بوی بد واژن: علل، علائم و درمان

منبع: نمکستان

24

1401/7/26

08:28


بوی بد واژن می‌تواند به هر علتی ایجاد شود. این بو ناشی از ترشحات سالم واژن یا بوی نامطبوع و غیرطبیعی عفونت واژن است

بوی بد واژن می‌تواند به هر علتی ایجاد شود. این بو ناشی از ترشحات سالم واژن یا بوی نامطبوع و غیرطبیعی عفونت واژن است. قرار نیست بدن شما بو ندهد. این قسمت از بدن هم درست مانند سایر اعضای آن از جمله پوست سر، ناف، زیر بغل و… دارای بوی خاصی است.

بوی واژن بر اساس سطح هیدراتاسیون، مصرف مواد غذایی، داروها، وضعیت سلامت و چرخه قاعدگی ایجاد می‌شود. فلیس گرش می‌گوید بوهای رایج واژن شامل بوی مشک و گوشت است. (البته رابطه جنسی بوی واژن را تغییر می‌دهد، به خصوص اگر تبادل مایعات در بدن وجود داشته‌باشد).

بوی بد واژن: علل، علائم و درمان

دلایل بوی بد واژن

ترشحات طبیعی از واژن اغلب باعث بوی بد می‌شود. این بوی بد کاملاً طبیعی است. با این‌حال، گاهی اوقات این بو می‌تواند قوی‌تر از حد معمول باشد.

در ادامه برخی از دلایل بالقوه بوی بد یا غیرطبیعی واژن به طور مختصر آورده شده است:

  • عرق کردن زیاد
  • بهداشت ضعیف
  • واژینوز باکتریایی (BV)
  • تریکومونیازیس
  • دوش نگرفتن
  • رژیم غذایی
  • تغییرات هورمونی (سیکل قاعدگی، بارداری، یائسگی)

در موارد نادر، مشکلات پزشکی می‌تواند علت بوی بد واژن باشد، مانند:

  • فیستول رکتوواژینال
  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان واژن

درمان‌های خانگی برای بوی بد واژن

اگر واژن بوی بد بدهد و آن بو با علائم دیگری همراه نباشد جای نگرانی نخواهد بود و شما می‌توانید بوی بد را رفع کنید. در ادامه به راهکارهایی برای این موضوع پرداخته‌ایم.

۱. روزانه دوش بگیرید یا حمام کنید

گاهی بوی بد نشانه‌ای برای دوش نگرفتن است. فلیس گرش می‌گوید: «واژن می‌تواند عرق، پوست مرده و کثیفی این ناحیه را جمع کند. بوی عرق بر دیگر قسمت‌های بدن تأثیرگذار است و می‌تواند بر واژن شما نیز اثرگذار باشد.

رعایت اصول بهداشتی می‌تواند به جلوگیری از ایجاد بویی که دوست ندارید کمک کند. اما اگر بوی بد قبلاً ریشه دوانده‌ است و وقت دوش گرفتن ندارید، یک دستمال مرطوب گرم را بر روی لب‌های بیرونی واژن خود بکشید. حتی استفاده از انگشت برای چرخاندن آب گرم در اطراف واژن نیز کافی است.

نکته:‌ لوفاها جایگزین خوبی برای حوله نیستند. لوفاها می‌توانند باعث پارگی‌های کوچک در پوست ظریف تناسلی شوند و این ناحیه را در معرض عفونت احتمالی قرار دهند.

۲. عدم شست‌وشوی داخل واژن

هنگام شست‌وشوی قسمت بیرونی واژن نباید با آب، پارچه یا صابون داخل واژن را بشویید. واژن یک دستگاه تناسلی خود تمیزشونده است. ترکیب طبیعی باکتری‌ها در داخل واژن به گونه‌ای طراحی شده است که آن قسمت را سالم و تمیز نگه‌دارد. به همین علت باکتری‌های این قسمت از بدن، نیازی به کمک شما نخواهند داشت.

شست‌وشوی داخل واژن نه‌تنها غیرضروری‌ست، بلکه کاملاً خطرناک نیز هست. شستن داخل واژن به‌خصوص با صابون‌های معطر می‌تواند آرایش باکتریایی و pH طبیعی واژن شما را بهم بزند. زمانی که آرایش باکتریایی طبیعی واژن مختل شود در معرض خطر ابتلا به عفونت‌هایی مانند واژینوز باکتریایی قرار می‌گیرد که اثر منفی بر بوی واژن خواهد داشت.

۳. تعویض محصولات بهداشتی مصرفی

آیا تا به حال مواد شوینده خود را عوض کرده‌اید؟ احتمالاً با این کار بوی واژن شما بدتر شده یا شاید کمتر شده باشد. در مورد دستمال توالت هم ممکن است این اتفاق بیفتد و بوی بدن شما را بیشتر یا کمتر کند.

برای رفع بو، باید مدتی زمان بگذارید و فکر کنید که این بود ناشی از چیست. وسایلتان را بررسی کنید. شوینده‌های‌تان را چک کنید. ممکن است علت بوی بد واژن از وسایل و موادی باشد که تازه شروع به استفاده از آنها کرده‌اید. صابون‌هایی که استفاده می‌کنید، نوع لباس زیری که می‌پوشید و تنگی لباس، همگی از مواردی هستند که می‌توانند بر بوی بد بدن شما تأثیرگذار باشند.

روان‌کننده‌های جنسی، پاک‌کننده‌ها، اسباب‌بازی‌های جنسی و انواع کاندوم (یا سایر روش‌های بازدارنده) نیز می‌تواند باعث تغییر بوی واژن شود.

۴. آب بنوشید

نوشیدن آب زیاد برای قسمت‌های مختلف پوست مفید است. عرق کردن و ترشح مایعات از بدن می‌تواند به سلامت واژن کمک کند.

رژیم غذایی متعادل داشته باشید

۵. رژیم غذایی متعادل داشته باشید

طبق تحقیقات به عمل آمده رژیم غذایی متعادل و غنی از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین‌های بدون چربی، بوی ملایم‌تری نسبت به غذاهای چرب و فست‌فودها در واژن ایجاد می‌کند. بر طبق این تحقیق بوی بد واژن با رژیم غذایی متعادل از بین می‌رود.

برخی از ادویه‌ها با بوی تندشان (مانند مارچوبه، سیر و پیاز)، می‌توانند بوی واژن را قوی‌تر کنند. بنابراین کاهش مصرف مارچوبه، سیر و پیاز بوی طبیعی واژن شما را بازمی‌گرداند.

خوراکی‌ها

با دستکشی که سیر، پیاز و موارد این‌چنینی را خرد کرده یا تمیز کرده‌اید، واژن خود را نخارانید. ورود مواد غذایی به داخل واژن شما آسیب­زاست و توصیه نمی­شود. روش­های سنتی رفع بوی بد برای شما کارساز نخواهد بود و از این طریق نمی­توانید بوی بد این ناحیه را حل کنید.

برخی از تامپون‌ها، پد و دستمال توالت‌های معطر در بازار باعث ایجاد بوی بد در واژن می‌شوند. این ناحیه از بدن اکوسیستمی بسیار ظریف دارد که تحت‌تأثیر این محصولات دچار عفونت خواهد شد.

درمان‌ بوی بد واژن

دارویی برای درمان بوی واژن وجود ندارد. به تبع آن احتمال اینکه قرص برای بوی بد واژن هم در داروخانه موجود باشد خیلی کم خواهد بود. با این حال، بوی غیرمعمول واژن، محصول جانبی اختلالات باکتریایی واژن، عفونت یا اختلالات هورمونی است که همگی با دارو قابل درمان هستند.

به عنوان مثال، عفونت مقاربتی باکتریایی مانند سوزاک، کلامیدیا و تریکومونیازیس همگی می‌توانند بر بوی واژن تأثیر بگذارند، همچنین می‌توانند با یک آنتی‌بیوتیک تجویزی برطرف شوند.

آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند برای انواع دیگر عفونت‌ها مانندBV، عفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs) و عفونت‌های مخمری تجویز شوند. پس مصرف قرص برای بوی بد واژن فقط در دسته قرص‌های آنتی‌بیوتیک‌ قرار می‌گیرد.

برای افرادی که دچار یائسگی هستند و تغییرات هورمونی، بو و سایر علائم مرتبط با تغییرات هورمونی را تجربه می‌کنند، تجویز داروهای جایگزین هورمونی موضعی یا خوراکی بسیار کمک‌کننده است.

صحبت با یک متخصص یا پزشک عمومی

اگر اخیراً شروع به فعالیت جنسی با شریک جنسی‌تان کرده‌اید و از بوی بد ناراحت هستید باید با پزشک مشورت کنید. هرگونه علائم اضافی مانند درد، سوزش یا ترشحات بدبو را باید جدی بگیرید.

اگر باردار هستید یا امیدوارید باردار شوید، باید با پزشک یا ماما درباره مشکلتان صحبت کنید. حتی اگر هیچ دلیل زمینه‌ای برای عفونت وجود نداشته باشد، پزشک یا ماما می‌تواند به شما برای رفع بوی بد کمک کند.

پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید که آیا داروهای‌تان، سطح هیدراتاسیون یا سایر عادات سبک زندگی شما باعث بوی بد شده یا خیر.

بسیاری از مقالات و پیج‌های آنلاین در شبکه‌های مجازی درمان‌های خانگی و درمان‌های DIY را برای رفع بوی بد واژن پیشنهاد می‌دهند. بهتر است قبل از اینکه درمان را شروع کنید با پزشک در مورد استفاده از داروها و روش‌های درمان خانگی مشورت کنید و سرخود هیچ دارویی را مصرف نکنید.

از دوش‌ها و اسکراب‌های تجاری که برای شست‌وشوی داخلی به بازار عرضه می‌شوند، اجتناب کنید. البته ممکن است شرکت‌های سازنده آنها ادعا کنند که وسایلشان، برای درمان بوی بد واژن کمک می‌کند، اما باید در نظر داشته باشید که این وسایل با باکتری‌های خوب و مفید هم مبارزه کرده و باعث عفونت در واژن می‌شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو