گرگرفتگی مکرر ممکن است نشان دهنده یک مشکل خطرناک باشد

19

1401/7/27

21:01


بیشتر زنانی که در مرحله یائسگی قرار می‌گیرند، گرگرفتگی را تجربه می‌کنند که شامل احساس ناگهانی گرمای شدید است و باعث عرق‌کردن می‌شود.

گرگرفتگی مکرر ممکن است نشان دهنده یک مشکل خطرناک باشد

به گزارش بهداشت نیوز، حدود سه چهارم زنان این دوره‌های ناگهانی و کوتاه را دارند که میتواند کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد، خواب را مختل کند، تحریکپ‌ذیری را افزایش دهد و باعث افسردگی شود.

رسیدن به یائسگی به این معنی است که خطرات قلبی افزایش می‌یابد، زیرا بدن شما دیگر استروژن کافی برای محافظت از قلب تولید نمیکند. از هر 3 زن بیش از 1 نفر به نوعی بیماری قلبی مبتلا است و افزایش کلی حملات قلبی در بین زنان حدود 10 سال پس از یائسگی مشاهده می‌شود

زنان مبتلا به گرگرفتگی مکرر یا شدید بیشتر در معرض بیماریهایی هستند که خطر ابتلا به مشکلات قلبی را افزایش می‌دهد، از جمله فشار خون بالا، دیابت و کلسترول بالا، و همچنین در معرض خطر بیشتر آترواسکلروز (تنگ شدن عروق کرونری) زمینه تجمع چربی در بدن هستند. شریان‌هایی که می توانند جریان خون را مسدود کنند.

تحقیقات کنونی از سراسر جهان نیز نشان می‌دهد که گرگرفتگی گزارش‌شده با تصلب شرایین مرتبط است و به نظر می‌رسد حدود یک سوم از زنان علائم مکرر آن را دارند، که به‌ویژه بر سلامت قلب تاثیر می‌گذارد.

یک مطالعه که در مجله یائسگی منتشر شد، ارتباط احتمالی بین گرگرفتگی و شدت ماده سفید مغز را نشان داد، مناطقی از مغز که در MRI با شدت سیگنال‌های روشن و بالا نشان داده می‌شوند و گمان می‌رود ناشی از ایسکمی مزمن (کمبود خونرسانی) باشد.

 این جریان خون ناکافی به مغز می‌تواند منجر به سکته مغزی شود. اما تحقیقات بیشتر ضروری است و مکانیسم‌هایی که گرگرفتگی را به شدت ماده سفید مرتبط می‌کند هنوز مشخص نیست.

پیشنهاد می‌شود زنانی که گرگرفتگی مکرر را تجربه می‌کنند، به دنبال درمان از یک متخصص زنان یا فردی باشند که به طور ایده‌آل در مراقبت از یائسگی آموزش دیده است.

 هم چنین زنان باید به شیوه زندگی و عادات بهداشتی خود نگاه دقیقی بیندازند. هر پنج سال یک بار کلسترول، فشار خون حداقل هر دو سال یکبار، سطح قند خون هر سه سال یکبار، و شاخص توده بدن در هر بازدید منظم از مراقبت‌های بهداشتی بررسی شود. 

هم چنین حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت بدنی داشته باشند تا به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند و از یک رژیم غذایی سالم برای قلب پیروی کنند.

منبع: سلامت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو