران محلی از چغازنبیل بازدید دارند.

چغازنبیل سالانه به 5 تا 7 میلیارد تومان برای حفاظت مستمر نیاز دارد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو