قوانین تردد در تونل‌ بر اساس آیین نامه رانندگی

قوانین تردد در تونل‌ بر اساس آیین نامه رانندگی


منبع: آرگا

21

1401/7/21

14:12


هر چند رانندگی در تونل هجیان زیادی در پی دارد ولی به علت خطرات احتمالی قوانین معینی برای تردد در تونل وضع شده است. برای اطلاع از قوانین تردد در تونل با ما همراه باشید.

برای ایجاد رانندگی مطمئن و به دور از هیجان در تونل ها قوانینی وضع شده است و در صورت عدم رعایت این قوانین، برای پلاک خودرو خلافی ثبت خواهد شد. در این مطلب به قوانین تردد در تونل‌ می پردازیم.

آشنایی با قوانین تردد در تونل‌

در گذشته یکی از مفرح ترین مسیرهای تردد با خودرو؛ تونل های شهری و بین شهری محسوب می شدند. رانندگی های عجیب و پر خطر و صدای جیغ ممتد سرنشینان خودرو از فرط هیجان، قسمت جدانشدنی عبور از تونل ها به ویژه تونل های بین شهری بود. به طور کلی داشتن سرعت مناسب و به دور از هر هیجانی برای رانندگی در تمام مسیرها ضرورت دارد. این موضوع درباره تونل ها بیشتر صادق است.

از این رو برای ایجاد رانندگی مطمئن و بدور از هیجان در تونل که خطری به دنبال نداشته باشد قوانین معینی وضع شده است. هر چند در کدهای تخلف رانندگی به قوانین تردد در تونل ها اشاره نشده است ولی در صورت عدم رعایت این قوانین، برای پلاک خودرو خلافی ثبت خواهد شد.

اصولا اگر عادت کرده باشید که در حین رانندگی به همه قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی احترام بگذارید، چه در مسیر داخل و چه مسیر بیرون از تونل این قوانین را رعایت کرده و رانندگی درست و بهینه ای خواهید داشت. تونل ها نیز قسمتی از مسیرهای تردد خودرو می باشند که در معابر درون شهری و برون شهری احداث شده اند.

به طور کلی داشتن سرعت مجاز و مطمئنه در هر مسیری ضرورت است. این قانون درباره تونل ها هم صدق دارد. همچنین با توجه به این که سبقت غیرمجاز در هر مسیری با خطرات زیادی همراه است و این خطرات در درون تونل با توجه به بسته بودن فضا می تواند افزایش یابد، در صورت داشتن سبقت غیر مجاز، این عمل غیر قانونی بوده و با اعمال قانون همراه است.

اساسا مطابق قوانین رانندگی سبقت موجود در کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی هم ذکر شده که سبقت در تونل ممنوع می باشد مگر این که به وسیله علائم، سبقت مجاز عنوان شده باشد. در ضمن دقت کنید که مطابق قوانین رانندگی صد متر مانده به ورودی تونل ها و پل ها سبقت گرفتن ممنوع اعلام شده است. همچنین هر گونه توقف در تونل غیر مجاز است و هیچ خودرویی حق توقف در داخل تونل را ندارد. در ادامه بیشتر با قوانین تردد در تونل آشنا می شوید.

آیین نامه رانندگی در مورد تردد در تونل

باید اشاره کرد که در قوانین آیین نامه رانندگی درباره تردد در تونل‌ در بندهای ۱۳۴/۱۴۶/۱۵۴ مصوب سال ۱۳۸۴ موارد زیر ذکر شده است:

  • برای کامیون و اتوبوس ها در معابر شهری از صد متر مانده به ورودی تونل و پل ها یا انتهای آن ها، سبقت گرفتن ممنوع می باشد مگر این که توسط علائم، سبقت مجاز مطرح شده باشد.
  • دور زدن در فاصله صد و پنجاه متری پیچ ها و سربالایی ها و تونل ها که میدان دید کافی وجود ندارد و ضمنا از روی خط پر یا ممتد ممنوع می باشد.
  • راننده وسیله نقلیه هنگام ابری بودن هوا، مه آلود بودن، ریزش باران یا برف که دید کافی برای عبور از تونل و مانند آن ها وجود ندارد باید چراغ های وسیله نقلیه را به ترتیب مقرر در مواد بعدی روشن نماید.

شایان ذکر است عمل نکردن به  این قوانین یا اجرای ناقص آن می تواند خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

در تونل های تهران سرعت مجاز چه میزان است؟

تردد در تونل های شهری تهران علیرغم قوانین کلی تردد در تونل‌، مشمول رعایت قوانین و نکات دیگری می باشد. از جمله:

  • حداکثر سرعت مجاز در تونل رسالت ۵۰ کیلومتر اعلام شده است.
  • حداکثر سرعت مجاز در تونل توحید ۶۰ کیلومتر اعلام شده است.
  • حداکثر سرعت مجاز در تونل نیایش ۸۰ کیلومتر می باشد.
  • به طور کلی تردد انواع موتور سیکلت و کامیون از تونل های پایتخت ممنوع می باشد.
  • کنترل ترافیک تونل توحید به واسطه دوربین های مداربسته صورت می گیرد.

تردد در تونل چه باید و نبایدهایی دارد؟

تردد در مسیرهای شهری و بین شهری و همچنین تونل یا پل ها با بایدها و نبایدهایی همراه است. شایان ذکر است بایدها و نبایدهای تردد در تونل شامل موارد زیر می باشد.

  • باید از سیستم تهویه هوای خودرو استفاده کنید.
  • نباید از عینک آفتابی استفاده کنید.
  • نباید داخل تونل توقف کنید.
  • باید شیشه خودرو را بالا بکشید.
  • باید چراغ نور پایین خودرو را روشن نمایید.
  • نباید داخل تونل بوق زده یا سر و صدا ایجاد کنید.
  • در صورت اجبار به توقف درون تونل، موتور خودرو را باید خاموش کنید.
  • در شرایط اضطراری در صورتی که هوای درون تونل کافی نبود، خودرو را ترک کرده و از تونل خارج گردید.

از همراهی شما تا پایان این مطلب سپاسگزاریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای اطلاع از تاریخچه رالی و گواهینامه بین المللی روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو