کاربردهای بال ولو یا شیر توپی در صنعت

منبع: نمکستان

15

1401/7/23

16:45


شیر توپی یا بال ولو یکی از رایج ‌ترین و کاربردی‌ ترین شیرهای صنعتی می باشند که بسیارمورد استفاده قرار می‌ گیرند. این شیرها همان ‌طور که کاربرد بسیار زیادی دارند دارای جزئیات ساده ای هم هستند.

شیر توپی یا بال ولو یکی از رایج ‌ترین و کاربردی‌ ترین شیرهای صنعتی می باشند که بسیارمورد استفاده قرار می‌ گیرند. این شیرها همان ‌طور که کاربرد بسیار زیادی دارند دارای جزئیات ساده ای هم هستند. به ‌عنوان مثال در ساخت آن‌ ها از یک گوی و چرخ ‌دنده هایی استفاده‌ شده است که تنها با یک دست می ‌توان آن ‌ها را کنترل کرد.

کاربردهای بال ولو یا شیر توپی در صنعت

شیرهای توپی کاربردهای بسیار زیادی دارند و جزو دسته قوی‌ ترین شیرها برای کنترل جریانات شناخته می ‌شوند. حال در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با کاربردهای بیشتر شیرهای توپی در صنعت آشنا سازیم.

شیر توپی یا بال ولو چیست؟

همان‌ طور که بیان شد شیر توپی یا بال ولو یکی از کاربردی ‌ترین و حتی رایج‌ ترین شیرهای صنعتی است. این شیرها جزئیات ساده ای دارند و این موضوع باعث کارکرد ساده و راحت با آن شده است.

شیرهای توپی در کل دارای یک گوی فلزی و چرخ‌ دنده‌ های می ‌باشد و تمام کار آن ها هم با همین تجهیزات است. عملکرد شیرها به این ‌گونه می باشد که توپ ‌های فلزی یا همان گوی‌ ها در میان شیر قرار گرفته‌ و چرخ دنده هایی اطراف آن ‌ها را پوشانده‌ است.

این چرخ‌ دنده‌ ها به یک دسته متصل هستند که این دسته قابلیت کنترل مثل باز و بسته کردن شیر و… را بر عهده دارند. زمانی ‌که شیر باز و بسته می ‌شود این گوی حرکت کرده و باعث قطع شدن یا وصل شدن جریانات سیالات می‌ شود.

از همین ‌رو می ‌توان گفت به دلیل وجود گوی موجود در این مدل شیرهای صنعتی، قدرت بالایی در کنترل جریانات دارند. همان‌ طور که شیرهای توپی مزایای بسیار زیادی دارند و در اکثر مشاغل هم از آن ها استفاده می شود، می‌ توان گفت؛ شیرهای توپی ‌ضعف ‌هایی هم دارند.

البته نمی‌ توان اسم آن ‌ها را ضعف گذاشت. در مقایسه با شیرهای صنعتی دیگر می‌ توان گفت شیرهای توپی یا بال ولو از نظر قیمتی کمی گرانتر هستند و از نظر وزنی هم سنگینتر از بقیه شیرها می باشند.

البته همانطور که بیان شد این موارد از معایب شیرهای توپی نیستند و باعث هم نشده ‌اند تا افراد برای خرید شیرهای توپی اقدام نکنند؛ زیرا کاربرد آن ‌ها در صنعت به این معناست که این نقاط ضعف کوچک اصلا به چشم نیایند و از همین رو در بیشتر صنایع و مشاغل بزرگ هم از شیرهای توپی به عنوان یک شیر صنعتی پر کاربرد استفاده می نمایند.

کاربردهای شیر توپی در صنعت

کاربردهای شیر توپی در صنعت

شیر توپی علاوه‌ بر این که انواع مختلفی دارد؛ از همه مدل‌ های آن‌ ها برای کارهای مختلف استفاده می کند. در کل برای مشاغل و صنایعی که با جریان سیالات در ارتباط هستند از آن ها استفاده بسیاری می ‌شوند.

به‌ عنوان مثال یکی از کاربردهای آن‌ ها برای کنترل جریانات که معمولا نفت و گاز می‌ باشد، استفاده می کنند؛ اما در کل به دلیل جنس خوب و کیفیت عالی شیرهای توپی از نظر جنس، اندازه و غیره مورد استفاده بسیاری از صنعت ها قرار می‌ گیرند که در ادامه برخی از کاربردهای کلی شیرهای توپی را برای شما شرح می‌ دهیم.

استفاده از شیر توپی در نفت و گاز

استفاده از شیر توپی در نفت و گاز

یکی از رایج ‌ترین صنعت هایی که از شیر توپی و انواع آن استفاده می‌ کنند، صنایع نفت و گاز می ‌باشد. از آنجایی ‌که به‌ سرعت می ‌توان این شیرها را باز و بسته کرد و کامل آن ها را کنترل نمود، از آن‌ ها یا به ‌صورت مستقیم یا به‌ صورت غیر مستقیم در صنایع نفت و گاز استفاده می‌ کنند. همچنین این شیرها وزن کمی دارند و دوام آن ‌ها هم بسیار بالا است.

به‌ عنوان مثال حتی در پرفشارترین جریانات هم می ‌توانند به‌ خوبی مقاومت کنند. از آنجایی‌ که نفت و گاز هم دو ماده بسیار مهم و شیمیایی هستند، باید از شیرهای صنعتی در آن ‌ها استفاده کرد که کاربرد راحت و عملکرد عالی داشته باشند. ازهمین‌ رو شیرهای توپی یا بال ولو و انواع آن ‌ها انتخاب و گزینه بسیار مناسب می ‌باشند.

استفاده کردن از شیرهای توپی به دلیل کیفیت بالا

شیر توپی همانطور که ذکر شد کیفیت بالایی هم دارد. به‌ عنوان مثال در اثر فشار جریانات، آب‌ ها، گردوغبار و غیره آسیب نمی ‌بینند. به‌ همین دلیل دوام بالای آن ‌ها باعث شده تا عمر طولانی داشته باشند و خرید مجدد شیر را برای مخاطبان به وجود نیاورند. از همین‌ رو خیلی از افراد به دلیل کیفیت و عمر زیاد آن ‌ها برای خرید نیز اقدام می ‌کنند و در مصارف شغل ‌های مختلف از شیرهای توپی یا بال ولو استفاده می‌ کنند.

کاربرد ساده

علاوه‌ بر موضوعاتی که در بالا بیان شد کاربرد و کارکرد با شیرهای توپی هم ساده می ‌باشد. به ‌عنوان مثال شما تنها با یک دست می‌ توانید شیر را ببندید یا باز کنید. از این‌ رو کاربرد ساده‌ آن‌ ها باعث شده‌ است تا همه افراد بتوانند به‌ راحتی از شیرها استفاده کنند.

البته باید ذکر کنیم که در کل شیرهای توپی مقاومت بالایی دارند. همان‌ طور که در مطالب بالاتر هم بیان شد آن‌ ها می ‌توانند حتی در جریانات بسیار پرفشار هم نیز مقاوم باشند و بدون نشتی و حتی کوچکترین اتفاقی از سیالات و جریانات جلوگیری نمایند.

قابل نصب بر روی هر لوله‌ای

یکی دیگر از کاربردهای شیر توپی که جزو مزایای آن‌ ها محسوب می‌ شود این است که این شیرها بر روی‌ هر لوله ای هم نصب می ‌شوند. یعنی شیرهای توپی در سایزهای بزرگ و کوچک تولید شده و شما می‌ توانید هم برای لوله‌ های باریک و هم از مدل‌ های بزرگ، از شیرهای توپی و یا بال ولو استفاده کنید.

در واقع توجه داشته باشید که این شیرها به دلیل قیمت کم و کاربرد بسیار زیادی که دارند بسیار مورد استفاده افراد قرار می‌ گیرند. شاید در بالا بیان کردیم که قیمت زیاد یکی از از ضعف های شیرهای توپی است؛ اما این قیمت تنها یک تفاوت چند رقمی کم در مقایسه با بقیه شیرهای صنعتی دارند.

در کل قیمت شیرها به ‌گونه‌ای است که همه قشر افراد توانایی خرید آن ‌ها و استفاده را هم دارند. همچنین شیرهای توپی بر روی انواع لوله‌ ها که نصب می ‌شوند اصلا جدا نشده و مشکلاتی را هم ایجاد نمی ‌کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو